paard loopt met achterbeen wat korter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

straus

paard loopt met achterbeen wat korter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 14:08

Mijn Haflinger loopt soms niet helemaal goed. Hij is niet kreupel of onregelmatig, maar is met het linker achterbeen iets korter. Ik zelf voel daar dus niets van. De eerste keer dat mijn instructrice het opviel is een paar maanden geleden. Het is niet de hele les, maar af en toe een paar pasjes.
Een maand geleden begon het weer. Weer links achter. Een paar dagen later was het weer over. En nu afgelopen vrijdag in de les, was het weer iemand die het opviel. Niet onregelmatig maar wel wat korter.

Weet iemand wat het zou kunnen zijn?

guusje

Re: paard loopt met achterbeen wat korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:39

je paardje is op de momenten dat hij vanachter links korter loopt scheef. Om ervoor te zorgen dat je paardje zijn achterbenen even ver onder de massa zet moet je hem recht houden. Dat kun je voelen door middel van je aanleuning. Je paard is recht als je op beide teugels gelijke druk hebt, maar pas op: het paard moet de aanleuning nemen , niet de ruiterhand (wat heel vaak voorkomt). Je kunt alleen goede aanleuning krijgen als je paard genoeg voorwaarts is en je hem van achter naar voren rijdt.

Je zegt alleen dat je dit niet voelt, probeer dus op de teugeldruk te letten. het paard zal aan de ene kant meer gewicht nemen. Als het echt niet lukt om het te voelen, moet je misschien eerst meer aan je zit werken, want als je niet in balans zit kun je het ook niet voelen.

Het is op zich niet zo erg, maar het moet niet erger worden anders kan je paardje wel kreupel gaan of andere problemen krijgen (last van de rug e.d.).

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:48

als het een jong paard is zal je dit wel vaker mee gaan maken, ook dat het afwisseld per achterbeen, de ene kant van het paard is sterker dan de andere word ook wel steppen genoemd, met trainen train je het er dus weer uit, succes

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:58

Mijn haf liep ook niet kreupel of echt onregelmatig, ook voelde ik dit zelf niet. Het werd tegen mij gezegd, ben zelf gaan kijken, ad hand en met iemand anders erop en inderdaad hij trok ook linksachter korter in. Ik ben na een tijdje toch met hem naar de kliniek gegaan. Uitslag: Artrose in het spronggewricht. En omdat hij hier waarschijnlijk al langere tijd mee heeft gelopen (heb hem vlak daarvoor gekocht zonder te keuren Gestoord stom van mij), is hij inderdaad scheef gaan lopen.

Nou succes en hopen dat het bij jouw haf alleen is dat hij scheef loopt.

straus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 15:11

guusje schreef:
je paardje is op de momenten dat hij vanachter links korter loopt scheef. Om ervoor te zorgen dat je paardje zijn achterbenen even ver onder de massa zet moet je hem recht houden. Dat kun je voelen door middel van je aanleuning. Je paard is recht als je op beide teugels gelijke druk hebt, maar pas op: het paard moet de aanleuning nemen , niet de ruiterhand (wat heel vaak voorkomt). Je kunt alleen goede aanleuning krijgen als je paard genoeg voorwaarts is en je hem van achter naar voren rijdt.

Dit verhaal klopt precies bij mijn haf. Hij is soms behoorlijk scheef. Ik probeer daar ook aan te werken, maar door verschillende redenen schiet het nog niet echt op. Als ik weer een tijdje regelmatig heb kunnen oefenen dan gaat het ook wel weer beter (voor mijn gevoel), dan hoor ik niemand er meer over.

shaneen schreef:
als het een jong paard is zal je dit wel vaker mee gaan maken, ook dat het afwisseld per achterbeen, de ene kant van het paard is sterker dan de andere word ook wel steppen genoemd, met trainen train je het er dus weer uit, succes

Mijn haf is 6 en wordt dit jaar 7. Is het dan ook nog van toepassing??

maykie schreef:
Mijn haf liep ook niet kreupel of echt onregelmatig, ook voelde ik dit zelf niet. Het werd tegen mij gezegd, ben zelf gaan kijken, ad hand en met iemand anders erop en inderdaad hij trok ook linksachter korter in. Ik ben na een tijdje toch met hem naar de kliniek gegaan. Uitslag: Artrose in het spronggewricht. En omdat hij hier waarschijnlijk al langere tijd mee heeft gelopen (heb hem vlak daarvoor gekocht zonder te keuren stom van mij), is hij inderdaad scheef gaan lopen.

En hier ben ik dus zo bang voor. Liep die van jou de hele tijd korter of ook steeds periodes, enkele passen??

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:38

hoi

mijn paard een tinker heeft dat ook gehad maar bij ons op stal hebben vaker een hun paard bij een fysho gehad en dat heb ik ook gedaan
en hij zat wat vast in de rug waardoor hij dat deed
het zal dat kunnen zijn, zal ik je aanraden om dat misschien te doen is nooit verkeerd
en de paarden vinden het heerlijk