Jantien schreef:Bij alle dieren proberen we zoveel mogelijk de natuur na te bootsen qua huisvesting, maar waarom niet bij paarden?
Ahem,
ik vraag me even af waarop je deze uitspraak baseert.
Wel eens bedacht hoe het/de gemiddelde varken, kip of koe, gehouden wordt?
Om over de gezellige dieren nog maar niet te spreken. De eeuwige kanarie in z'n kooitje, de kat die nooit het 2-kamerappartement af komt, of de hond (solitair gehouden) die het moet doen met 2x 10 minuten wandelen op een dag.
Bovendien komt er ook nog de vraag aan bod of de dieren nog wel zo dicht bij de natuur staan als wij denken dat ze doen.
Wanneer je naar dierentuinen of natuurparken gaat kijken, die komen een heel eind dichter bij het nabootsen van de natuurlijke habitat van een dier.
Maar dat is maar een klein percentage van de in NL gehouden dieren.
Maar honden die de hele dag in een kennel zitten, of katten die niet naar buiten komen vinden we toch ook zielig en weten we toch ook dat dat niet goed is voor het dier?
Waarom vinden we het dan bij paarden normaal dat ze dag en nacht in een klein hokje met tralies zitten?
En tuurlijk kunnen we het nooit zo krijgen als in de natuur, maar als je bijvoorbeeld een loopstal hebt is dat al een hele verbetering
En vaak is dat voor veel mensen wel te realiseren, gewoon de boxen eruit.
En het is onzin dat paarden in een kudde steeds ruzie maken. Als het een vaste kudde is weet elk paard zijn plaats en is er niets tot zeer weinig aan de hand.
meloveshein schreef:Dus ja paarden in het wild en "huis' paarden vind ik totaal niet met elkaar te vergelijken
Maar waarom moet het dan zo tegenstrijdig? Het is gewoon niet goed voor een paard om stil te staan omdat dan het hoefmechanisme niet werkt. Is dat dan niet belangrijk dan?
Groeten Alline