Paard eet eigen spieren op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jamayka

Paard eet eigen spieren op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 13:02

Mijn paard was voorheen mijn leasepaard. Toen ze op haar oude stal stond, en ik haar dus nog leaste, heeft ze veel te weinig en bovendien maar één keer per dag te eten gehad. Ze is niet extreem mager geworden, maar ze heeft haar spieren "opgegeten". Ik kan nu zeker twee maanden niet rijden en moet daarna alles weer heel rustig oppakken. Het zal wel een jaar duren voordat alles weer in orde is.

Wie heeft hier ook ervaring mee en heeft tips en/of adviezen?

ellepel

Re: Paard eet eigen spieren op

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:04

nee, maar je maakt me wel nieuwsgierig,
leg eens wat meer uit als je wilt

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:52

ja wel eens van gehoord, het paard goed gaan voieren oppassen met bevangenheid, dat is nu het nadeel, mensen zeggen gooi dat paard vol!!! absoluut niet doen, langzaam aan opbouwen, niet te eiwit reik, een hoop hooi en lucerne doen ook wonderen, onderhouds brok en langzaam aan de training opbouwen, van de zomer zal een lekker land ook wonderen doen, geef een extra vitamine shot en een ontwormings kuurtje, succes!!! het komt allemaal weer goed, met een beetje liefde en tijd!!

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:52

ja wel eens van gehoord, het paard goed gaan voieren oppassen met bevangenheid, dat is nu het nadeel, mensen zeggen gooi dat paard vol!!! absoluut niet doen, langzaam aan opbouwen, niet te eiwit reik, een hoop hooi en lucerne doen ook wonderen, onderhouds brok en langzaam aan de training opbouwen, van de zomer zal een lekker land ook wonderen doen, geef een extra vitamine shot en een ontwormings kuurtje, succes!!! het komt allemaal weer goed, met een beetje liefde en tijd!!

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:39

Krijgen de andere paarden ook maar een keer per dag eten?
Dat is inderdaad weinig.
Als je geen of te weinig voeding krijgt gaat het lichaam de reserves aanspreken (wat gebeurt er als je gaat lijnen?)als je van een paard prestatie blijft vragen zonder de juiste voeding zal ie afvallen
Bouw het etenspatroon langzaam uit en vraag geen lichamelijke inspanning van hem. Het zal even duren voor hij weer zijn oude ík'zal zijn.
Succes!

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:44

Zorg voor veel ruw voer [Hooi] meerdere keren per dag.
En daarnaast heel rustig op bouwen met brok.
Dan komt het echt wel goed!

Jamayka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 11:55

@ Gesina; Ja, de andere paarden krijgen daar ook maar één keer per dag te eten.

Jamayka is echter redelijk groot (1.74 m) en 1,5 kilo brok per dag en één ruif hooi is dan natuurlijk veeeel te weinig. Ik vrees alleen dat ik pas over een jaar weer op niveau zal zijn Boos!

Jamayka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 21:34

Jessica24 schreef:
Zorg voor veel ruw voer [Hooi] meerdere keren per dag.
En daarnaast heel rustig op bouwen met brok.
Dan komt het echt wel goed!

Dat doe ik ook. En goedkomen zal het zeker wel Knipoog

Ik vraag me alleen af of hier nog iemand is die dit heeft meegemaakt.

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:49

Ik ken inderdaad een paard dat ook te sterk vermagerd was door te weinig voer, het heeft ruim een jaar geduurd voordat die weer een beetje normaal eruit ging zien.
Pas op met in één keer meer biks te geven, dus doe er een week of 2 - 3 over om dit paard meer voer te geven.
Ook een zomer op het land doet wonderen, geef wel maandelijks een vitaminespuit.

Helaas heeft dit paard er een leverbeschadiging aan overgehouden, dus zal nooit echt helemaal opknappen.

Voorlopig zou ik het paard niet berijden, maar dagelijks wat longeren en zoveel mogelijk los laten.

Jazzebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 18:19

Hallo,

Mijn paard, was toen ik haar kocht, ook heeel mager! Ze had wormen en was in hele slechte conditie.
Ik heb haar de eerste weken heel veel hooi, 1/2 schep musli en Soul-mate 2G (zeer compleet voedingssupplement) gegeven. Daarnaast kreeg ze veel wortels, zodat ze veel kon plassen en ze zo dus haar afvalstoffen beter kwijt kon.
Ik ben de musli langzaam gaan opvoeren tot 1 schep.
Mocht je resultaat willen zien moet je even op de soulmate website kijken onder Reacties. Het paard heet Lidy Hanover
www.soulmate-nutrition.nl
Bedenk ook dat het gewoon tijd kost er zit niet binnen een week weer een bonk spieren op je paard. Misschien zit jouw paard al een tijd niet goed in zijn vel en dan duurt het gewoon even voordat je resultaten ziet . Eerst de binnenkant dan de buitenkant!
Succes!

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 14:38

Mijn vorige paard heeft dit ook gehad. Ik ben met haar verhuisd naar een andere stal, het voedingspatroon was het zelfde.Maar ze werd steeds magerder. Op een gegeven moment had zij ook haar spieren 'opgegeten'. Ik ben toen meer gaan voeren en ben begonnen met het geven van msm door het voer. dit zorgt ervoor dat ze weer spieren kunnen opbouwen. Dit heb ik ongeveer 6wkn gedaan in combinatie met minder hard werk..en toen was het weer in orde.
veel suc6.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 12:15

Wat al eerder gezegd werd, niet te veel in één keer en goed vitaminen bijvoeren. Je kunt je misschien wel voorstellen als hij zijn eigen spieren 'opeet' eet hij ook andere belangrijke bouwstoffen uit het lichaam op (uit de botten en lever bijvoorbeeld)

Jamayka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 12:37

Bedankt voor al jullie reacties. Ik ben eigenlijk niet op zoek naar een voedingsadvies, want dat komt allemaal wel goed. Ik wil graag weten hoe het bij andere paarden gegaan is en hoe lang het allemaal heeft geduurd, voordat het paard weer op niveau was.

Jazzebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:00

Hallo,

Bij mijn merrie (verhaal staat hierboven) duurde het ongeveer 6 maanden voor ze weer helemaal op en top was.
Ik vond dat best moeilijk je wil het liefst dat het binnen een week weer helemaal een op en top paard is.
Ik kreeg de tip om iedere maand foto's van mijn paard te maken. Zo kon ik het goed vergelijken en was duidelijk dat ze wel degelijk iedere maand heel erg vooruit ging.

Succes!