Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

) voor en na het rijden is erg belangrijk!

Splinter schreef:dan kan het op tying up duiden!
Doordat het overtollige eiwit niet kan worden agfevoerd, blaast de lichaamscel zichzelf op, waardoor er verzuring ontstaat.
(dit is wel heel kort uitgelegd hoor!)
Maar is ze licht verzuurd of is het erger?
Citaat:Ik gebruik zelf appelazijn door het water of door het voer (net wat het makkelijkst is) Dit helpt heel goed voor het zuiveren van het bloed en het lost de verzuring in de spieren makkelijker op. Ik geef de appelazijn bijna elke dag en in ieder geval als ik getraind heb. Bij de paardenwinkels kan je het in liter flessen kopen maar ik heb het een stuk goedkoper waardoor je het toch makkelijker elke dag geeft. Ik heb het idee dat het heel goed werkt. Omdat het een bloedzuiverende werking heeft helpt het bij mijn paard ook nog eens heel goed tegen de jeuk in de zomer. Afgelopen jaar heb ik het haar voor het eerst gegeven en ze is een stuk soepeler en heeft bijna niet geschuurd.
Ik zou zeggen het is de moeite waard om het te proberen. Baat het niet dan schaad het ook niet en het is geen chemische rommel.
stalleke schreef:Splinter schreef:dan kan het op tying up duiden!
Doordat het overtollige eiwit niet kan worden agfevoerd, blaast de lichaamscel zichzelf op, waardoor er verzuring ontstaat.
(dit is wel heel kort uitgelegd hoor!)
Maar is ze licht verzuurd of is het erger?
wanneer spreek je van erg?
Masculin schreef:Hoi!,
Onze wedstrijd pony heeft vorig jaar een tying-up (verzuring) gehad.
Het begon met stramme spieren,minder loop lust,lusteloos heid,en zelfs kreupel.
Het eerste wat je moet doen is de veearts bellen en vragen of hij bloed onderzoek kan doen.(je weet het al de volgende dag)
Vaak is het een gevolg van te veel eiwitten in het voer of kuil of te snel in het voorjaar op de verse wei.(dat laatste was bij ons het geval).
Je paard krijgt dan quadrisol gedurende 1 week (dit helpt wel snel)
Vaak moet het paard op voledige box rust of hij mag los in de paddoc (dan kan hij zelf bepalen hoe hij wil bewegen en wat hij aan kan).
Later mag je langzaam gaan op bouwen met lichte arbeid.
LET OP !! vaak is de boosdoener een teveel aan eiwit (in het voer,of de wei)
Ook een paard wat veel (eiwit) gevoert wordt en weinig arbeid verricht is vatbaar voor spier bevangenheid !!
Een supplement van pavo kan dit probleem ondersteunen (musscle fitt).
Succes ermee
(eerst twee weken op rust, toen da, was niets te vinden, dus lichte arbeid proberen voor drie weken, nog week gewacht nog niet beter. Vorige week weer naar DA geweest en die dacht ook aan verzuring door teveel eiwit. Ze kreeg sinds augustus vorig jaar kuilgras, en daar kon ze blijkbaar niet tegen. Als ik terugdenk was ze al langer wat stijver, vooral in de warming up. Met name de spieren in haar rug/kont zitten vast. Ze heeft geen bloedonderzoek gedaan omdat het volgens haar 99,9% dat is. Advies; week longeren, daarna lichte arbeid onder het zadel. Ze waarschuwde wel dat het nog wel even kon duren. Als het met een week of vier nog niet over/beter is dan moeten we terugkomen voor bloedonderzoek ivm nieren. stalleke schreef:Heeft er iemand hier ervaring met spier verzuring? Wat zijn de symptomen? Herstelt t snel? Waar ligt t aan? kan je het voorkomen?
Hartstikke bedankt alvast!
marleen_usar schreef:Hoi mijn pony heeft er al jaren last van, het komt door teveel aan eiwitten. Het is zeer pijnlijk als het erg is dan mag je alleen stappen want dan loopt hij het eruit.Op het voer letten is de hoofdzaak,als het zuur erg aanwezig is dan kan je gewoon naar de drogist gaan en je moet dan Arnica kopen dat is van dokter vogel. Doe 2 x daags 15 druppels op iets lekkers en geef hem dat dan.En dan zal het snel beter moeten gaan,maar pas op want verzuren betekend dat de spieren inko0rten dus rek ze niet zomaar uit.stalleke schreef:Heeft er iemand hier ervaring met spier verzuring? Wat zijn de symptomen? Herstelt t snel? Waar ligt t aan? kan je het voorkomen?
Hartstikke bedankt alvast!