zomereczeem herkennen in winter???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

zomereczeem herkennen in winter???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 17:33

ik ben vandaag naar een paard wezen kijken.
deze had vrij korte manen, en een paar wat kortere haren aan de zijkant van de staart.
De eigenaar wist weinig van het dier af, en wist niet wat een sperriempje was, waarom het paard schraapte en ook niet wat zomerecxeem was;-)
Hoe kun je, behalve korte manen, een zomerecxeem paard herkennen?
zijn hier tests voor?

[edit]De juiste spelling van zomereczeem in de titel gezet, Jantien[/edit]
Laatst bijgewerkt door Jantien op 26-02-05 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Babeth

Re: zomerecxeem herkennen in winter???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:15

Korte manen kan ook expres zijn gedaan. Of het paard heeft uit verveling lopen schuren. Je kunt kijken of er schilfers in de manen zitten. Verder kun je het volgens mij niet zien.

ellepel

Re: zomerecxeem herkennen in winter???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:36

als de manen erg onregelmatig zijn, als de staartwortel ook dit vertoont, sommige paarden hebben onder de buik, zeg maar precies bij de singel ook vaak een zomereczeem plekje zitten.

verder kun je t vaak testen of ze erg heftig reageerd als je haar op de manenkan kriebelt.
zomereczeempjes reageren veel sterker als je ze daar kriebelt.

verder kun je aan de huid niks zien, dat is nu al geheeld.
ik zou mijn pony nu ook wel zo kunnen verkopen en zeggend at ik niet weet wat zomereczeem is, maar hij heeft het wel!

Kinke

Re: zomereczeem herkennen in winter???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 09:45

Oei, da's een lastige Missnynke.
Het testen van de manenkam werkt b.v. bij mijn paard alleen in het jeukseizoen en dan ook nog alleen als ze dr vliegendeken niet op heeft gehad. Een plekje bij de singel heeft ze niet, zij heeft hem juist bij haar navel...maar ook alleen in het voorjaar/zomer en najaar.
Misschien kun je een soort verkoopcontract op laten stellen waarin je iets opneemt over eczeem? De prijs van een eczeempaard ligt ook veel lager dan een paard zonder eczeem.
Het is per dier ook verschillend, mijn paard heeft inmiddels weer superlange manen, terwijl ze volgens haar vorige eigenaar een zwaar eczeem geval was. Ik heb toen de gok genomen en ik doe er ook veel aan om haar zo jeukvrij mogelijk te houden.
Er veel tijd in steken en je verdiepen in de materie is helaas geen garantie voor een goed resultaat.
De vraag is dus ook, zou je het aandurven met een eczeempaard en ben je bereid er evntueel veel tijd in te steken?
Veel succes met je beslissing.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 09:48

Kinke schreef:
Oei, da's een lastige Missnynke.
Het testen van de manenkam werkt b.v. bij mijn paard alleen in het jeukseizoen en dan ook nog alleen als ze dr vliegendeken niet op heeft gehad. Een plekje bij de singel heeft ze niet, zij heeft hem juist bij haar navel...maar ook alleen in het voorjaar/zomer en najaar.
Misschien kun je een soort verkoopcontract op laten stellen waarin je iets opneemt over eczeem? De prijs van een eczeempaard ligt ook veel lager dan een paard zonder eczeem.
Het is per dier ook verschillend, mijn paard heeft inmiddels weer superlange manen, terwijl ze volgens haar vorige eigenaar een zwaar eczeem geval was. Ik heb toen de gok genomen en ik doe er ook veel aan om haar zo jeukvrij mogelijk te houden.
Er veel tijd in steken en je verdiepen in de materie is helaas geen garantie voor een goed resultaat.
De vraag is dus ook, zou je het aandurven met een eczeempaard en ben je bereid er evntueel veel tijd in te steken?
Veel succes met je beslissing.

nee, mijn haflingermerrie heeft ook zomereczeem en ik wil absoluut niet weer een zomereczeempaard.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 09:51

Je hebt dus al eczeemervaring...tja...dan weet ik ook niet meer wat ik moet toevoegen aan dit verhaal.
Succes!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 11:01

Dan is het heel eenvoudig: twijfel je, dan niet doen.

Ik weet overigens niet of in het bloed geen antilichamen aantoonbaar zouden kunnen zijn. Je kunt bloedonderzoek laten doen op bijvoorbeeld IgE en IgM (dit zijn a-specifieke immunoglobulinen). Zijn die waarden verhoogd dan ís het paard ergens allergisch voor, maar dat kan dan ook bv een hooiallergie zijn. Een dierenarts kan hier uitsluitsel over geven (of het zin heeft op IgG en IgM te onderzoeken)

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:14

Vaak is de manenkam wat harder en 'bobbeliger', ook zijn ze inderdaad gevoeliger rond de manenkam en staartwortel (even lekker krabbelen dus daar). Ik heb zelf ook een paard met zomerexceem en zou 'm echt niet meer kwijt willen, maar als ik er nog een zou kopen, dan inderdaad ook nooit weer een met zomerexceem! Het is echt een ellende, zowel voor het beest als voor jezelf. Dus ik snap je goed. Je zou kunnen vragen aan de eigenaar of hij gezien heeft dat hij in de zomer schuurt (of anders aan de eigenaar daarvoor misschien). Je kunt wettelijk de overeenkomst weer ontbinden als de eigenaar redelijkerwijs van het gebrek op de hoogte kon zijn. Als je het hebt gevraagd, kun je dit wat indekken.
Aan de andere kant zou ik geen risico nemen, je zou het paard dan misschien wel terug kunnen brengen, maar daar zit je natuurlijk ook weer niet op te wachten... Succes met de beslissing!