leverproblemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 16:41

Hoi,

Wie heeft er ervaring met leverproblemen bij paarden ? ik vermoed namelijk dat mijn paard daar last van heeft.
Zo is er al diverse malen bloed geprikt en zijn bepaalde waardes altijd te hoog. De da doet daar echter niets mee.
Ook heeft mijn paard chronisch last van rotstraal, dit schijnt ook op leverprobemen te duiden.
Ook heeft hij last van allergieen, ook dit duidt weer op leverproblemen.
En in de zomer doet mijn paard niet anders dan paardebloemen eten ( werken goed voor de lever ).

En hij is vaak stijf in het begin van het rijden ( EPSM ????).

Wie weet wat je een paard met een zwakke lever het beste kan voeren ? ik neem aan zo weinig mogelijk suikers en zetmeel en eiwitten (= allemaal verzurend voor het lichaam ).
En klopt het dat bietenpulp goed is voor leverproblemen ( werkt positief op het Ph gehalte ) ? En zouden voerderbieten dan ook helpen ?

En wat kan ik nog meer doen ?

Sorry voor alle vragen.

Groetjes,

Maris

Bruintje_87

Re: leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 16:57

ik zou voordat je zelf vanalles gaat doen,eerst eens een goede arts zoeken.
want deze deed of zei dus niks erop met dat bloedonderzoek dat sommige waardes te hoog zijn?en welke waardes waren dat?heeft hij het je uitgelegd?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 16:58

Dat is toevallig!

Tolstoi heeft hier onlangs ook last van gehad. Hij is heel erg stijf geweest en na bepaling van de bloedwaardes, bleken de leverwaardes dus af te wijken.

Wij geven hem nu op aanraden van onze acupuncturist homeopathische druppeltjes "Berberis Vulgaris" van Bonusan

Bonusan schreef:
Berberis kan gebruikt worden voor alle maag- en leverklachten. Ook voor nierzwakte, niergruis en bemoeilijkte urinelozing. Het is tevens een goed middel bij galstenen. De ervaring heeft geleerd dat het ook is in te zetten bij reumatische ziekten. Berberis stimuleert de reinigende werking van de uitscheidingsorganen. De antiseptische eigenschappen maken het een waardevol middel bij intoxicaties van de ingewanden.

Indicaties: kolieken bij lever- en galziekten constipatie of diarree met bleke ontlasting, aambeien, anusfistels uitputting, gebrekkige eetlust; dyspepsie geelzucht, schimmelinfecties (uitwendig toepassen) reumatische ziekten, oedeem

Ik moet zeggen dat Tol er bijzonder goed op reageert!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:02

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 17:05

hoi,

uit mijn hoofd weet ik even niet welke waardes te hoog waren, tis al een hele tijd geleden dat er bloed geprikt is. Maar in ieder geval is zijn LDH telkens te hoog.
Da zei dat dat kwam door het bloedprikken zelf ( de stress ), andere da zei dat die waarde dan nooit zo hoog kon zijn. Keer daana met bloedprikken was de LDH waarde wel lager, maar nog steeds boven de norm.

Waarom ik er nu op terug kom ? Ik kom steeds meer dingen tegen die duiden op leverstoornissen, zoals de rotstraal en de allergieen. En hij reageert b.v. ook super op medicijnen. En dan bedoel ik niet positief super. Hij wordt er namelijk wild en boos van ( hij gaat zelfs bijten ).
En hij is ook een keer bevangen geweest door de warmte ( ze waren hem vergeten binnen te halen op de manege Boos! ). Dit heeft ook weer met de lever te maken ......
En dan ook de stijfheid, kan ook weer duiden op de lever/ verzuring.

Zucht.
De da doet er dus niets aan. Dus maar op zoek naar een alternatief genezer ???

Ga over de berberis eens doorlezen.

groetjes,

Maris

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:12

Bij dit soort problemen zou ik het zeker in de alternatieve hoek zoeken. Zeker als de DA hier niets mee doet.

Tol was van de een op andere dag HEEL stijf, wilde niet draven. Na een week hebben we dus bloed getapt.

Overigens: jij hebt het over allergieen. Toevallig heeft meneer nu een onbekend allergie waarbij hij diverse bulten over zijn lijf, m.n. zijn hals heeft. Hij heeft dit vaker gehad. Deze bultjes zullen hoogstwaarschijnlijk schijven worden en daarna trekken ze langzaam weg.

