Problemen in de achterhand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brisk

Problemen in de achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 10:02

Mijn paardje heb ik vorige zomer zadelmak gemaakt, ze was toen 3, en dat ging eigenlijk heel goed. Maar door omstandigheden heb ik haar terug op de wei moeten zetten voor ong 1 maand en als ik daarna terug met haar begon, merkte ik dat ze niet lekker meer liep. Ze kreupelde niet echt, maar ze liep ook niet echt regelmatig. Na zo'n 2 weken begon ze onder het zadel te slaan met haar achterbenen. Op aanraaden van mijn instructeur heb ik geprobeerd haar erdoor te rijden, met als resultaat dat het nog erger werd, en dat ze uiteindelijk kreupel stond. De DA heeft haar onderzocht en dacht aan patella luxatie. Hij adviseerde, omdat ze nu kreupel was, rust, ontstekingsremmers en groeivitaminen.
Na die rustperiode van 2 weken was ze nog steed kreupel. Da adviseerde om toch te werken, maar enkel rechtuit. Vermits ik nog niet veel met haar buiten ben geweest (onder het zadel) ben ik maar met haar gaan wandelen aan de hand.
Nu loopt ze nog steeds niet helemaal goed. We zijn bija 5 maanden verder. Er zijn ook röntgenfoto's van de knie genomen en die waren goed.
Heeft iemand hier ervaring mee, of suggesties?

Henriette

Re: Problemen in de achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:37

Laat haar eens nakijken door een holistisch dierenarts, mijn ervaring is dat ze veel beter naar het gehele paard kijken en niet alleen focussen op alleen het (mogelijke) probleemgebied.

Eric Laarakker is zeer bekend, maar ik heb ook goede ervaringen met Steffi van der Laarse (heeft een aantal jaren bij Laarakker gewerkt). http://www.xs4all.nl/~ambrac/

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:47

Patella luxatie? Dat is een vastzittende knie, dan staan ze meestal heel karakteristiek met 1 been naar achteren gestrekt. Ik zou het eerder in de rug zoeken, denk ik.

Dat slaan met de achterbenen kan ook een andere oorzaak hebben, en pas in tweede instantie rugproblemen veroorzaakt hebben. Jonge merries hebben wel eens last van hun eierstokken, worden dan moeilijk goed hengstig, of blijven eigenlijk continue een beetje hengstig. Daar kunnen ze een erg pijnlijke achterhand van krijgen (vergelijk het als je zelf last van menstruatiepijn hebt, dat kan ook naar je rug uitstralen). Als jer dan ook nog eens een ruiter opzet, waar je, net ingereden, ook nog niet goed aan gewend bent, dan ga je sputteren. Dat sputteren kan dan weer tot gevolg hebben dat je je rugspieren of gewrichten overbelast. En zo zit je voor je het weet in een vicieuze cirkel waar je niet uitkomt.

Een second opinion door een andere dierenarts lijkt me verstandig.

Bumego

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:57

Patella luxatie staat mij juist bekend dat er veel speling in het kniegewricht zit. De meniscus heeft zeg maar de 'vrije ruimte' en het schuurt als het ware langs elkaar heen. Bij honden kenmerkt het zich ook in kreupelheid en optrekken van d epoot en in heel erge mate loopt het dier ook niet meer op de belastte poot. HOe het precies bij paarden zit weet ik niet helemaal zeker maar op een foto is meestal vrij weinig te zien. Het moet meestal door een dierenarts zelf gvoeld worden en als er sprake is van een patella luxatie dan zal de arts dat direct kunnen voelen, blijkbaar heeft hij dat dus ook gedaan, wel apart dat daar nu dan niks meer mee gedaan wordt, of begrijp ik dat verkeerd?

Suc6!

