Kale plekken: allergisch voor vitaminen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Znoin

Kale plekken: allergisch voor vitaminen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 02:12

Mijn paard heeft vd zomer hele erge schimmel gehad. Bijna heel zijn achterbenen waren kaal, etc. Volgens de veearts duurde de schimmel infectie veel langer dan het normaal moest duren, maar een kweek wees uit dat het wel schimmel was. Imaverol etc hielp niks, dus moest Aros ook ad pretnison en antibiotica. Waarschijnlijk is hij allergisch voor schimmel. In die periode voerde ik hem dagelijks een vitaminepreparaat. Toen het vitaminesupplement op was, werd hij snel beter.
2 maanden later: Aros krijgt van de een op de andere dag kale plekken bij zijn kaken. Bijtplekken, dacht ik. Maar de huid werd ook erg schilferig en hij kreeg bultjes op zijn hals en kont voornamelijk. Zijn hoofdhuid was ook schilferig. Zijn vacht was echter niet dof en er waren geen opstaande haren. De veearts wist niet wat het was. Schimmel krijg je normaal gezien niet meer een aantal jaar nadat je het al gehad hebt. Voor de zekerheid is Aros wel ingeënt tegen schimmel. De veearts dacht evt aan een allergie, en bevestigde dat de aandoening niet besmettelijk was. Toen hij allergie noemde ging er een belletje rinkelen!
Ik ben nu een week gestopt met het vitaminesupplement en Aros verbetert nu enorm snel!!

Is het toeval dat het verbeteren en verslechteren van zijn huid samenvalt met het geven van het vitaminesupplement? Hij kreeg natuurlijk tegelijkertijd ook die inentingen en antibiotica ed.

Heeft iemand ook wel eens ervaring gehad met overgevoeligheid van vitaminesupplementen? Volgens de fabrikant mag je het dagelijks en zelfs lange periodes aan een stuk voeren.

ellepel

Re: Kale plekken: allergisch voor vitaminen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 07:32

is het niet zo dat bij vitamine A en D een teveel schadelijk is?
ik meende me te herinneren dat teveel vitamine A zorgt voor zogenaamde "galbulten"op de huid.

mijn stiefvader heeft het gehad, heel zijn arm onder de rode bultjes die jeukten, kwam dus door een bepaalde vitamine die hij teveel kreeg.

volgens mij was dat toen vitamine A.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:26

Ik gebruikte eens een ander merk Biotine dan ik normaal gebruikte..... paardje werd ook minder.... gestopt en knapte weer op. Bleek er lactose als hulpstof bij de Biotine te zitten Dromen Lijkt me logisch dat een paard daar "allergisch" voor kan zijn. Het hoeft dus niet persé de vitamine zelf te zijn.

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 00:19

Galbultjes. Ja, daar lijkt het wel op! Ze zijn nu zo goed als verdwenen nu ik gestopt ben met het supplement te voeren!
Het kan idd ook een hulpstof zijn evt maar ik geef het maar niet meer aan hem!