pees blessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lydia64

pees blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 23:04

Mijn paardje heeft een pees schede blesure aan zijn rechter voorbeen.
vadaag zijn er foto,s gemaakt en een echo...er blijkt dat er veel vocht om de pees zit. Boos!
nu moet hij 6 weken rust en afspoelen met koud water en medicijnen tegende pijn.
hebben jullie misschien nog andere tips en ideeen om hem het zo makelijk mogelijk te maken?
ervaringen met deze blesure hoor ik ook graag!
bedankt alvast
gr lydia

Fabb

Re: pees blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:28

Mijn paard heeft ook peesblessure aan beide voorbenen gehad (ik d8 draagpees vd kogel maar ik weet t niet zeker). Ik moest toen 1x per dag met hem een kwartier aan de hand stappen en daarna 10 min koelen met een ice-pack, en ook opbouwend onder de man stappen, na 4 weken ook draven en hier na ook koelen. Hij mocht niet meer los lopen. Na 6 weken moest ik terug komen en is er weer een scan gemaakt. Toen mocht ik steeds langer gaan draven, en per dag 20 min aan de hand stappen. Toen moest ik weer terug komen voor een scan, (toen was ik ondertussen al 35 min aant draven) en toen was alles weer goed Lachen beetje jammer dat mn paard 3 dagen nadat hij beter was al weer wat anders kreeg, maar de peesblessure is iig genezen Haha!
Mijn DA raadde afspuiten met koud water af, je kan beter een icepack gebruiken (met water is de kans op mok krijgen groot als je het been niet goed afdroogt). Het is ook belangrijk bij een peesblessure dat de pees in beweging is om te kunnen genezen.

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:23

mijn vorige pony heeft het ook gehad wat erg belangrijk is, is dat je het goed koelt en veel stukjes op het harde asfalt stappen maakt de pezen ook sterker. heel veel succes

Sjirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:47

Eén van mijn paarden een 5-jarige ruin heeft in december een peesblessure opgelopen aan zijn tussenpees, rechtsvoor. Ik heb hem toen direct naar Well Done gebracht, een Equine SPA centre voor paarden. Onder leiding van Marjolijn van Rooy gaat het paard iedere dag in een grote "tank" waar gekoeld zeewater in stroomt. Het water gaat bubbelen en de paarden staan er zo'n 20 minuten in. Het water is 2 graden koud, dit bevordert in hoge mate de doorbloeding in de benen van het paard. Daardoor geneest de pees veel sneller (met afspuiten kun je deze temperatuur nooit halen) Bovendien ontwikkelt zich peesweefsel en geen bindweefsel. Na twee maanden heb ik mijn paard weer laten scannen, en de pees is helemaal hersteld. Alles door peesweefsel en liniair, dus je ziet niet meer dat er een beschadiging is geweest. Nu ga ik het weer langzaam opbouwen, met stappen onder de man en enkele minuten draven om de pees weer sterk te maken. Maar hopen dat hij mee blijft werken. Naast het bad waar de paarden in gaan, is mijn paard ook iedere dag aan de hand gestapt, werd hij geborsteld en gingen ze af en toe een stukje met hem grazen aan de hand. Marjolijn neemt de hele revalidatie voor je uit handen. In het weekend ging ik zelf om hem te poetsen. Het paard heeft het er absoluut naar zijn zin gehad. Je leest weinig over deze methode, maar in mijn geval boven verwachting uit gepakt. Dus een aanrader.
www.welldone-equinespacentre.info

Fabb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:15

Aparte methode van Sjirina, nog nooit van gehoord maar als ik het zo hoor lijkt het mij ook wel effectief Lachen Ik was nog even vergeten te zeggen.. zoveel mogelijk rechtuit en op vlakke ondergrond (dus liefst asfalt) lopen.

Lydia64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 23:13

bedankt voor jullie reacties!
zo,n behandeling met zoutwater lijkt me wel wat..maar is volgens mij vreselijk duur.
jullie hebben het over lopen op een verharde weg,maar mijn tinker loopt echt erg moeilijk(strompelen) en mijn d.a zegt dus dat hij echt stalrust moet hebben....rade mij af om met hem te lopen.
mischien over een tijdje als hij wat beter loopt.
ben nu bezig met gooling gel en hij krijgt medicijnen..vandaag leek het erop dat hij als iets meer steunt op zijn been!! Haha!
groetjes lydia

Sjirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:41

Beste Peer,
Zo'n SPA centre voor paarden is idd best prijzig. Maar dat is shockwave therapie ook. Ik vind het ook heel belangrijk dat mijn paard weer relatief snel aan het werk kan. Maanden op rust is voor paard en ruiter ook heel erg sneu. Bovendien kost het dan ook iedere maand geld, terwijl je niet kunt rijden.

http://spaces.msn.com/members/cadvokaat/

zie bij foto's.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:57

Hoi, mijn vorige pony heeft ook een peesblessure gehad aan beide voorbenen.
Ze heeft een jaar op rust gestaan en werd dagelijks koud afgespoten.
Echte verbetering trad er niet op want er was veel bind weefsel aangemaakt.
Helaas was ze daardoor afgeschreven voor de sport.
Een buitenritje maken ging prima, maar zodra je iets van haar vroeg in de bak werd ze onregelmatig.
Ik ben er dan ook altijd heel huiverig voor.
Want bij mijn merrie is het nooit meer goed gekomen.
Nu was ze ook wel ouder dat ze het kreeg dus dat scheelt ook wel.