Hai, mijn paardje heeft ook een aantal maanden last gehad van vreemde talgachtige bultjes op de rug, benen, oren, kolletje echt overal zat het, maar voornamelijk op haar rug. Eerst ben ik begonnen met het wassen met betadine, maar toen ik hoorde dat ook 2 andere paarden bij mij op stal dezelfde bultjes hadden heb ik de va erbij gehaald. De va dacht eerst dat het misschien een soort van schimmel of schurft was, dus adviseerde mij om met neocidol en hiboscrub te gaan wassen, dit hielp echt niet waardoor het ook meteen duidelijk was dat het geen schimmel of schurft was. Toen heeft ze een 8 daagse antibiotica kuur gehad, wat ook niet hielp. 1 van de andere paarden die bij mij op stal ook diezelfde bultjes had is toen 3 dagen naar de Uithof gestuurd. Daar hebben ze een paar van die bultjes onder de microscoop bekeken en toen bleek dat het een bacterie was. Deze bactierie komt voornamelijk in het weiland voor en als je paard er eenmaal gevoelig voor is zal hij/zij dit ook altijd blijven. Je hebt dus de kans dat het elke zomer weer terug komt (zoals bij jouw paard) Ik denk dat het niet zo is dat je paard deze bultjes ook in de winter krijgt maar eerder dat de bultjes er dan nog steeds zitten van de zomer. Als je het zo laat gaat het inderdaad nooit over. Je moet er zeker wat aan gaan doen, ook al heeft je paard er geen last van met rijden. Het is toch iets wat van binnenuit komt en dat is nooit goed. Ik heb uiteindelijk mijn paard geschoren en daarmee alle bultjes eraf geschoren.. ze had toen wel een hoop kale plekjes maar gelukkig kwam hier weer haar op en geen nieuwe bultjes! Bij mij is het nu dus over, maar er is een grote kans dat het weer terugkomt als ze weer de wei in gaat. Gelukkig is het nu flink aan het vriezen en vriest de bacterie hopelijk dood. Ik adviseer je zeker om er een veearts bij te halen! Dit is niet iets wat zomaar overgaat, je paardje moet er echt voor behandeld worden wil het ooit overgaan. Succes ermee!