4e keer dat hoefijzer eronder uit ligt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loutje

4e keer dat hoefijzer eronder uit ligt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 18:46

hey!
Het is nu al de vierde keer dat het hoefijzer van mijn paard eronder uit ligt........
Twee keer heeft de hoefsmid het ijzer er opnieuw onder gezet (zonder lippen, want dat was beter voor de hoef).
toen de derde keer heeft hij besloten om aan de voorkant een lipje te doen........en adviseerde hij ons om springschoenen aan te doen!
Dit hebben wij gedaan, en kwam ik er vanmiddag weer achter dat hij eronder uit lag! Alweer! en alweer dezelfde hoef als vorige keer Verdrietig

Weet iemand misschien wat ik/we nu zouden kunnen doen?

manonutjuh

Re: 4e keer dat hoefijzer eronder uit ligt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:03

geen idee. ik heb het probleem dat na 3 en een halve maand de smid ze er nog niet onder uit krijgt. Mss z'n achterijzer met twee lipjes??

loutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 19:06

nouw...voor liggen ze er dus af (eentje!)....ik weet ook niet wat hij er mee doet, dat hij ze er nou onderuit trapt ofzow!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:15

dat probleem had ik met Morrie vorig jaar, op een gegeven moment kon de smid er geen ijzer meer onder krijgen, omdat er teveel nagelgaten in de hoef zaten....

Nu ben ik een jaar verder en Morrie loopt op blote voeten, overal en in iedere gang, niet door een traditionele hoefsmid bekapt, maar door een natuurlijk bekapper

loutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 19:48

nou maar weet je wat het rare is! Voorheen hadden wij een andere hoefsmid, en daar was nooit een ijzer onderuit!
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik deze nieuwe beter vindt (ondanks dat ze er constant onderuit liggen :S) Want hij kijkt heel goed naar zijn benen, en hoe hij erop staat ensow!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:13

zijn de takken van de ijzers soms langer?
dan trappen ze ze er veel sneller af.
ook met springschoenen is mijn ervaring....

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:42

Inderdaad de takken wat in laten korten; maar dat kan alleen als je ze netjes op tijd opnieuw laat beslaan, dus 1 keer per 6 tot 8 weken!

Springschoenen helpen helaas niet.
Fab deed dit ook heel erg, dus toen is de smid systematisch de takken van de voorijzers gaan inkorten.

Ook is het belangrijk dat het voorijzer voldoende opzet heeft aan de voorkant. (Het moet aan de onderkant een beetje naar boven rond oplopen) zodat het paard zijn voetbeweging goed kan afwikkelen, waardoor het voorbeen op tijd weg is als het achterbeen neergezet wordt.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:47

simpel: neem een andere,goede hoefsmid....

een ijzer hoort niet los te komen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 08:20

Heb je haar vaak binnen staan. Gaat het ijzer er onderuit als je paard buiten staat? Met dit weer willen ze wel eens wat rond crossen en door een goede sliding kan zo'n ijzer er onderuit gaan. Als dat niet gebeurt zal er toch iets aan het beslag gedaan moeten worden. Overleg met je hoefsmid. misschien lichtere ijzers of juist zwaardere of wellicht meer afrollen aan de voorkant. Dit moet dan natuurlijk wel aan beide voorbenen anders wordt je paardje scheef.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 08:57

beautylover schreef:
simpel: neem een andere,goede hoefsmid....

een ijzer hoort niet los te komen

Dat is exact wat ik wou typen. De eerste smid die ik had voor Memuska (zit inmiddels aan nummer 4 Clown ) die bakte er ook niets van, alle weken de ijzers er onderuit of het scheelde niet veel. Vanaf ze er onder stonden hongen ze al half los. Bij de andere smeden (of hoe zeg je dat in het meervoud?) die ik gehad heb, bleven ze altijd netjes hangen. En nu loopt ze zonder, maar da's hier niet to the point.

margreet_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 22:06

Zijn de hoeven van je paard niet heel erg zacht? dat kan met dit vochtige weer. Als de hoeven erg zacht zijn zou ik biotine over het eten voeren daar worden de hoeven weer hard van!
Mijn vriendin had dit probleem ook, maar na een kuurtje biotine niets meer aan de hand en ze is niet veranderd van smid!!!

