De hik??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

De hik??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 12:15

Kan een paard de hik hebben?
Heeft jou paard dat al eens gehad, en wat doe je dan?

Mijn paard heeft namelijk al twee keer een soort van hik gehad, dat was net na het eten onder het poetsen, hij maakt dan een hoog piep geluidje en ademt heel kort even in net zoals wij ook de hik hebben. En dan een halve minuut later weer... Als ik dan even ga rijden of longeren is het na een 5 minuten ook weer over.
Hij is trouwens wel een echte schrokop, een echte tinker Tong uitsteken In een paar minuten heeft hij zijn brokken op. Ik denk zelf dus dat het de hik is, ik zou echt niet weten wat het anders kan zijn. Hij heeft ook geen pijn ofzo.

Ik heb dit al aan verschillende mensen gevraagd, maar niemand weet er een antwoord op. Niemand heeft ook ooit een paard horen hikken.

En jullie? Wat denken jullie?

Udo2001

Re: De hik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:20

Hey, mijn paard heeft dus ook wel eens aanvallen van de hik. Althans daar lijkt het op, zou ook wel eens willen weten waarmee dit te maken kan hebben. Iemand hier????/

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:50

Paarden kunnen de hil niet krijgen. Mijn paard doet t al jaren, af en toe en idd vooral met poetsen. Paarden 'zuigen' dan heel even lucht in en dat klinkt als de hik. Het kan geen kwaat volgens da. En bij t werk is het ook weer weg. Ik vind t wel grappig, al schrok ik de 1ste x wel.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:27

mijn paard hikt inderdaad ook. Elke keer als ik zijn sperriempje vast ga maken houdt hij heel even zijn adem in en krijgt dus de hik of wat het dan ook is. Na 5 minuutjes rijden is het weer weg. Wel erg maf om te horen trouwens Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 16:20

in een uitgave van het Bit heeft een heel artikel gestaan over "merries aan de hik?"
het was geloof ik een uitgave van vorig jaar, maar dat ging specifiek over merries.

mijn vorige paard deed het ook wel eens, volgens zijn oude eigenaar kwam dat omdat hij dat iets te gulzig had gegeten en er lucht in de slokdarm blijft hangen en ze daardoor dat geluid maken om de lucht weg te krijgen.
( beetje raar verhaal, maar zit wel logica in)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 09:55

Paarden kunnen zeker wel de hik krijgen.
Het kan voorkomen bij zogende merries, omdat zij veel mineralen/zouten verliezen.
Mijn paard kreeg het soms ook, als hij erg gezweet had. Dus ook veel mineralen/zouten verloor.
Je kunt je paard electrolyten bijvoeren, of een mengseltje van suiker en zout (=goedkoper).
Of bietenpulp bijvoeren (uiteraard goed geweekt).

Volgens mijn dierenarts moet je niet gaan rijden met een paard dat de hik heeft. De hik kan hartritmestoornissen met zich meebrengen. Echt om te lachen is het dus niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 10:56

Morris schreef:
Paarden kunnen zeker wel de hik krijgen.
Het kan voorkomen bij zogende merries, omdat zij veel mineralen/zouten verliezen.
Mijn paard kreeg het soms ook, als hij erg gezweet had. Dus ook veel mineralen/zouten verloor.
Je kunt je paard electrolyten bijvoeren, of een mengseltje van suiker en zout (=goedkoper).
Of bietenpulp bijvoeren (uiteraard goed geweekt).

Volgens mijn dierenarts moet je niet gaan rijden met een paard dat de hik heeft. De hik kan hartritmestoornissen met zich meebrengen. Echt om te lachen is het dus niet.

Oew dat klinkt best serieus, dus het is misschien toch niet zo onschuldig als het lijkt
Mijn paard is een ruin, en hij krijgt volgens mij ook genoeg mineralen en zouten binnen (zn liksteen gebruikt hij naar hartelust Vingers aflikken )
Waar zou het dan verder nog door kunnen komen?
En heeft iemand al eens een paard meegemaakt die door de hik verdere problemen kreeg? (bv. hartritme stoornissen zoals Morris zei)