veulen te vroeg geboren, geen zuigreflex, wie weet raad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hann

veulen te vroeg geboren, geen zuigreflex, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 23:16

Mijn veulen is bijna 4 weken te vroeg geboren. OP zich ziet het er goed uit, doet pogingen om te gaan staan maar lukt niet. Heeft ook geen zuigreflex, wel via sonde voeding gehad. wie kan mij helpen.

hann

Re: veulen te vroeg geboren, geen zuigreflex, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 01:32

Gaat gelukkig beter. Drinkt nu redelijk uit de fles. Zal wel een lange nacht worden.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 06:54

hoe gaat het nu??

als hij uit de fles drinkt is dat wel een goed teken.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 08:27

Die van ons begon ook pas na weet ik hoeveel uren te drinken....en dat terwijl alle boekjes zeggen dat ze binnen 2 uur moeten drinken... Ach gut .
Ik denk en hoop dat het nu goed gaat met je veulen.

Veel kijkplezier en geniet ervan !
Oh ja en Slapen

ArabianStars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:03

Zorg dat je veulen in elk geval voldoende biest binnen krijgt, dit is essentieel om uberhaubt een kans te maken om te overleven.
Kan hij inmiddels staan ? Zo niet, draai hem dan regelmatig om, om doorliggen te voorkomen. Ook heel erg alert zijn op koliekverschijnselen, aangezien een veulen dat niet kan staan / lopen, geen of een heel slechte maag/darmwerking heeft.

Ik heb met mijn eerste veulentje in 1998 hetzelfde meegemaakt, ook vier weken te vroeg, kon eerst ook niet staan, later alleen op haar hakken. Helaas heeft mijn kleine schat het niet gered, het was een lijdensweg en na 5 dagen en 5 nachten de klok rond met haar bezig te zijn geweest, moesten we de strijd staken. Ik hoop dat het met de jouwe beter afloopt, maar het zal hoe dan ook een uitputtingsslag worden. Hou goed je ogen open en let op ieder teken dat het veulen geeft, in deze situatie is ALLES van levensbelang !

Succes !

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:49

Hoe gaat het er nu mee? Wat een spannende dagen zo voor jullie zeg! Als ie nog niet kan staan en dus niet beweegt heb je ook kans dat ie afkoelt, dus een warme lamp in de stal erbij.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 02:20

Het is inderdaad een uitputtingsslag. Ze staat wel steeds vaker zelf en steeds langer, ze poept en plast en ze drinkt goed uit de fles, zeker de laatste 2 keer. We geven nu de fles in toerbeurt zodat we ook wat kunnen slapen. We hebben inderdaad ook een warmtelamp hangen. Het is wel een vechtertje, dus we blijven goede hoop houden. Blijven wel even spannende dagen. Bedankt voor de reacties. Gr. Hann

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:26

Dat klinkt toch al positief hoor...... en er zijn er meer die zo vroeg geboren worden en het uiteindelijk toch redden. Volhouden dus !!

ArabianStars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:17

Nou Hann, dat klinkt hoopvol !! Ik hoop met heel mijn hart dat je veulentje het gaat redden, 4 weken te vroeg is echt een kwalijke zaak, maar het KAN, in sommige gevallen redden ze het. Blijf wel heel erg alert op tekenen van terugval (mijn veulen indertijd ging in eerste instantie ook vooruit, werd ook sterker, tot de vijfde nacht, toen was opeens, zomaar "zonder waarschuwing", de accu leeg). Hou haar lekker onder de lamp, hou haar constant in de gaten, je zit nog niet aan de veilige kant.

Ik duim voor je !

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:12

Hoe is het vandaag gegaan? Gelukkig dat ze plast, poept en drinkt en staat. Jullie zijn natuurlijk nog uit "out of the woods" maar kan me voorstellen dat je hier wel blij mee bent!! Ieder uur is er één dat de kansen weer wat groter worden dat het goed komt moet je maar denken. Wel slopende dagen idd lijkt me hoor!Ik blijf hard duimen!

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:41

Raad kan ik je niet geven ,maar wil je wel succes met de kleine wensen.
Hoe gaat het nu? Drinkt ze al zelf bij de moeder (die leeft toch nog wel?las namelijk niets over haar) en staat ze al wat meer?
Veel succes nog.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:22

Hey
Wij hebben in in 2003 ons veulen geboren zien worden. Ze was 3 weken te vroeg wat klein en dronk ook niet had ook geen zuigreflex. We hadden een fles en biest gemolken van de moeder. Ze zoog ook niet van een fles. Ze heeft toen diverse malen zonde voeding gehad. Pas na 14 uur dronk het pas. We zijn er flink mee in de weer geweest, maar het is goed gekomen.

