Dikke sprong wat nu DA bellen of rust geven.....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nancyimka

Dikke sprong wat nu DA bellen of rust geven.....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 23:48

Hallo,

Imka heeft al enige tijd een dik spronggewricht, de DA heeft er al twee keer naar gekeken en die zegt laat dr maar 50 kilo afvallen dan gaat dat vocht ook wel weg. Maar ze is al aardig afgevallen maar dat gewricht word niet dunner. Nou heb ik vorige week dinsdag Imka gelongeerd met balkjes, en dat vond ze helemaal geweldig. Ze werd super heet ervan hahaha... Ze sprong zelfs over twee balkjes tegelijk heen, dus ik die balkjes op elkaar gelegd dit wilde ze niet. Iedere keer weg trekken en dan heeeeel hard gaan rennen in de bak zo van pak me dan..... Heel irritant, Maar goed weer gepakt en goed afgesloten. De dag erna weer gelongeerd en dat ging goed ze liep niet anders als normaal tenminste niet dat me is opgevallen. De dag daarna heb ik dr vrij gegeven (ze staat bij mij 1 dag in de week stil) En toen vrijdag toen we gingen rijden was ze heel erg stijf tenminste zo leek het. Ze liep in iedergeval slecht maar niet kreupel. De dag erna buiten gestapt en een kleinstukje gedraaft toen liep ze nog zo raar in de bak later toen we een uur gestapt hadden. De dag naarna weer buiten gaan stappen en toen weer aan de longe kijken hoe ze liep, toen werd het beter. Maar vandaag had ik eerst gereden in de bak, wel rustig aan gedaan natuurlijk 20 min gestapt en toen klein stukje gedraaft. Daarna meteen aan de longeerlijn om te kijken of ze raar liep en ik vond het wel meevallen het werd beter. Maar toen ik 6 uur ging voeren was dr sprong nog dikker als dat hij normaal was. Nou moet je niet denken dat hij helemaal opgezet is maar er zit duidelijk vocht in en het was meer opgezet als voor het rijden. Toen ik de eerste keer de DA vroeg hoe het kon zei hij dat haar gewricht wat geiriteerd was maar niet erg ofzo en ik kon gewoon rijden. (nou rij ik niet zo fanatiek hoor ik ben meer van het buiten rijden)

Zouden jullie nu meteen een DA bellen of dr eerst een paar dagen rust geven?

Ik weet het niet ben gauw in paniek als ze iets heeft...

Groetjes nancy

nancyimka

Re: Dikke sprong wat nu DA bellen of rust geven.....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 08:54

Hallo,

Ik heb morgen ochtend een afspraak bij de dierenarts om foto's te maken van dr sprong. Hij zei dat ocd erg onwaarschijnlijk is aangezien ze dit jaar 17 word. Hij dacht eerder aan slijtage (artrose) en toen schrok ik goed. Ik dacht er natuurlijk zelf ook wel aan, aangezien ik dit zelf ook heb. Dit is het ergste wat ik had kunnen bedenken. Het doet zo'n verschrikkelijk zeer. Maar ja laten we niet te hard van stapel lopen en eerst de foto's maar afwachten.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:19

Nou, dat klinkt inderdaad als dat er toch iets aan de hand is, als hij na het rijden meer vocht in het been heeft. Ik vond het al vreemd dat de dierenarts zei dat hij maar moest afvallen en dat het dan wel over zou zijn. Minder gewicht (bij een redelijk dik paard) kan geen kwaad bij een blessure. Heel goed dat er foto's worden gemaakt. Maak je maar niet te druk. Het kan net zo goed een andere kleine irritatie zijn en het hoeft niet gelijk artrose ofzo te zijn hoor. Het kan natuurlijk wel omdat hij naarmate hij meer loopt, beter gaat lopen. Maar dat kan ook een band ofzo zijn. Mijn paard z'n knieband is beschadigd geweest en nu loopt ze altijd eerst een beetje stijf maar na een paar rondjes loopt ze weer zuiver.
Wanneer ga je foto's laten maken? Laat het wel even weten he... wat de uitslag is. Veel sterkte in ieder geval.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:13

Ja ocd zou op zich wel kunnen. als ze een tik heeft gehad van een ander paard. maar artrose zou ook goed kunnen! maar met een paard met artrose kun je nog heerlijk buitenrijde! er zijn hier op bokt nog best veel mensen die een artrose paard rijden! succes met de fotos en we horen het wel!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:06

Mijn paard had ook een dikke sprong. Nu bleek dat ie zijn pees verrekt had daar. Dus mocht er op de foto's nix te zien zijn, is t misschien een idee om ook even te laten scannen. (pezen zie je alleen op een scan)
Heel veel succes. Ik hoop voor je dat t allemaal mee valt!!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:14

een spat misschien ?
is ook een vorm van arthrose en aangezien je paard al wat ouder is.....
Spat betekend echter niet altijd einde oefening.

