heeft mijn paard zomereczeem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tare

heeft mijn paard zomereczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 15:49

Hoi,

Ik heb net het de berichtjes gelezen over zomerexceem herkennen in de winter, maar ik blijf nog een beetje ongerust.
Ik heb vorige week een pony gekocht waarvan de eigenares zei dat ze GEEN zomerexceem had.

Ik vind het echter toch wel opvallend dat ze zoveel kale plekken heeft. Het gaat om een IJslander en dit ras heeft er sowieso sneller last van, dus ik vraag jullie mening (en ik zal t binnenkort ook aan de dierenarts vragen)...

Het is nu winter en ik zie kale plekken met korte haartjes, de maantop is niet erg lang en ook bij de staart is de bovenkant een beetje korter. Ik zie geen schilfers, korstjes of verkleuringen en ik heb haar ook nog nooit zien schuren.

Bij de vorige eigenares stond ze met andere pony´s in één ruimte, dus misschien heeft dat er iets mee te maken.
Wat denken jullie?

[edit]Juiste spelling van eczeem in de titel gezet, Jantien[/edit]
Laatst bijgewerkt door Jantien op 02-03-05 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammiej

Re: heeft mijn paard zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:59

Ik ga niet nu oordelen.

Wacht to eind maart/ begin april en kijk of ze dan wat gaat doen kwa schuren etc.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 09:38

het zou best kunnen, maar daar kom je vanaf april achter.

ik geloof dat je je geld terug kunt vragen, als je binnen een half jaar na aankoop achter een verborgen gebrek komt, maar dat weet ik niet zeker.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:07

Een bij de koop verborgen gebrek is ALTIJD reden tot koopontbinding, maar je moet wel aannemelijk maken dat het gebrek al vóór de koop bestond! Dierenarts van de vorige eigenaar benaderen? Ik weet niet of die wel gegevens mag geven, of dat er een zelfde soort ethiek/zwijgplicht is als bij mensen...
Ook als de vorige eigenaar er niets van afwist is een verborgen gebrek reden tot koopontbinding. Overigens gelden alleen ernstige 'de waarde verminderende' gebreken als koop ontbindend.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:44

En exceem kan volgens mij ook per stal, voeding ed. verschillen. Daarom kan het ook 'opeens' ontstaan.

Het kan dus nog wel lastig worden om aan te tonen dat ze het had.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:32

heeft ze geen schimmel of luis ? Dat kan beide die plekken nu ook veroorzaken. De DA kan dat iig nu voor je uitsluiten. Verder hebben de meeste eczemers (ook ijslanders) die ik ken nu al aardig wat manen en staart opgebouwd en zou je het moeilijk eraan zien. Misschien een foto plaatsen, zodat we beter kunnen kijken ? Je kunt ook aan de mensen in ijslandertopic (huiskamer) vragen of ze de merrie kennen en die zouden je dan per pb info over jouw merrie kunnen geven. Als je niet genoeg berichten hebt voor de huiskamer (min. 50), dan kan je mij pb'n en zal ik het voor je plaatsen als je dat wilt.

Tare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 21:40

Hee dat is heel aardig van je...
Maar ik wacht even af wat de dierenarts er donderdag over zegt.
In ieder geval bedankt.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:14

Mijn fjord heeft ook flink last van staart en maan eczeem, en dat barst gerust niet opeens in april los, maar pas vaak aan het einde van de zomer.
En het is een absolute reden voor ontbinding van de koop, wanneer dit er niet bij vermeld is.

Groetjes Isabelle