Ik zou wel goed kijken of de ijzers niet uitsteken, want anders trapt hij ze er zelf vanaf!!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 09:12

Ik heb verschillende hoefsmeden gehad helaas.
Eerst een goede, die stopte. Toen 1x eentje die het niet goed deed.
Toen eentje die het wel netjes deed, en de eerste keer ging het goed. De tweede keer was ik mijn ijzer met een week kwijt. En met een maand alle 4 los. En nu hoor ik veel verhalen van mensen die hem hebben dat ze vaak een los ijzer hebben. Maar allemaal zweren ze bij hem, omdat hij het zo netjes doet, en hij komt tenminste.
Voor mij was de keuze simpel, en ben op zoek gegaan naar een andere smid. En net als mijn eerste smid blijven de ijzers er weer super onder liggen.
Dus lekker op zoek naar een nieuwe smid zou ik zeggen. Zeker omdat het voorheen niet was. Doordat mijn pony zijn ijzer kwijt was met een week door die ene smid is nu na meer als een jaar dat hoefje nog kleiner. Verdrietig

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:02

Mijn paard heeft een peesblessure en daarom verder uitstekende ijzers (gestrekte eggbar zeg maar). Ze mocht de wei op maar de kans dat ze zo'n ijzer eronderuit trapt is zeg maar gerust 100%! Dus ben ik gaan zoeken naar de oplossing en heb deze gegarandeerd gevonden in de hoefbalbeschermer van Kavalkade (middels een advertentie in het Bit). Als je dat ding om de hoef doet, kan het ijzer er niet onderuit getrapt worden. Dat ding schermt nl heel het ijzer aan de achterkant af. Hier kun je zien hoe het eruit ziet:
Afbeelding
Afbeelding
Meer info op de kavalkade site:
http://www.kavalkade.de/kavalkade/ballenschutz.html

Je kunt hem kopen bij de betere ruitersport zaken. Ik heb hem ook op de Equitana gezien. Zelf heb ik hem via internet besteld. Ik ben er echt 100% tevreden mee!

loutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 20:08

nouw..............gheheh heb lang niet gekeken hier omdat ik in het begin niet echt veel reacties kreeg! Clown
Maar in ieder geval..............Afgelopen zaterdag ging ik naar de ponyclub en vertelde tegen mijn instructrice dat het ijzer eronder uit lag. Ze ging kijken of misschien de takken niet te lang waren (net zoals jullie zeiden). Maar dit bleek niet het geval, ze zei zelfs dat ze er perfect onder lagen.
Maar toen vertelde iemand anders bij mij op de club (zij hebben dezelfde hoefsmid) dat het bij hen ook vaker gebeurd dat het ijzer eronder uit lag. Maar ze vertelden ook dat dit zijn manier van bekappen was. Hij bekapt ze namelijk echt super goed! die van mij is er echt beter door gaan lopen! Maar het gebeurd gewoon vaker dat het ijzer eronderuit valt (die van mij schopt ze er waarschijnlijk dus onderuit). Dat is gewoon zijn manier van bekappen!
Ik geloof niet eens dat hij er elke keer opnieuw een vergoeding voor vraagt...........Ook heeft hij zelfs in deurne gezeten en heeft hij superveel diploma's. Dus ik twijfel niet aan hem, het is puur zijn manier van bekappen...
We zien dit thuis denk ik nog een tijdje aan!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:48

zelfs sommige gediplomeerde hoefsmids bakken er niks van Vork

er was een hoefsmid op de manege vroeger,en die zou bij beauty ook komen..
dus ik goed kijken hoe hij alles deed enzo...

ik zo: dat is een prulvent... die gebruikt niet eens zo'n paaltje om de hoeven op te zetten dus hoe kan hij in godsnaam dat ijzer er tegoei aankrijgen Rolleyes
en idd, bij die mensen kwam steeds het ijzer los enz..(nu hebben ze ook een andere volgens mij)

en toen was die sukkel te laat voor beauty(2 uur Bloos! ) , en toen was daar toevallig een andere smid... en die heeft beauty maar gedaan.
ik was heel tevreden over deze smid,en we hebben hem nog steeds..

ik ben 'dom' op school,maar in de paardenwereld ben ik toch wel bijdehand Ja Bloos

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 08:20

Vreemd verhaal, een smid waarvan de ijzers vlugger los laten omdat hij anders bekapt. Ik zou er toch mijn vraagtekens bij zetten. Hij durft misschien niet goed de nagels diep erin te slaan waardoor ze eerder los komen. Een ijzer moet er toch zeker wel een week of 6 onder blijven zitten (of ze moeten er onderuit getrapt worden natuurlijk).
Maar goed, als jij tevreden over hem bent is het belangrijkste en je paard doet het er goed op is het belangrijkste.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:09

