Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
[***] schreef:2e keer. Hoe komt dat? idd DA bellen. En de hoefsmid, die kan er in veel gevallen wel wat aan doen. Op de site www.hoefnatuurlijk.nl staat een heel stuk over hoefbevangenheid wat je mss aan je hoefsmid kan laten lezen. Of een andere hoefsmid bellen. De hele dag in de stal staan wordt het niet beter op, hij moet zo snel mogelijk weer aan het lopen.
Medicijnen zijn volgens mij niet de oplossing.
Wat betreft voeren: alleen hooi en water. Niet ineens op een hongerdieet zetten.
Succes.
Lise81 schreef:Natuurlijk een da erbij, die kan je ook beter advies geven over de behandeling...
Ondertussen paar keer per dag (2 a 3 keer) 20 min afspuiten met lauw-koud water. Dit brengt ook verlichting.
Ook is een beetje beweging vaak lang niet zo slecht, rustig aan de hand stappen. Maar als het te pijnlijk is zal dat niet fijn zijn voor je paard. Probeer te bewegen binnen de pijngrens van je paard. Misschien eerst op zachte ondergrond en daarna op iets harder. Eerst misschien een min. of 5 en dan een paar keer per dag en zo een beetje uitbouwen. Bewegen is belangrijk voor de circulatie en veel processen in het lichaam van het paard, dit helpt ook afvalstoffen af te breken!
Shetlanders (of andere paarden) die eenmaal hoefbevangen zijn geweest zijn, krijgen het zo weer. Dus je moet altijd ontzettend opletten!!!! Shetjes zijn vaak te dik, is ook moeilijk ze in conditie te houden. Ook al lijkt het misschien zielig, een zo leeg mogelijk weiland of af en toe een pluk hooi per dag (hooi moet ook niet van de 1e snede zijn...dus niet van het 1e gras wat van het land komt!) verkomt dat ze te dik worden en vervolgens hoefbevangen worden.
Let echt op...want voor je het weet komt je pony er eens een keer niet meer bovenop!! Maar wel goeie moed houden en je niet te snel erbij neerleggen! M'n tante had ooit een shetje en die kon niet meer zo leven volgens de DA, ze heeft de pony gelukkig nog wat tijd gegeven. Natuurlijk nooit meer helemaal dezelfde pony geworden, maar kon wel weer pijn-vrij bewegen...dat is het belangrijkste!
Veel succes!
! Essie schreef:Mijn hoefsmid adviseerde mij het volgende. Als je het idee krijgt dat je pony weer bevangen gaat worden geen hem dan een
paracetamolletje. Dit zijn bloedverdunners en kan het helpen voorkomen. (nu die het al heeft zou ik me aan de adviezen van de DA houden)
Verder niet alleen de dierenarts maar ook de hoefsmid inschakelen. Vaak blijven mensen te lang alleen met de DA aanmodderen en wordt een hoefsmid pas te laat ingeschakeld.
Mijn shet kreeg vorig jaar pijnstillers.
Wat idd goed helpt is in de modder zetten en het beentje afspuiten. Verder geen eten waar eiwit in zit.
Succes!
)