Ze is nu bijna 2 jaar en het gaat nu eindelijk echt goed groeien. Ze heeft echt een moeilijke tijd gehad en flink wat moeten doorstaan. Maar ze is nu 1.45 /1.50 hoog en een lekker barok type. Ze zal een jaar extra nodig hebben om volwassen te zijn, maar dat komt helemaal goed ze staat nu lekker met haar maatje op de wei tot ze minimaal 3 jaar is..

Heel veel sterkte en ik hoop echt dat het goed komt.

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:32

Hoi,

ik ben vandaag ook geweest bij een veulentje dat al na 304 dagen is geboren.
Ook deze was na 4 dagen nog steeds erg slap.
Gewoon zorgen dat ze zoveel mogelijk blijft drinken!!
Sommige zwakke veulens blijven alleen maar liggen, en staan nauwelijks op om te drinken, terwijl ze het juist wel heel erg hard nodig hebben... dus in het geval van het bovengenoemde veulen van vandaag, moest je het veulen gewoon vaak per dag ff op laten staan, en zodra ze stond ging ze vanzelf bij de merrie drinken.
Dus dat zou je evt ook kunnen doen : het veulen laten opstaan, en bij de uier zetten.
Ook is het sowieso voor de ontwikkeling van de benen belangrijk het veulentje toch te laten bewegen af en toe; dus gewoon het veulentje ff op laten staan, en een stukje heen en weer laten stappen.... gewoon dat ze ff op haar benen heeft gelopen.

Ook is het belangrijk in de gaten te houden, dat haar mest blijft afkomen.. Zelfs een heel klein beetje dat blijft zitten en er niet uit kan, kan een boel problemen geven....

Suc6
(het nadeel van de fles geven, is dat ze dan op een gegeven moment aan de fles blijven, aangezien ze dan soms niet meer uit de uier willen zuigen.)
(de dierenarts kan evt het veulen spuiten met antibioticum en vitamines, om veulenziekte te voorkomen (blijf dus goed in de gaten houden of ze geen dikke gewrichten krijgt, of diarree))

ArabianStars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:39

DGKstudent schreef:
Hoi,

dus gewoon het veulentje ff op laten staan, en een stukje heen en weer laten stappen.... gewoon dat ze ff op haar benen heeft gelopen.

Zo "gewoon" is dat niet altijd, sommige premature veulens zijn gewoonweg te zwak of te onderontwikkeld om op hun benen te KUNNEN staan. (en in dat geval heb je een heel groot probleem...)

Hoe is het nu met de kleine meid.. ?

hann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 02:14

Heel hartelijk dank voor alle reacties. Vandaag ging het goed. Ze ging bijna iedere keer uit zichzelf staan, dronk de hele dag veel uit de fles en lijkt sinds vanavond meer zelf bij de moeder te drinken (is overigens alles goed mee). Het is nu nacht 3 en ze lijkt nu wel wat moe (ik ook). Ze rochelt wel wat met de ademhaling sinds vanavond, daar maak ik me wel wat zorgen over. Ze krijgt wat antibioticum bij en ook een vitaminepreparaat (starterspakket).
We blijven hopen en eten geven, maar het zijn nog spannende dagen.
Gr. Hann.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 09:29

We volgen je berichten en leven met je mee !

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:27

als ik het zo lees kan jij ook wel een vitaminepreparaatje gebruiken Haha!

sterkte er mee en ik hoop dat je nog wel wat rust krijgt Gaaaap
fijn dat het met de moeder ook goed gaat

hann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 22:39

Mijn veulen drinkt inmiddels zelfstandig bij de moeder en staat daar ook zelf voor op. Van de veearts mogen we geen fles meer geven. Ze had vanmorgen wel een longonsteking, maar dankzij medicijnen was het vanavond weer een beetje beter. Ze heeft ook een op maat gemaakt dekentje (heeft een vriendin van mij vanmiddag gemaakt). Ze krijgt ook vitaminen bij. We blijven hopen, het blijft spannend. Gr. Hann.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:37

Dat is handig! Zat al te denken, er hangt natuurlijk wel een warmte lapm, maar daar onder is het warm en als ze een stapje opzij doet is het weer erg koud voor d'r. De veearts kan wel zeggen dat je geen fles meer mag geven, maar wat kan het voor kwaad als ze evengoed drinkt bij mams, om mams af en toe te melken en dan de kleine een paar keer per dag de fles te geven? Dan weet je in ieder geval dat ze idd genoeg krijgt! Het kost best veel energie namelijk, drinken uit de uier.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 14:58

De longonsteking lijkt minder erg en veearts is best tevreden. Hij vind de kleur van staart, manen en vacht al veel beter, maar geeft wel aan dat we in de gaten moeten houden dat er toch nog complicaties kunen komen zoals diarree. We zijn er nog niet, maar we blijven positief. Tot nu toe zijn we toch nog met kleine beetjes aan het winnen. Gr. Hann.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:22

dit staat ook al op KS, vandaar hier een slotje.