Kan zijn dat hij allergisch is van het hooi, want met name aan 1 kant van zijn hals heeft hij het erger. Wellicht dat hij precies met zijn hals erop ligt.
Kan ook van het haver zijn dat de leverancier een ander soort erin heeft gedaan.

Ook heeft hij chronisch rotstraal, alhoewel dit aanzienlijk minder is sinds wij een nieuwe smid hebben (die heeft een hoop eruit gesneden).

We zullen het zien, maar ik vind het wel frappant allemaal dat ze zulke overeenkomsten hebben.

Succes!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 17:17

Dus jou komen de rotstraal , de stijfheid en de allergieen bekend voor ?
Succes met de berberis. Houd je me ajb op de hoogte hoe het gaat met je paard ?

Ben je nu ook anders gaan voeren ( minder suikers etc )?

Groetjes,

Maris

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:21

Hij staat sowieso op een eiwitarm dieet omdat hij hier gevoleig voor is.

Krijgt dus alleen granen en een handje biks. Soms aangevuld met zemelen. Krijgt wel gewoon slobber als de anderen dat krijgen. Peen, appel, suiker en alle andere lekkernijen krijgt hij gewoon.

Zoals gezegd reageert hij bijzonder goed op de druppels.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:46

heb me er al wat in verdiept en ik kan je het volgende aanraden, haal zoveel mogelijk suiker uit het voer vandaan, geen muesli,geen wortels.

appel mogen ze wel hebben, zijn ook gezond door de combinatie van verschillende belangrijke stoffen zonder voedingswaarde, namelijk de flavonoïden en polyfenolen, die bijvoorbeeld ook in rode wijn voorkomen. Deze stoffen worden wel bio-actieve stoffen genoemd. Ze kunnen onder andere bescherming bieden tegen hart- en vaatziekten, diverse soorten kanker en longziekten. Uit onderzoek door Franse wetenschappers blijkt dat appels ook het cholesterolgehalte in het bloed kunnen verlagen.

verder: brandnetel gaan voeren, dit werkt heel erg reinigend in op de huid.
ik kan zo nog een hele lijst voor je opschrijven, maar ik zou eens gaan zoeken naar een supplement wat je kunt geven om de lever te reinigen( mariadistel doet dit en nog meer kruiden)
en gewoon om het hele lichaam te reinigen.
denk dat je dan al een heel eind komt!

er zijn heel veel fabrikanten die zo'n product maken, ga eens zoeken op google dan vind je heel veel.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 19:00

hoi Ellepel,

Dank je wel voor je reactie.
Ik ben idd nu de wortels al drastisch aan het minderen. En ook de brok die hij krijgt. Lucerne is al bijna op , dus dat komt goed uit. Alhoewel ze voor paarden met EPSM juist wel lucerne ( met olie ) voor schrijven ?

Maar zo weinig mogelijk suikers en zetmeel dus.

Brandnetel heb ik een hele tijd gegeven. Ga ik over een tijdje weer mee beginnen.
Mariadistel is idd goed voor de lever, maar niet altijd ! ik heb namelijk zelf ook een slecht werkende lever ( zou het toeval zijn .....?) en weet redelijk wat van het functioneren van de lever af. Zo zijn er 2 ontgiftingsfases in de lever. De een kan te langzaam werken de ander te snel b.v. Mariadistel kan je dus niet altijd geven.

Wat zijn nog meer goede leverkruiden ? Paardebloem in ieder geval ook.

Ik ga eens googlen op lever en paarden, maar is er echt zoveel over te vinden ???

Groetjes,

Maris

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 19:04

Tyrza schreef:
Hij staat sowieso op een eiwitarm dieet omdat hij hier gevoleig voor is.

Krijgt dus alleen granen en een handje biks. Soms aangevuld met zemelen. Krijgt wel gewoon slobber als de anderen dat krijgen. Peen, appel, suiker en alle andere lekkernijen krijgt hij gewoon.

Zoals gezegd reageert hij bijzonder goed op de druppels.

Hij heeft misschien wel eiwitgevoeligheid door de slechtere leverwerking !
Hoeveel druppels moet je per dag geven ? Hoe ( bij het eten of juist niet, op een boterham ) ? En hoe lang ? wanneer moet je resultaat zien ?

Granen bevatten overigens ook heel veel koolhydraten ( wordt omgezet in suikers ).

Groetjes,

Maris

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:14

Ga je nog mailen Maris ,maar kom nu dit tegen.

Ik wilde ook zeggen brandnetel en mariadistel.