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 11:14

De Da denkt aan de groei van het paard. Hij zegt dat het nog al eens durft voorkomen bij jonge paarden. Hij hoopt (en ik ook) dat het met de tijd over gaat. De speling in het gewricht zou er dan moeten 'uitgroeien'.
Mijn merrie is inderdaad nogal fors gebouwd, met grove gewrichten, dus het zou kunnen. Maar ik maak me toch zorgen. Ik voel aan haar dat er iets niet lekker zit.
Verder weet DA ook geen raad. Ze staat achteraan nu op ronde ijzers en in de rechtuit loopt ze duidelijk veel beter. Het is met bochten dat ze het moeilijk heeft.

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:50

als ik jou was zou ik toch aan een secong opion denken.
en andere dierenarts heeft er misschien een hele andere kijk op. weet jij zeker dat ze dat letsel heeft??? hoe heeft de da dat geconstateerd???

mocht je voor een second opion gaan. dan zou de dierenkliniek in Den Ham misschien een goede oplossing zijn. ik heb hier zelf goede ervaring mee..
kijk maar even op: www.kreupelpaard.nl

Succes!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:15

Ik dacht,toen ik dit las,ookaan de rug.
Mijn paard heeft ook problemen gehad in de achterhand,
welliswaar van iets andere aard.
Bleek uiteindelijk ook in de rug te zitten.

Het is slechts een suggestie,maar lijkt mij wel de moeite waard om eens te onderzoeken

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 15:19

Ik zou het heel graag verder laten onderzoeken, en ik heb hier al enkele suggesties gelezen, maar dat is allemaal zo ver. Ik woon tegen Bergen op Zoom, in het noorden van Antwerpen. Weten jullie niets dichter bij?
Ik zou zo graag fijn met mijn merrietje rijden. Ik droom hier al van van voor dat ze geboren was! (Heb haar zelf gefokt).
Onder het zadel wil ze voor geen meter lopen. In stap gaat het nog, maar vanaf ik wil draven begint ze te protesteren, oren plat hoofd omhoog, slaan met de achterbenen. En ik meen te voelen dat ze dit niet doet om mij te testen. Ze is niet de eerste die ik zadelmak maak.
Ze wil niet dwars zijn. Ik kan haar opzadelen midden in de wei zonder vast te zetten, ze zal geen voet verzetten tot ik haar meeneem. En ze is best slim, ze weet nogal snel wat je wil bedoelen.
HELP.

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:34

loopt ze beter als je niet onder het zadel loopt?
er zijn ook vast heel veel goede dierenklinieken bij jouin de buurt, moet je alleen even zoeken.

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 08:10

In vrijheid en aan de longe loopt ze stukken beter. Enkel op de rechterhand aan de longe zie je dat er wat scheelt. Er zijn ook bij ons goede klinieken, maar die zijn niet echt begaan met bvb accupunctuur of andere techieken. Er is bij ons ook een groot aanbod van osteopaten e.d, maar je moet precies weten waar je moet zijn omwille van de 'niet zo goede' behandelaars. En ik heb daar geen ervaring mee.
In de kliniek stellen ze of een echografie voor, maar waarschijnlijk gaan ze daar niets op zien. Ze zijn niet erg enthousiast. Ze raden me aan om met verder onderzoek te wachten, omdat ze niet zwaar kreupelt, en omdat ze zo jong is.
Toch bedankt voor de reacties!
zal ik mijn verhaal eens aan Steffi Van der Laarse (of zoiets) doen?

Wieteke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 09:20

Hoi,
Volgens mij is er in Roosendaal ook een kliniek, maar daar weet ik de naam zo niet van. Op internet moet dat wel te vinden zijn. Zelf heb ik goede ervaringen met De Bosdreef, net over de grens in Belgie (tussen Gent en Antwerpen ongeveer). Ze willen daar ook heel graag weten wat er aan de hand is als een probleem moeilijk te verklaren is. Op hun internetsite (www.bosdreef.be/welcome_n.htm) staat ook een routebeschrijving, dus dan kan je kijken of je het te ver lijkt of niet. Succes met je paardje.