Spier verzuring? Ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stalleke

Spier verzuring? Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 20:26

Heeft er iemand hier ervaring met spier verzuring? Wat zijn de symptomen? Herstelt t snel? Waar ligt t aan? kan je het voorkomen?
Hartstikke bedankt alvast!

Bruintje_87

Re: Spier verzuring? Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:34

ja mijn paard is al echt vaak verzuurd geweest,nu op het moment ook alweer (hadden gister uitslag bloedonderzoek)

symptonen,kunnen denk ik wat verschillend zijn per paard.
mijne werd onder het rijden wat lastiger,minder inbuigen,beetje hangerig op teugels enz.
met poetsen erg gevoelig,vooral op haar nek had ze niet graag,ze duwde zich dan steeds weg.
ook werd ze best snel wat moe.
als de dierenarts dan met een pen over haar rug ging,reageerde ze echt fel met trappen met de achterbenen.hij kneep ook in de spieren in haar nek en bij de schouder zeg maar,waar ze zich dan wegduwde en echt niet fijn vond.

mickey ging ik geloof twee weken op rust,wel dagelijks weidegang.
en kreeg medicijnen van de dokter.eentje voor de verzuring eruit te halen en de andere voor de spiercellen te herstellen.
je moet z eniet stil zetten,wat wandelen of longeren aan halster is ook goed.

mijn paard is op een jaar ik geloof 4 keer verzuurd geweest,en een leuk is het niet nee.

hele goede warming up en cooling down (geod geschreven? Tong uitsteken ) voor en na het rijden is erg belangrijk!
verder gaat ze bijna dagelijks onder het solaruim.
en omdat zij echt super snel verzuurd is,echt heel snel! krijgt ze op de dagen van concour of hard werkende les medicijnen voor de verzuring eruit te halen,en voor de spiercellen.

ik baal er echt van,ook omdat ze nu een maagzweer heeft en alweer verzuurd is.
ze krijgt nu nog sterkere medicijnen waarmee we het nu eens gaan proberen Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 09:28

Mijn paard is ook wel eens een klein beetje verzuurd. Eigenlijk zorg ik ervoor dat het niet gebeurt door heel goed op te letten tijdens het rijden. komt ze in verzet omdat ze van mij in een bepaalde houding moet lopen dan geef ik haar gewoon even de ruimte. Het is wle moeilijk om dit aan te voelen en ik kan het verder ook niet uitleggen. Ik gebruik zelf appelazijn door het water of door het voer (net wat het makkelijkst is) Dit helpt heel goed voor het zuiveren van het bloed en het lost de verzuring in de spieren makkelijker op. Ik geef de appelazijn bijna elke dag en in ieder geval als ik getraind heb. Bij de paardenwinkels kan je het in liter flessen kopen maar ik heb het een stuk goedkoper waardoor je het toch makkelijker elke dag geeft. Ik heb het idee dat het heel goed werkt. Omdat het een bloedzuiverende werking heeft helpt het bij mijn paard ook nog eens heel goed tegen de jeuk in de zomer. Afgelopen jaar heb ik het haar voor het eerst gegeven en ze is een stuk soepeler en heeft bijna niet geschuurd.
Ik zou zeggen het is de moeite waard om het te proberen. Baat het niet dan schaad het ook niet en het is geen chemische rommel.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 10:53

Op wat voor verzuring duid je? Op echte tying up of gewoon lichte verzuring?

Als je een paard traint vormen zich er 3 fases
Fase 1 , de belastingsfase is een trainingseenheid waarin het lichaam wordt belast, spieren en pezen worden aangetast en er wordt minder brandstof aangemaakt. Tevens worden er afvalstoffen aangemaakt, waaronder melkzuur.

Fase 2 is de compensatiefase; na de eerste fase zal het lichaam zich herstellen, dit gebeurt onder meer door voeding en hormonen. Dit kan enkele uren of dagen duren, hangt vn de belasting van fase 1 af.

fase 3 de overcompensatiefase, na fase 2 treedt fase 3 op. het lichaam bereid zich voor opnieuwe belastingen van hetzelfde karakter. Er treedt zich een soort van verdedigingsreactie op. Datgene wat in fase 1 afgebroken werd wordt in fase 3 in grotere ghoeveelheid aangemaakt.

Let goed op dat de fases met voldoende rust ertussen blijft, anders is er kans op verzuring, blessures etc!

Kortom er is elke dag verzuring na elke training, maar vaak in een mate dat je het niet eens merkt!
Spieren opbouwen is dus de afbraak en wederopbouw van spieren.