Merrit heeft lever compositium gehad om zijn lever te reinigen.
Daarna had hij wel minder last met lopen en zijn exceem achtige klachten verdwenen.

Je kunt dit bij de Groene Os bestellen, bijv via de Paardendrogist.

En verder denk ik echt dat alles wat je voert , je moet proberen door te meten of dat goed is voor Gam.
Er moet toch iemand bij jou in de buurt zitten ?

En ik zou Josefien benaderen , desnoods zakjes met al het voer wat je geeft en de stalbedekking die je hebt, door laten meten!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 19:32

Hoi Antheman *LOL* ,

Ik durf niet zo goed "iets" aan Gam te geven. Hij reageert soms zo vreemd. Zo heeft hij b.v. ook drainage complex ( komt het je bekend voor Knipoog ?) gehad. Maar daar werd hij mega fel van en bijterig. dat zat echt niet lekker.

ik zat idd al aan Josefien te denken. jij bent wel positief over haar he ? Maar ik weet niet of zij idd voer kan testen. En of dat voer de oorzaak wel is !
Die leverproblemen heeft hij waarschijnlijk al heel lang, in de tussentijd heeft hij verschillende soortten voer gehad. nooit een verschil opgemerkt.
En daarbij krijgt hij nu voer zonder toevoeging van geur en smaakstoffen etc.

Maar ik kan Josefien altijd een pb-tje sturen natuurlijk.

Had Andor weer hoofdpijn vandaag ?

Groetjes,

Maris

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:56

Maris schreef:
Hij heeft misschien wel eiwitgevoeligheid door de slechtere leverwerking !
Hoeveel druppels moet je per dag geven ? Hoe ( bij het eten of juist niet, op een boterham ) ? En hoe lang ? wanneer moet je resultaat zien ?

Granen bevatten overigens ook heel veel koolhydraten ( wordt omgezet in suikers ).

Groetjes,

Maris

Nee, hij is vaker nagekeken in zijn bloed en dat was allemaal in orde.

Dit van de lever is echt van nu. Hij is immers 19 jaar en tja... iedereen gaat wel wat mankeren als ie ouder wordt.

De dosering van de druppels mag gewoon aangehouden zoals bij een mens. In het geval van de druppels die ik nu voer is dat 3 tot 4 maal daags 15 tot 20 druppels. Hij krijgt dat gewoon door het voer.
Wanneer je wat moet zien is gewoon per individu verschillend lijkt me.

Dat koolhydraten worden omgezet in suikers (glucose) is voor mij nieuw. Ik dacht dat koolhydraten meteen in het bloed worden opgenomen. Poeh, lang geleden dat ik dat heb geleerd bij biologie. Ik zal eens mijn boeken van mijn huidige opleiding er eens op naslaan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:01

Maris schreef:
Hoi Antheman *LOL* ,

Groetjes,

Maris

Ik zou Josefien zeker een PB tje sturen. Je kunt allicht iets meer te weten komen. Dranaige compostium krijgt Andor op dit moment. Volgens mij is dat hetzelfde als wat ze nu drainage noemen, en dat krijgt andor weer Haha!

Andor had een hoofdpijndag. Ik wilde fietsen, maar het ging niet Boos! hij wilde niet ,duwde me van de fiets af en wreef overal zijn neus aan af.
We zijn terug gegaan.

En Steffie vd Laarse, heb je daar aangedacht?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:27

interessant topic Lachen
ik heb steffi van der Laarse bij mijn pony gehad omdat ze niet zo lekker in haar vel zat, ze was een beetje sjaggerijnig enzo. ze is met zo'n soort pinnetje de acupunctuur banen afgegaan en Evita reageerde ook heel sterk op het punt van de lever. Steffi vertelde dat dit waarschijnlijk in verband staat met de sjaggerijnigheid. Daarnaast heeft Evita wat problemen gehad met haar spieren (ze heeft gauw spierpijn en last van stijfheid) en ze is gevoelig voor hoefbevangenheid. Ik heb van steffi levercompositium gekregen, het flesje is inmiddels bijna op en ik merk wel een beetje verschil.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:46

Ik heb iig iets gevonden inzake koolhydraten en glucose:

Citaat:
Koolhydraten zijn samen met vetten de belangrijkste energiebronnen van onze voeding.
Koolhydraten leveren in verhouding tot vetten snelle energie. Met andere woorden de hoeveelheid energie die per seconde vanuit koolhydraten wordt vrijgemaakt is meer dan de hoeveelheid energie die vrijgemaakt kan worden uit de verbranding van vetten.
Alle koolhydraten worden in ons spijsverteringskanaal afgebroken en komen uiteindelijk als glucose in ons bloed terecht. Dit glucose wordt via het bloed vervoerd naar alle delen van ons lichaam en dient als brandstof. Glucose is zodoende onmisbaar voor het functioneren van ons lichaam. Wanneer het glucosegehalte in ons bloed te laag wordt, voelen we ons niet lekker. Dit kan zich o.a. uiten in duizeligheid, beverigheid en hongergevoelens.
De koolhydraten worden onderverdeeld in drie groepen:

1 Monosacchariden
De monosacchariden zijn de eenvoudigste koolhydraatmoleculen. De meest voorkomende monosacchariden zijn:
- Glucose, wordt ook wel druivesuiker of dextrose genoemd. Glucose is de meest voorkomende koolhydraat en algemeen aanwezige. In geval van ziekte kan de glucosespiegel veranderd zijn. Glucose wordt in de dunne darm opgenomen en wordt via de poortader naar de lever getransporteerd. De lever regelt het glucosegehalte in het bloed. Is er teveel glucose, dan wordt er glycogeen van gemaakt, en is er te weinig glucose in het bloed dan wordt dit glycogeen weer afgebroken tot glucose. Dit gebeurt allemaal in het glycogeen metabolisme. Glucose wordt gebruikt als brandstof vanwaaruit dus energie wordt gehaald.
- Fructose, ook wel vruchtensuiker genoemd, wordt veel gevonden in fruit en maakt deel uit van honing.
- Galactose, wordt beter opgenomen in de dunne darm. Fructose en galactose kunnen beide omgezet worden in glucose door de lever.

2 Disacchariden
De disacchariden zijn opgebouwd uit twee monosaccharide moleculen. Tot de groep van de disacchariden behoren o.a.:
- Saccharose/Sucrose, suiker, opgebouwd uit glucose & fructose.
- Lactose, melksuiker opgebouwd uit glucose & galactose.
- Maltose, moutsuiker opgebouwd uit 2 monosacchariden glucose.

3 Polysacchariden
De polysacchariden, ook gekend onder de term complexe koolhydraten zijn samengesteld uit meerdere monosaccharide moleculen (meestal glucose).
- Zetmeel, wordt met behulp van speeksel omgezet in de disaccharide maltose, maltose wordt in de darmen verder afgebroken tot monosacchariden.
- Glycogeen, is een verzamelnaam voor polysacchariden die uit duizenden glucose eenheden bestaan. Het dient als energieopslag bij mensen. Dit suiker wordt onder invloed van insuline opgebouwd.
- Cellulose

Je hebt dus wel gelijk dat koolhydraten worden omgezet in suikers oftewel glucose, maar deze glucose is dus wel noodzakelijk voor het functioneren van je lichaam Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:01

ik heb even een aantal site's op een rijtje gezet die allemaal met interresante producten komen.:

http://www.homeovet.nl/probleem_indicatie_paard/

http://www.jordenshippo.nl/

http://www.marstall.nl/hoofdvoeder.htm ( heeft een zeer interresant voeder menu vind ik zelf )

http://www.baduh.nl/stofwis.html ( ik denk dat als ik iets zou willen proberen dan van deze producent)

http://www.hippic.nl/
--------------------------------------------------------------------------
na 5 minuten zoeken dit al!
d'r is best veel op dit gebied dus....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:07

Glucose is een belangrijke brandstof voor de cellen, en het word voortdurend vervoert naar de cellen. Als het bloed teveel glucose bevat, wordt het opgeslagen in de lever. De lever geeft de glucose weer terug aan het bloed zodra het bloed te weinig glucose bevat.