Maar wacht de foto's en de buigproef gewoon even af, voordat je jezelf helemaal gek laat maken door ons.

ik zou alleen niet springen met een dik gewricht en eerst even de DA afwachten.

succes morgen en we horen het wel.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 20:33

Nee spring doe ik zeker niet (meer). Ik ga ook even afwachten wat ze morgen zeggen. En wat ze zien op de foto. Ik ben echt zo benieuwd... Het is ook niet echt ontzettend dik maar de laatste halve week loopt ze te trekken met dat been. Ze loopt ook niet kreupel ofzo maar gewoon raar. Nou ja weet je ik kijk morgen even en wacht het geduldig af!

Groetjes nancy

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 20:47

Hoi hoi,

Nou ik ben bij de DA geweest. En ze was daar behoorlijk kreupel, ja op de harde bodem en ik heb al die tijd op de zachte bodem gekeken.. Dus eerst op de volte laten draven. En nu bleek dus dat ze erg kreupel was maar dus niet aan het been van die dikke sprong. Nou na veel verdoven en foto's maken gingen ze verder met een echo maken. En uit die echo bleek dat ze een peesbeschadeging heeft. Dus dat word weer drie maanden stappen op de harde bodem. Imka heeft al eens een blessure aan dr voorbeen gehad dus het ritueel ken ik nog wel. Maar hoe ze hier nou weer aan komt...? Maar ja het is balangrijker hoe ze er weer af komt. Ik moet haar 4x om de 5 dagen inspuiten met een of ander spul in dr hals dat is een of andere spul voor de aangroet van peesvezels ofzo zei hij. En verder heb ik ook een smeerseltje dat ik op dr been moet smeren. En een ultrasonische geluids ding die ik twee keer per dag over dr pees heen moet halen, die zorgt ervoor dat het lucht uit de pees gaat....?! Ik weet ook niet precies hoe het werkt. En ze moet drie maanden stolrust dus niet meer in de paddock, maar dat is geen straf voor Imka. En nou moet ik over drie maanden weer terug voor een echo te laten maken om te kijken of het al goed is....
En tot die tijd stappen stappen en nog eens stappen. En ja op de harde ondergrond. Dus ik laat er weer ijzers onder slaan omdat die hoefschoenen te veel dempen en het is echt de bedoeling dat ze die klap krijgt met lopen voor de doorbloeding. Het is mijn ijgen idee om dr weer op ijzers te zetten. De DA ging kijken hoe het met dr zool was en daar schrok ik welf ook wel een beetje van, hoe dun die was hij kon helemaal ingedrukt worden. Dus het is wel goed dan kan die ook even twee maanden aangroeien.
Nou dat was het wel zo'n beetje. En o ja die prong kon wat dikker zijn door overbelasting omdat ze die ander ontlast. Er was niks te zien met de buigproeven. Dis gelukkig geen artrose maar helaas wel een beesbeschadeging. Nou ik laat nog wel horen hoe Imka het maakt op stal. En omdat ze zo zielig is heeft ze vandaag een lekkere likit gehad tegen het vervelen......

Groetjes nancy

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:57

Jeetje wat balen! Hoe ze aan peesblessures komen weet je soms toch echt niet. Bij mij zei de DA dat t zelfs kon gebeuren als ie een beetje verkeerd zijn stal uit kwam. Maar voorloopig zit je wel mooi met de gebakken peren. Wat is dat voor een spul dat je in zijn hals moet spuiten? Heb ik nog nooit van gehoord! (kan ik t dinsdag gelijk aan mijn DA vragen als ik terug ga voor een scan) En waar heb je dat ultrasonische geluidding vandaan???
In ieder geval veel succes met stappen. En we horen wel hoe t verder gaat!

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 21:01

Dat ding van die ultrasone geluiden heb ik mee gekregen van de dierenarts. Die moet je dan huren en kan je hem mee nemen. Of het echt helpt....? Ik weet het niet het is in ieder geval het proberen waard. Vroeger kregen paarden een prik (heel duur spul) in dr pees. Nu hebben ze een goedje dat is dan weer familie van die dure prik en die spuit je gewoon in het lichaan en die bevorderen dan de aanhechting van nieuwe peesvezels. Het is wel duur spul hoor! Wat het mij gaat kosten ik heb geen idee ik had het idee dat ik dat ook niet vooraf wilde weten....! Maar goed ik ben liever blut dat mijn paardje geen pijn heeft hoor!!!

Als ik meer weet horen jullie het......

Groetjes nancy

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:05

OK, en wat smeer je er dan op?

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 21:15

Needje schreef:
OK, en wat smeer je er dan op?

Decdmso wat het is al sla je me dood.... het is om te zorgen dat de vezels niet vergroeien met de omgeving bijv de peesschede. En die prik is Adeqean ofzo iets kan het niet helemaal goed lezen en het is een bouwstof voor de vezels van de pees. En het is (familie) van glycosaminoglycaan-polysulfaat. Ook dit weet ik niet wat het is. Dat was het zo'n beetje....

Groetjes nancy

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:19

Thanx!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:45

veel succes in ieder geval.
kan je nagaan, je denkt dat het in de sprong zit en dan blijkt het in de pees van het andere been te zitten.

Niets zo verrassend als een paard.
succes met je zorg, prettig dat je het zelf kan doen.