Kramptrekker (achterbenen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yorghos

Kramptrekker (achterbenen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 13:47

Ik heb sinds kort een 17 jr. KWPN ruin op stal, +- 1.66 hoog en Z dressuur ( tot een jaar geleden, loopt nu niet meer in de sport).
Dit paard is een kramptrekker. Dwz, met rijden heeft hij nergens last van. Maar als hij net van stal komt, of even heeft stilgestaan op de poetsplaats dan heeft hij de eerste stappen om beurten kramp in beide achterbenen.
Hij tilt ze hoog op en houdt dat even vast om zijn been dan weer te laten zakken. De ene dag is het erger dan de andere.

Wie kan mij vertellen wat hiervan de oorzaak is en of ik iets kan doen om het kramptrekken te verminderen. Zijn er bijv. manieren van trainen, voeren, etc. die de situatie kunnen verbeteren?
Het paard is verder goed gezond en wordt nog 5 a 6 dagen een uurtje gereden (recreatief dressuur). Als het weer het toelaat staat hij enkele uren per dag op de wei.

Yorghos

Re: Kramptrekker (achterbenen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 18:56

Helemaal niemand op Bokt met ervaring hiermee?

kid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:45

Krampentrekken kan veroorzaakt worden door een afwijking in de rug.
Is de rug erg gespannen als je hem afvoelt? Je kunt gewoon aan beide zijden van de rug met je vinger toppen druk zetten op de spieren. Ze moeten hierop reageren door wat in te zakken met de rug, maar als ie echt heftig reageert dan is dat niet goed. Ze zakken dan echt heftig weg of worden zelfs boos (dus pas op voor het achterbeen).
Is de rug goed bespierd, of steken de wervels wat uit?
Als de afwijking uit de rug zou komen, dan zijn er natuurlijk verschillende behandelingen mogelijk, maar de kans op succes ligt eraan hoe ernstig de oorzaak is.
Het is natuurlijk ook de vraag hoeveel last het paard ervan heeft...

Het kan ook nog mogelijk zijn dat oorzaak centraal is, dus motorisch een afwijking. Dan verwacht je dat het paard er weinig last van heeft en dat ie ook niet pijnlijk is in de rug, en dus ook goed bespierd is.

Waarschijnlijk zijn er nog meer oorzaken, maar dit is wat ik je erover kan vertellen.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 20:14

Hij is niet gevoelig op de rug. Het kramptrekken bestaat ook al van jongs af aan, het is niet plotseling ontstaan. Het betreffende paard is er ook niet echt beperkt door.
Reden van mijn vraag is dat ik het zelf nooit eerder heb gezien en dat de veearts er ook geen duidelijke verklaring voor heeft.

kid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:31

Aha.. Ik begrijp 'm

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:07

hey,
ik heb een paard gekent dat dat heeft gehad, hij was eigenlijk best zielig, er mankeerde wel wat meer aan dan dat het alleen een krampentrekker was. helaas hebben ze toen besloten om hem aftemaken. hij was ook lastig bij de smid. maar ja wat wil je als je pijn heb Boos! veel succes nog met je paardje

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 08:08

Het zou ook een hanetred kunnen zijn....Na stilstand wordt dan het achterbeen even hoog opgetrokken en eenmaal in stap zie je er soms niets meer van maar meestal zie je als je goed kijkt dat een paard z'n benen eigenlijk net iets te hoog optrekt. Het is verder niet pijnlijk en het vermoeden bestaat dat er een verkeerd signaal gegeven wordt door de zenuwen. Mijn paard heeft het alleen rechtsachter en je moet echt goed kijken wil je het in stap kunnen zien.
Aangezien mijn paard ook alleen recreatief wordt gereden maakt het mij helemaal niks uit Haha!
Ik zou het paard wel zo veel mogelijk in de wei of paddock zetten, veel beweging geeft uiteindelijk wel verbetering. Is uiteraard ook logisch omdat het lijf veel soepeler blijft.