Insuline, een hormoon dat gemaakt wordt door de eilandjes van Langerhans, regelt dat glucose wordt opgenomen in de lever. Ze maken ook het hormoon glucagon, dit zorgt ervoor dat de lever glucose weer afgeeft aan het bloed.
( gaat wel over mensen, maar okee zal ook wel zo voor paarden gelden)

en kijk hier ff:

http://www.spreekuurthuis.nl/themapag.h ... s&hfdstk=1

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:09

Tyrza schreef:
Ik heb iig iets gevonden inzake koolhydraten en glucose:

Citaat:
Koolhydraten zijn samen met vetten de belangrijkste energiebronnen van onze voeding.
Koolhydraten leveren in verhouding tot vetten snelle energie. Met andere woorden de hoeveelheid energie die per seconde vanuit koolhydraten wordt vrijgemaakt is meer dan de hoeveelheid energie die vrijgemaakt kan worden uit de verbranding van vetten.
Alle koolhydraten worden in ons spijsverteringskanaal afgebroken en komen uiteindelijk als glucose in ons bloed terecht. Dit glucose wordt via het bloed vervoerd naar alle delen van ons lichaam en dient als brandstof. Glucose is zodoende onmisbaar voor het functioneren van ons lichaam. Wanneer het glucosegehalte in ons bloed te laag wordt, voelen we ons niet lekker. Dit kan zich o.a. uiten in duizeligheid, beverigheid en hongergevoelens.
De koolhydraten worden onderverdeeld in drie groepen:

1 Monosacchariden
De monosacchariden zijn de eenvoudigste koolhydraatmoleculen. De meest voorkomende monosacchariden zijn:
- Glucose, wordt ook wel druivesuiker of dextrose genoemd. Glucose is de meest voorkomende koolhydraat en algemeen aanwezige. In geval van ziekte kan de glucosespiegel veranderd zijn. Glucose wordt in de dunne darm opgenomen en wordt via de poortader naar de lever getransporteerd. De lever regelt het glucosegehalte in het bloed. Is er teveel glucose, dan wordt er glycogeen van gemaakt, en is er te weinig glucose in het bloed dan wordt dit glycogeen weer afgebroken tot glucose. Dit gebeurt allemaal in het glycogeen metabolisme. Glucose wordt gebruikt als brandstof vanwaaruit dus energie wordt gehaald.
- Fructose, ook wel vruchtensuiker genoemd, wordt veel gevonden in fruit en maakt deel uit van honing.
- Galactose, wordt beter opgenomen in de dunne darm. Fructose en galactose kunnen beide omgezet worden in glucose door de lever.

2 Disacchariden
De disacchariden zijn opgebouwd uit twee monosaccharide moleculen. Tot de groep van de disacchariden behoren o.a.:
- Saccharose/Sucrose, suiker, opgebouwd uit glucose & fructose.
- Lactose, melksuiker opgebouwd uit glucose & galactose.
- Maltose, moutsuiker opgebouwd uit 2 monosacchariden glucose.

3 Polysacchariden
De polysacchariden, ook gekend onder de term complexe koolhydraten zijn samengesteld uit meerdere monosaccharide moleculen (meestal glucose).
- Zetmeel, wordt met behulp van speeksel omgezet in de disaccharide maltose, maltose wordt in de darmen verder afgebroken tot monosacchariden.
- Glycogeen, is een verzamelnaam voor polysacchariden die uit duizenden glucose eenheden bestaan. Het dient als energieopslag bij mensen. Dit suiker wordt onder invloed van insuline opgebouwd.
- Cellulose

Je hebt dus wel gelijk dat koolhydraten worden omgezet in suikers oftewel glucose, maar deze glucose is dus wel noodzakelijk voor het functioneren van je lichaam Knipoog

EDIT: Ik zie net dat te veel glucose opgeslagen wordt in de lever en spieren. En DAAR zie je meteen een verband met de stijfheid:

Heel je lichaam en dus ook je spieren bestaan uit mitochondrien. Mitochondriën zijn celorganellen die de in koolhydraten en vetten aanwezige energie overdragen aan ATP en zo ter beschikking stellen van energievragende reacties in de cel.
Afbeelding

Als de glucose wordt opgeslagen, noemt men dit glycogeen. De mitochondrien zijn dus nodig om dit proces van glycogeen naar glucose om te zetten (glycolyse, hier is ook zuurstof bij nodig met als afvalstof oa kooldioxide)).
Als de mitochondria niet goed functioneren (waarschijnlijk tgv een niet goed werkende lever) heeft dat gevolgen voor het hele lichaam. Reeds bij een lichte inspanning kan in de spieren een ATP tekort ontstaan met vermoeidheid en verzuring van de spieren als gevolg. Hierdoor ontstaan spierpijnen, krampen en een intolerantie voor extra beweging en in de hersenen de zogenaamde Brain Fog (niet helder kunnen denken).

Kijk, dat verklaart een hele hoop!