Ik heb het ook gehad, mijn eigen smid stopte ermee en ik moest op zoek naar een andere. Nou het was geregeld mis, hup die ijzers weer eronderuit en die hoeven zagen er opgegeven moment niet meer eruit. Toen was mijn vader het zo beu zijn we op zoek gegaan naar een andere smid, die slijpt stukje van achterkant van ijzers af en we hebben het probleem nooit meer gehad. Na paar jaar hebben we zelfs ijzers eronder uit gehaald zelf omdat mijn paard toch niet meer scherp hoefde te zetten op wedstrijden en bevalt ons ook goed. Maar dit is echt de "kwaliteit"van de hoefsmid waar je mee te kampen heb!!! Clown

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:28

Is een beetje een banketstaaf in mijn ogen. Je ijzers zouden er niet zomaar elke keer onderuit mogen vallen of er af getrapt worden. Zeker omdat je zegt dat het ook bij andere klanten van hem het geval is. Misschien bekapt hij wel goed maar nagelt hij een beetje zuinig waardoor de ijzers sneller los gaan zitten.
Ik heb dat euvel ook gehad bij mijn vorige smid, daar kon ik steevast elke 6-7 weken nieuwe ijzers laten zetten en kregen zijn voeten niet de kans om mooi te groeien. Nu heb ik een andere smid en werkelijk waar, de ijzers blijven gerust 8-10 weken, zelfs tot 12 weken mooi ruim liggen. Geweldig.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:16

Ik heb in de periode dat ik mijn shet liet beslaan ook een jaar meegemaakt dat ze de ijzers er na 3 weken al onderuit had liggen of minimaal los zaten.
Zelfde hoefsmid.

Maar wat bleek ... hij had andere nagels in gebruik.
De nagels bleken te dun te zijn voor het gebruikte ijzer (of ijzer te zwaar voor de gebruikte nagels).

Hoe dan ook, toen hij weer de "oude" nagels gebruikte, bleef het ijzer wel weer zitten.

Maar je kunt natuurlijk ook zonder ijzers gaan lopen. Veel gezonder voor je paard. Tong uitsteken

Groeten
Ingrid

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 15:36

Jolande schreef:
Mijn paard heeft een peesblessure en daarom verder uitstekende ijzers (gestrekte eggbar zeg maar). Ze mocht de wei op maar de kans dat ze zo'n ijzer eronderuit trapt is zeg maar gerust 100%! Dus ben ik gaan zoeken naar de oplossing en heb deze gegarandeerd gevonden in de hoefbalbeschermer van Kavalkade (middels een advertentie in het Bit). Als je dat ding om de hoef doet, kan het ijzer er niet onderuit getrapt worden. Dat ding schermt nl heel het ijzer aan de achterkant af. Hier kun je zien hoe het eruit ziet:
Afbeelding
Afbeelding
Meer info op de kavalkade site:
http://www.kavalkade.de/kavalkade/ballenschutz.html

Je kunt hem kopen bij de betere ruitersport zaken. Ik heb hem ook op de Equitana gezien. Zelf heb ik hem via internet besteld. Ik ben er echt 100% tevreden mee!

Deze heb ik dus ook, werkt perfect!
Mijn paard is nl nogal kort in de rug, en trapt anders constant tegen de ijzers met losgooien etc.
Onder het rijden geen last, dan loopt ze ook niet zo raar te bokken en te springen Knipoog

Alleen nu heeft mijn paard balk-ijzers voor, en dan werkt het dus niet meer, nou ja niet goed, omdat ik ze niet goed aangesloten krijg, en er dus schuurplekken aan over hou.

Nieuwe oplossing:
Mijn oude hoefschoenen (Old Mac's), over ijzer en hoef heen, knap paard die het ijzer er dan nog onderuit krijgt Haha!

lovelyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 16:10

loutje schreef:
hey!
Het is nu al de vierde keer dat het hoefijzer van mijn paard eronder uit ligt........
Twee keer heeft de hoefsmid het ijzer er opnieuw onder gezet (zonder lippen, want dat was beter voor de hoef).
toen de derde keer heeft hij besloten om aan de voorkant een lipje te doen........en adviseerde hij ons om springschoenen aan te doen!
Dit hebben wij gedaan, en kwam ik er vanmiddag weer achter dat hij eronder uit lag! Alweer! en alweer dezelfde hoef als vorige keer Verdrietig

Weet iemand misschien wat ik/we nu zouden kunnen doen?

]
SLechte hoefsmid mischien???