Voor snelle afvoer van afvalstoffen, waardoor het paard dus sneller hersteld kan je bv vitamine E of het bovengenoemde appelazijn

Beetje lang verhaal zo, hopelijk heb je er wat aan!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 10:57

ik denk dat t nu toch wat anders is, ze heeft 4 weken bijna niet gewerkt, en wel al haar voer gehad, en dus best veel eiwitten, en energie die ze niet kwijt kon, ze kwam dus ook niet iedere dag los, dus ze denken dat ze een beetje overvoerd is dus

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:04

dan kan het op tying up duiden!
Doordat het overtollige eiwit niet kan worden agfevoerd, blaast de lichaamscel zichzelf op, waardoor er verzuring ontstaat.
(dit is wel heel kort uitgelegd hoor!)

Maar is ze licht verzuurd of is het erger?

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 14:48

doot teveel eitwit kan je paard idd ook verzuren,wat bij mijne ook een keer is gebeurd.
ik ben meteen over gegaan op ander voer.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 15:47

Splinter schreef:
Doordat het overtollige eiwit niet kan worden agfevoerd, blaast de lichaamscel zichzelf op, waardoor er verzuring ontstaat.

wanneer spreek je van erg?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:16

Bekijk als het lukt de urine eens als ze plast. Bij tying up is de urine bruin omdat er spierweefsel bij zit.

Als je bloed laat checken weet je het zeker.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 17:55

Citaat:
Ik gebruik zelf appelazijn door het water of door het voer (net wat het makkelijkst is) Dit helpt heel goed voor het zuiveren van het bloed en het lost de verzuring in de spieren makkelijker op. Ik geef de appelazijn bijna elke dag en in ieder geval als ik getraind heb. Bij de paardenwinkels kan je het in liter flessen kopen maar ik heb het een stuk goedkoper waardoor je het toch makkelijker elke dag geeft. Ik heb het idee dat het heel goed werkt. Omdat het een bloedzuiverende werking heeft helpt het bij mijn paard ook nog eens heel goed tegen de jeuk in de zomer. Afgelopen jaar heb ik het haar voor het eerst gegeven en ze is een stuk soepeler en heeft bijna niet geschuurd.
Ik zou zeggen het is de moeite waard om het te proberen. Baat het niet dan schaad het ook niet en het is geen chemische rommel.

helpt appelazijn ook tegen het schuren ?
zijn er nog andere middeltjes die schuren tegengaan ?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 10:23

stalleke schreef:
Splinter schreef:

wanneer spreek je van erg?

Ik vind het erg als het paard niet meer wil/kan lopen. Op zo'n moment moet je hem gewoon laten staan. Net zoals eerder gezegd is bruine urine een teken van ernstige verzuring. Gaat soms gepaard met koorts. Sommige sypmtonen van tying up lijken op koliek, mensen willen het paard dan voorwaarts houden, terwijl dat dan meer kwaad doet dan goed!

Masculin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:18

Hoi!,

Onze wedstrijd pony heeft vorig jaar een tying-up (verzuring) gehad.
Het begon met stramme spieren,minder loop lust,lusteloos heid,en zelfs kreupel.

Het eerste wat je moet doen is de veearts bellen en vragen of hij bloed onderzoek kan doen.(je weet het al de volgende dag)

Vaak is het een gevolg van te veel eiwitten in het voer of kuil of te snel in het voorjaar op de verse wei.(dat laatste was bij ons het geval).

Je paard krijgt dan quadrisol gedurende 1 week (dit helpt wel snel)
Vaak moet het paard op voledige box rust of hij mag los in de paddoc (dan kan hij zelf bepalen hoe hij wil bewegen en wat hij aan kan).

Later mag je langzaam gaan op bouwen met lichte arbeid.

Spierbevangen heid is nog ernstiger! dan kan het paard van de èèn op de andere dag niets meer bewegen.Tying-up is ook een variant hiervan maar in minder ernstige maten.

LET OP !! vaak is de boosdoener een teveel aan eiwit (in het voer,of de wei)
Ook een paard wat veel (eiwit) gevoert wordt en weinig arbeid verricht is vatbaar voor spier bevangenheid !!
Een supplement van pavo kan dit probleem ondersteunen (musscle fitt).

Succes ermee

Masculin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:24

Oh ja nog even dit !

Doorzetten met rijden longeren ed.. doet het paard echt pijn !!
Houd de spieren van je paard WARM door dikke dekens om te doen.
Kou is echt finnest. onder de warme lampen zetten (als mogelijk solarium) helpt hem tegen de pijn.