Mocht ik het overigens niet helemaal goed uitleggen, corrigeer me dan aub Knipoog

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:03

En even een aanvulling op wat ATP is:

Citaat:
Wat is ATP?
Het menselijk lichaam heeft voor alle energievragende processen die het verricht, glucose ter beschikking. Glucose is evenwel niet in staat om de energie die erin opgeslagen ligt onmiddellijk ter beschikking te stellen. Die rol heeft, wat genoemd wordt, de “energiemunt” van het lichaam: ATP: adenosine trifosfaat. Deze chemische verbinding noemt men ook wel de “levensmolecule’ en dat is niet voor niks… spierverbranding, lichaamstemperatuur, spijsvertering, bloedsomloop enz.; alle processen die energie vergen krijgen die aangeleverd door ATP.

Bij een gezond lichaam volstaat de natuurlijke aanvoer daarvan. Bij ziekte veelal niet. Daardoor ontvangt het lichaam op de plaatsen van aandoening niet de energie die het nodig heeft. Onderzoek van de fysioloog prof. van Papendorp van de Universiteit van Pretoria toont aan dat het apparaat de productie van ATP met honderden procenten doet toenemen. Het sterk toegenomen aminozuurtransport langs het celmembraan en de verhoogde eiwitsynthese o.i.v. die toegenomen ATP-productie komt het genezingsproces sterk ten goede. En dat is ook wat we zien. Het weefsel regenereert sneller en beter.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 09:33

ik zag terloops Mariadistel al voorbijkomen, als homeopathisch middel bij leverproblemen
Je kunt Mariadistelzaad, of Mariendistelzaad, kopen bij een goede dierwinkel, is een soor tvogelzaad
dat kun je malen in je keukenmolentje en elke dag een eetlepel door het voer doen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 09:50

Je kunt levercompositum rechtstreeks bij de Groene Os bestellen indien je zou willen.
www.edera.nl

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 09:59

Maris schreef:
Hoi Antheman *LOL* ,

Ik durf niet zo goed "iets" aan Gam te geven. Hij reageert soms zo vreemd. Zo heeft hij b.v. ook drainage complex ( komt het je bekend voor Knipoog ?) gehad. Maar daar werd hij mega fel van en bijterig. dat zat echt niet lekker.
ik zat idd al aan Josefien te denken. jij bent wel positief over haar he ? Maar ik weet niet of zij idd voer kan testen. En of dat voer de oorzaak wel is !
Die leverproblemen heeft hij waarschijnlijk al heel lang, in de tussentijd heeft hij verschillende soortten voer gehad. nooit een verschil opgemerkt.
En daarbij krijgt hij nu voer zonder toevoeging van geur en smaakstoffen etc.

Groetjes,

Maris

Maris, wat ik nog wil zeggen: Ik denk juist dat het goed is dat hij er "vreemd" op reageert. Logisch ook, de lever is heel cruciaal en de gifstoffen gaan hier ook langs. Ik kan me wel voorstellen dat je last krijgt op t moment dat je wordt ontgiftigd. Denk aan de Detox, de verslaafden die gek worden als ze afkicken.

Andor reageert nu ook op de medicijnen, hij heeft hoofdpijn, wil veel dingen niet, is panisch dat je aan zijn oor komt, veegt extreem overal zijn neus aan af, zodat jij bijna omvalt.

Voor info over hoe medicijnen en andere mbehandelmethoden werken, kun je misschien nog wat vd site van Laarakker afhalen:

www.holistischdierenarts.nl

Hou je ons op de hoogte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 10:07

Wat interessant is dit. Mijn paard is altijd stijf aan het begin van het werk, is gevoelig voor rotstraal, is waarschijnlijk allergisch voor hooi.

Vorig jaar in februari is hij erg ziek geweest met hoge koorts waarbij zijn leverwaardes helemaal niet goed waren.

Dit waren zijn leverwaardes die afweken toen hij ziek was:
Liver:
GGT: vrijdag 69 vandaag 21,4 normal: <11
AST (GOT): vrijdag: 583 vandaag 194/182 normal <150

Van de zomer had hij weer opeens een koortsaanval en toen waren zijn leverwaardes wel helemaal normaal.

Maar nu ik dit lees zou ik wel eens wat willen geven om uit te proberen of hij dan minder stijf is. Ik ga eens op zoek naar "Berberis Vulgaris" van Bonusan.

De hooiallergie kwam er trouwens uit door een test van Josefien die ik had laten doen. En sinds hij Lucerne krijgt heeft hij minder last van hoesten en ondanks dat dat meer eiwtit bevat is hij niet nog stijver geworden.