Droes vraagje..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Droes vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 19:11

ik weet dat er veel topics over zijn maar ik wilde weten of je de paarden die droes hebben (ik ken er een paar) op stal moet laten of dat ze gewoon in de wei kunnen, deze pony's hebben een soort van wondje onder de kin, en krijgt elk paard het of dat niet? wat zijn de aller eerste symptomen? dankje alvast....

Bonny4life

Re: Droes vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 19:22

en heb je ook bijvoorbeeld paarden die geen neus uitvloeiing krijgen? deze paarden hebben namelijk alleen een soort korst onder de kaak.. en zijn niet verkouden geweest..

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:26

Paarden met droes krijgen vaak koorts en gezwollen klieren tussen de kaaktakken en acher de kaak. Niet alle paarden krijgen neusuitvloeiing want dat gebeurt alleen als de abcessen doorbreken. Je kunt de paarden wel op de wei zetten, maar liever niet bij de gezonde paarden, anders kunnen die ook droes krijgen. Hou ze wel goed in de gaten, ze kunnen nl benauwd worden als de klieren heel erg zwellen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:15

Vlimmen schreef:
Je kunt de paarden wel op de wei zetten, maar liever niet bij de gezonde paarden, anders kunnen die ook droes krijgen.

Dit vind ik nogal een understatement... ABSOLUUT niet bij andere paarden in de wei, het liefst een flink eind verder op.
Verder ben ik het met je eens.

justicehcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:18

neeeej tuurlijk niet bij de andere paarden zetten

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:56

Niet bij andere paarden zetten en als bevoorbeeld de overbuurman ook paarden heeft zal ik de paarden die op een stal waar droes is binnen laten staan.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:04

nou liever helemaal niet op wei zetten, omdat als de ontstekking doorbreekt en het gaat lekken op het gras, kan je op die manier de smetting ook weer over brengen.
ik zelf zet in zo'n geval mijn paard in een aparte stal die ik meestal maak in de garage, daar hangt een overall, staan een stel laarsen en latex handschoenen, die mogen de garage niet verlaten tot de droes over is, de laardsen worden daarna met een desinfecterend middel gereingd (halamid) en de overall apart gewassen

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 12:18

er moeten dan dus zeg maar bulten zitten? maar er zit bij deze pony's zeg maar aan de onderkant warr de hoge neusriem vast zit een soort van korstje, geen bult en het is ook niet open, zou het kunnen dat ze misschien allebei ergens op schuren? ze zijn helemaal niet ziek..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:37

Ik denk dat het al open is geweest en dat de bulten eerder zijn doorgebroken dan dat jij ze hebt kunnen ontdekken. Maar dan nog moet je heel erg oppassen met besmettingsgevaar.

justicehcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:48

ik denk dat het dan geen droes was wand dat zit niet aan de zeikant van het hoofd maar aan de onderkant en hij moet dan ook ziek zijn geweest dat is altijd zo snotneus koorts niesen leven loos dus het zal wel mee vallen!!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 18:33

ja.. maar wat zou dit dan kunnen zijn? ze hebben t allebei en ook aan de zijkant van de wangen, kaal geschuurde plekken. ze zijn net ontwormd en het lijkt of ze jeuk hebben, het zijn shetten en die schuren al snel natuurlijk maar kan het zijn omdat ze gan verharen ofzo? wat kan ik hierop smeren, ik doe er nu zwarte zalf op (trekzalf) en als je het er dan opsmeert vinden ze het heel lekker, dus denk dat ze jeuk hebben...

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 13:13

justicehcb schreef:
ik denk dat het dan geen droes was wand dat zit niet aan de zeikant van het hoofd maar aan de onderkant en hij moet dan ook ziek zijn geweest dat is altijd zo snotneus koorts niesen leven loos dus het zal wel mee vallen!!

Droes kan zowel aan de zijkant van het hoofd als aan de onderkant doorbreken. Het paard heeft nl ook lymfeknopen in zijn keel en die breken aan de zijkant door.
Vergeet niet dat je paard 6 weken nadat hij beter is nog besmettelijk is voor andere dieren!
Droes begint met koorts en niet eten/lusteloos, je zou ze kunnen temperaturen maar als de abcessen al door zijn gebroken daalt de temperatuur over het algemeen snel.
Bij twijfel zou ik toch ff je DA bellen!