Bij tweifel VEEARTS en stoppen met rijden.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:42

Masculin schreef:
Hoi!,

Onze wedstrijd pony heeft vorig jaar een tying-up (verzuring) gehad.
Het begon met stramme spieren,minder loop lust,lusteloos heid,en zelfs kreupel.

Het eerste wat je moet doen is de veearts bellen en vragen of hij bloed onderzoek kan doen.(je weet het al de volgende dag)

Vaak is het een gevolg van te veel eiwitten in het voer of kuil of te snel in het voorjaar op de verse wei.(dat laatste was bij ons het geval).

Je paard krijgt dan quadrisol gedurende 1 week (dit helpt wel snel)
Vaak moet het paard op voledige box rust of hij mag los in de paddoc (dan kan hij zelf bepalen hoe hij wil bewegen en wat hij aan kan).

Later mag je langzaam gaan op bouwen met lichte arbeid.

LET OP !! vaak is de boosdoener een teveel aan eiwit (in het voer,of de wei)
Ook een paard wat veel (eiwit) gevoert wordt en weinig arbeid verricht is vatbaar voor spier bevangenheid !!
Een supplement van pavo kan dit probleem ondersteunen (musscle fitt).

Succes ermee

ulisse heeft dezelfde symptonen, idd tot kreupelheid aan toe. Ze had zich eerst verstapt, had toen dik been, en heeft een paar dagen op rust gestaan. Daarna was ze opeens zonder dik/warm been afwisselend links en rechts kreupel. Na zes weken aanmodderen Boos! (eerst twee weken op rust, toen da, was niets te vinden, dus lichte arbeid proberen voor drie weken, nog week gewacht nog niet beter. Vorige week weer naar DA geweest en die dacht ook aan verzuring door teveel eiwit. Ze kreeg sinds augustus vorig jaar kuilgras, en daar kon ze blijkbaar niet tegen. Als ik terugdenk was ze al langer wat stijver, vooral in de warming up. Met name de spieren in haar rug/kont zitten vast. Ze heeft geen bloedonderzoek gedaan omdat het volgens haar 99,9% dat is. Advies; week longeren, daarna lichte arbeid onder het zadel. Ze waarschuwde wel dat het nog wel even kon duren. Als het met een week of vier nog niet over/beter is dan moeten we terugkomen voor bloedonderzoek ivm nieren.

ulisse loopt nu heel wisselend. Dan heel goed, gisteren weer slechter. Vraag me nu wel af wanneer ik er weer op kan. Vind dat als ze zich nog niet normaal kan dragen (licht kreupel lopen in de eerste vijf min. longeren) dat ik er dan nog niet weer op kan. Morgen bel ik even over deze vraag met de DA.

Weet iemand toevallig of ze waarschijnlijk hier gevoelig voor zal blijven nu ze het eenmaal heeft gehad?

Jani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 17:55

Verzuring kan je verkomen door tussen de oefingen door het paard te laten oprekken in de draf stap galop en tussen door veel te stappen (lang en laag)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:30

Hoi mijn pony heeft er al jaren last van, het komt door teveel aan eiwitten. Het is zeer pijnlijk als het erg is dan mag je alleen stappen want dan loopt hij het eruit.Op het voer letten is de hoofdzaak,als het zuur erg aanwezig is dan kan je gewoon naar de drogist gaan en je moet dan Arnica kopen dat is van dokter vogel. Doe 2 x daags 15 druppels op iets lekkers en geef hem dat dan.En dan zal het snel beter moeten gaan,maar pas op want verzuren betekend dat de spieren inko0rten dus rek ze niet zomaar uit.
stalleke schreef:
Heeft er iemand hier ervaring met spier verzuring? Wat zijn de symptomen? Herstelt t snel? Waar ligt t aan? kan je het voorkomen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:27

Warmte of kou maakt niet uit het belangerijkste is om het gif uit de spieren te halen.Een paard mag alleen stappen vanwege verkorte spieren.Zet hem niet op stal want dan kan het melkzuur niet uit de spieren.
marleen_usar schreef:
Hoi mijn pony heeft er al jaren last van, het komt door teveel aan eiwitten. Het is zeer pijnlijk als het erg is dan mag je alleen stappen want dan loopt hij het eruit.Op het voer letten is de hoofdzaak,als het zuur erg aanwezig is dan kan je gewoon naar de drogist gaan en je moet dan Arnica kopen dat is van dokter vogel. Doe 2 x daags 15 druppels op iets lekkers en geef hem dat dan.En dan zal het snel beter moeten gaan,maar pas op want verzuren betekend dat de spieren inko0rten dus rek ze niet zomaar uit.
stalleke schreef: