Koliek > Afwijking aan de blinde darm

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mithras1994

Woonplaats: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht

Koliek > Afwijking aan de blinde darm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 10:09

Donderdagmiddag werd ik gebeld of direkt wilde komen, want Max
had koliek.
Toen ik aan kwam op stal lag hij bezweet en pompend in zijn stal.
Binnen een half uur was de VA er en zij constateerde gaskoliek in
de blindedarm.
Hij had een bult van ong. 30 cm aan de rechterzijde in zijn flank, net naast het heupbeen.
Hij heeft toen Buscopan (= darmontspanner) gekregen waar hij wat rustiger van werd (minder pijn), maar de bult bleef zitten.
Ik moest om 6uur terug bellen hoe ging. De bult zat er nog steeds en hij werd weer onrustig, omdat de Buscopan uitwerkte.
We werden doorgestuurd naar Utrecht en daar waren we om 8uur.
Hij had inmiddels wel gemest op de trailer en de bult was de helft minder.
Na onderzoek bleek er nog een flinke bel gas in zijn darmen te zitten,
maar het was niet nodig om daar een drain voor aan te brengen.
Tijdens het onderzoek bleek dat hij een afwijking aan zijn blindedarm te hebben.
Door kleine infarctjes zit er een "harde plek" op zijn blindedarm.

In het verleden is de VA geweest voor aanhoudende diarree en gevoeligheid van de buik op de plaats waar nu de bult zat.
toen is een "gevoelige blindedarm" geconstateerd en is hij van kuilgras
overgegaan op hooi.

Het is een beetje een lang verhaal geworden.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

IK hoor graag wat van jullie.

P.S.: het gaat inmiddels weer goed met Max en als alles goed blijft gaan, mag hij maandag weer mee naar huis.

snuffel

Re: Koliek > Afwijking aan de blinde darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:20

gelukkig dat het beter gaat, en hopelijk mag je hem maandag idd weer mee naar huis nemen. Ik ken het verschijnsel niet, maar wat zeggen ze er in Utrecht van? Kan het idd kloppen dat het in oorsprong van kuil gekomen is? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar, omdat er zo verschillend over kuil gedacht wordt he? En wat raden ze je nu aan om het in de toekomst te kunnen voorkomen?

Sterkte!

mithras1994

Woonplaats: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 10:39

De gaskoliek staat waarschijnlijk los van het probleem in zijn blindedarm.
Het probleem kuil > gevoelige darm heeft wel met elkaar te maken.
Door de verminderde werking van zijn blindedarm kan hij het kuil en de voedingsstoffen die daar in zitten niet goed verwerken.
Door hem hooi te geven is het grootste probleem opgelost.

mithras1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 20:00

Max is vanavond weer thuis gekomen. Er was nog iets gas in zijn blindedarm, maar was hier niet gevoelig meer op. Hij moet absoluut op hooi blijven staan, omdat zijn darmen te gevoelig zijn om kuil te verteren. Ik mag hem ook geen brood meer voeren (zit gist in). Ik heb wel medicijnen mee gekregen, een soort aspirine, die er voor zorgen dat zijn bloed wat dunner blijft om zo de kleine infarctjes te voorkomen die de verharde plek op zijn darmen heeft veroorzaakt.

Is er helemaal niemand op het forum die dit weleens heeft meegemaakt?

Ik hoop nog van iemand iets te horen,

Groetjes Miranda