wie weet wat grass sickness is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daffie

wie weet wat grass sickness is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 19:18

de pony van een vriendin van me heeft waarschijnlijk grass sicknes ( weet nie of k t goed schrijf?) weet iemand wat dat is en inhoud en of daar nog wat aan te doen is ik hoop snel te weten wat het is.De da heeft heel wat onderzoeken gedaan maar is heel onduidelijk geweest over wat het inhield ze is onertussen heel erg afgevallen en staat nu op t land want rijden kan niet meer daar is ze te zwak voor op de kliniek kan ze niet staan daar eet ze uit stres helemaal niks meer. wie kan mij helpen ik maak me erg zorgen.

[edit]Titel verduidelijkt, Jantien[/edit]

spokie79

Re: wie weet wat grass sickness is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:19

EMND.

Er is ook een topic hierover bij verslag van de dag.

Prognose bij deze ziekte is erg slecht. Het beste kan je je paard verwennen en een goede oude dag geven. Mijn oude verzorgpaard heeft ook EMND en zij is nu weer recreatief licht te berijden. Maar is meer een uitzondering. Meeste paarden overlijden vrij snel.

Ik denk niet dat je dit wilde horen, maar is wel de warheid.

Veel sterkte voor jou en je vriendin. En kijk ook even bij dat topic.

viewtopic.php?f=15&t=367130

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 16:41

grass sickness is niet het zelfde als EMND maar geeft wel ongeveer de zelfde verschijnselen. Er zijn veranderingen in de zenuwvoorziening van het maagdarmkanaal.
Paarden met chronische grass sickness vermageren en eten vaak slecht. De mest is vaak droog. Soms krijgen ze koliekverschijnselen.
Men weet nog niet hoe het precies ontstaat en het is helaas niet te behandelen. Zolang je paard nog in redelijke conditie is kun je er wel gewoon op rijden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:12

En het lijkt me niet raadzaam om een paard die dat heeft op het land te laten staan Verdrietig

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:40

Ik kan je 1 ding vertellen.. Grass Sickness is niet te genezen.. Mijn paard heeft dit ook gehad en ik heb haar na 7 dagen in moeten laten slapen omdat ze niet meer kon staan. De DA gaf haar nog wel een kans toen we erachter kwamen dat ze Grass Sickness had, maar het heeft niet mogen baten.. En ik zou haar niet op het land laten staan. Het advies van mijn DA was dat ik per dag 1 rondje op het terrein mocht stappen omdat ze alle kracht nodig had om te overleven..

Grass Sickness is een aandoening van het zenuwstelsel en het maakt alle spieren "dood". En het is absoluut niet hetzelfde als EMND.

Als je wilt kan ik je per PB een artikel over Grass Sickness sturen die ik van mijn DA toen der tijd heb gekregen.

kalioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:43

Grass-sickness is inderdaad niet hetzelfde als EMND, al lijkt het wel op elkaar.Het verschil zit hem geloof ik in het feit dat grass-sickness op het maagdarmkanaal slaat en dat EMND op de grote motorische spieren. Allebei de ziektes hebben geen goede prognose in de reguliere diergeneeskunde. Maar in de alternatieve diergeneeskunde is er voor EMND wel een mogelijkheid en misschien dus ook wel voor grass-sickness, wie weet. Informeer eens bij een holistisch dierenarts, mijn paard heeft er in iedergeval wel baat bij. Al kost het wel een hele hoop geduld en tijd maar als dat het enige is....wie ben ik dan om het niet te proberen!
Oh ja de dierenkliniek in emmelorrd heeft heel veel onderzoek gedaan naar grass-sickness misschien hebben hun wel meer informatie voor je! Succes

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:52

kalioux schreef:
Grass-sickness is inderdaad niet hetzelfde als EMND, al lijkt het wel op elkaar.Het verschil zit hem geloof ik in het feit dat grass-sickness op het maagdarmkanaal slaat en dat EMND op de grote motorische spieren. Allebei de ziektes hebben geen goede prognose in de reguliere diergeneeskunde. Maar in de alternatieve diergeneeskunde is er voor EMND wel een mogelijkheid en misschien dus ook wel voor grass-sickness, wie weet. Informeer eens bij een holistisch dierenarts, mijn paard heeft er in iedergeval wel baat bij. Al kost het wel een hele hoop geduld en tijd maar als dat het enige is....wie ben ik dan om het niet te proberen!
Oh ja de dierenkliniek in emmelorrd heeft heel veel onderzoek gedaan naar grass-sickness misschien hebben hun wel meer informatie voor je! Succes

Dat ligt er maar net aan in welke vorm Grass Sickness het paard heeft.. Bij een acute vorm is je paard binnen 2 dagen dood.. Binnen een minder acute vorm binnen een week..(Zoals bij Olympia) en een chronische vorm.. De minder acute vorm kan ook overgaan in een chronische vorm, maar zoals ik me heb laten informeren leeft je paard dan als een kasplantje.. En zal het beessie nooit meer zo zijn als hij was..

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:52

kalioux schreef:

Dat ligt er maar net aan in welke vorm Grass Sickness het paard heeft.. Bij een acute vorm is je paard binnen 2 dagen dood.. Binnen een minder acute vorm binnen een week..(Zoals bij Olympia) en een chronische vorm.. De minder acute vorm kan ook overgaan in een chronische vorm, maar zoals ik me heb laten informeren leeft je paard dan als een kasplantje.. En zal het beessie nooit meer zo zijn als hij was..