mijn paard heeft een apart gebit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jumper01

mijn paard heeft een apart gebit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 21:52

ik laat de tandarts 2x per jaar komen, telkens heeft hij haken op de kiezen. Er zit een heel verhaal aan vast: in het kort: ik heb een ander tandarts, mijn eerste heeft me bedonderd, telkens zijn gebit doen en net doen of ie hem vijlde zeg maar en ik betalen. Tot ik een ander tandarts erbij gehaald had. Die zei dat het gebit van mijn paard nog nooit gedaan was ( terwijl die tandarts ook 2x per jaar kwam) hij had haken van 1.5 cm!!!! De nieuwe tandarts heeft deze eraf gehaald en zijn gebit weer mooi gemaakt. Was een werk van heb ik jou daar. een hele gebits renovatie. Nu ben ik zeker van een goede tandarts ( tevens dierenarts) het half jaar was weer om en ze kwam weer een controle doen. Blijkt dat hij na een half jaar rechts achter weer een haak heeft zitten. Ze heeft gekeken en aan de rechterkant is hij gespierder dan links dus zou je denken dat hij links een haak zou moeten hebben maar niet dus. Ze snapt er niets van. Hij eet ook gewoon normaal, niet rechts of links meer. Ze vond het onverklaarbaar hoe hij die haken kreeg.

het nadeel is dat als hij op leeftijd is dat hij een eet probleem kan krijgen omdat telkens zijn haken gevijld moeten worden. Vaker dan bij een ander paard. Dus houdt hij geen kiezen meer over zo. De golflijnenen worden extreem vroeg zichtbaar voor hem.
Ze zou een mail naar Amerika sturen, die zijn verder met de ontwikkelingen dan in Nederland.

Wie kent dit of heeft dit ook bij zijn of haar paard?
Het is niet normaal dat hij rechts telkens haken heeft en zelfs de tandarts c.q. dierenarts vind het onverklaarbaar!

ellepel

Re: mijn paard heeft een apart gebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 08:37

welke tandarts heb jij?
ik heb therese bezemer, die vertelde een soortgelijk verhaal bij mijn pony, ook dat hij aan een kant door de spieren meer haken ontwikkelde, mijn pony ontwikkeld ook vrij snel haken, meestal op rechts.
heeft ook een lichte overbeet dus daar kan het mee te maken hebben.

ik kreeg nog een advies van iemand om ze af en toe wat takken te eten te geven, zo zou het gebit beter afslijten..

Jumper01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 12:33

ellepel schreef:
welke tandarts heb jij?
ik heb therese bezemer, die vertelde een soortgelijk verhaal bij mijn pony, ook dat hij aan een kant door de spieren meer haken ontwikkelde, mijn pony ontwikkeld ook vrij snel haken, meestal op rechts.
heeft ook een lichte overbeet dus daar kan het mee te maken hebben.

ik kreeg nog een advies van iemand om ze af en toe wat takken te eten te geven, zo zou het gebit beter afslijten..

mijn tandarts heet Simone, achternaam ben ik even kwijt. DA praktijd Genemuiden.

Wat voor takken geef je dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:26

Mijn merrie(19 jaar) heeft ook een beetje een afwijkende stand van haar gebit. Krijgt ze ook snel haken. Voor de eerste keer tandarts erbij was ook feest. Ze staat in de winter een paar maanden s'nachts binnen, ik heb nu geen ruif en voerbak meer in de stal, ze krijgt al haar voer vanaf de grond. Dat is beter voor het afslijten. Het is nu langer dan een half jaar geleden dat ze naar de tandarts is geweest en ze stinkt nog niet uit haar mond, maakt geen proppen en laat geen eten uit haar mond vallen dus ik geloof dat ik nu kan volstaan met 1 x per jaar onderhoud.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:37

Volgens mij heeft mijn paardje ook een apart gebit. Sinds ik hem heb sukkelt hij met haken. (vroeger reden ze hem met een rubberbit omdat hij altijd sloeg met zijn hoofd) Geen wonder eigenlijk, hij had haken van hier tot ginder. Nu heb ik al enkele jaren dat de dierenarts tweemaal per jaar moet komen om te vijlen. Laatst is er een keer een andere dierenarts geweest. Die had zo'n speciaal mondstuk en een electrische vijl. Omwille van t lawaai en zo, werd mijn paard wel verdoofd. Nu, zeven maanden later, heeft hij alweer haken....

Ik vind het wel 'bangelijk' om te lezen dat door dat vele vijlen de kiezen 'te' snel verslijten. Dus k vrees dat ik er geen goed aan heb gedaan om ze electrisch te laten vijlen. Mijn paardje is ook nog maar zes jaar. Waarschijnlijk gaat dat dezelfde kant uit als jouw paardje. Nu ging een kennis eens informeren bij haar dierenarts wat hij ervan denkt (volgens haar ene hele goede voor paarden, volgt regelmatig bijscholing en vind alles, zegt ze) Gevijld moet hij toch, ....dus ja , weer een andere.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:49

o.a. wilgetakken en de rest weet ik zo niet, t zijn er niet veel hoor en ik heb ook geen flauw idee of t werkelijk helpt

Jumper01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 21:37

mijn paard wordt 7 jaar in april. Dus ook erg jong. En vijlen moet altijd wel. Haken moeten er toch af gehaald worden. Mijn tandarts zou een mail sturen naar iemand in Amerika kijken wat die er van zeggen omdat het toch "onverklaarbaar" is. We hebben nu eerst jubileum op de manege dus zijn zijn haken er nog niet af gehaald omdat hij verdoofd moet worden. Last met eten heeft hij niet, geen proppen e.d. maar er zit gewoon weeeeer een haak. Ben benieuwd wat ze vanuit Amerika zeggen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:56

ellepel schreef:
o.a. wilgetakken en de rest weet ik zo niet, t zijn er niet veel hoor en ik heb ook geen flauw idee of t werkelijk helpt

hooguit tegen hoofdpijn maar niet tegen de haken Haha!