wie heeft er ervaring met een diepe hoefzweer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tassie78

wie heeft er ervaring met een diepe hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 21:46

mij vraag is dus wie heeft er ervaring met een hoefzweer die diep zit ?
mijn paard heeft een hoefzweer die te diep zit om weg te snijden hij moet dus naar buiten komen volgens de DA Verward is er een manier om dat sneller te laten gaan ? graag tips als jullie die hebben vast bedankt

Anya

Re: wie heeft er ervaring met een diepe hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:20

udinae schreef:
mij vraag is dus wie heeft er ervaring met een hoefzweer die diep zit ?
mijn paard heeft een hoefzweer die te diep zit om weg te snijden hij moet dus naar buiten komen volgens de DA Verward is er een manier om dat sneller te laten gaan ? graag tips als jullie die hebben vast bedankt

Mijn tweejarige heeft zo'n hoefzweer gehad. Hij liep steeds wat kreupel maar er was niet te zien waar het vandaan kwam. Dus ik kreeg een middel tegen ontsteking dat niet hielp. Opeens stond hij heel kreupel en werd er een diepzittende hoefzweer geconstateerd. Ik moest weken in biotex en twee dagen later kwam de hoefzweer er bij de kroonrand uit. Drie dagen later liep hij weer als een kievit.

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 22:22

ow bedankt ga morgen meteen ff biotex halen Haha! en hoeveel x per dag moet je trouwens weken Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 23:02

Ik zit met hetzelfde probleem als jij op dit moment. Ook bij mijn merrie zit er een hoefzweer die we niet kunnen localiseren waardoor we deze niet kunnen wegsnijden. Probeer haar in een hoefzak te zetten en verbind haar hoef met veel watten en verband. Maak deze zeiknat met warm water en biotex ( voet dus in de emmer) en herhaal dit 3 x per dag. Let op dat je geen huidproblemen krijgt bij de kroonrand!

Na enkele dagen zal de hoefzweer eruit moeten komen. Zo niet, dan zul je naar de kliniek moeten gaan om een foto te maken en op die manier de zweer kunnen vinden.

Succes ermee!

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 01:17

Een paar keer per dag 10 (30) minuten weken is inderdaad niet genoeg. En veel paarden kunnen het niet zo waarderen om stil te moeten staan op hun pijnlijke been in een emmer water Knipoog

Met een klauwzak is dat veel handiger. Gewoon ombinden (niet te strak!!!) met veel watten en soda of biotex erin en dan 2x daags lauw water bijgieten. Haal de zak er een keer per dag af ofzo om te kijken of de ontsteking er al uitkomt, dan kun je gelijk de watten verschonen (vergeet niet eerst de hoef goed uit te krabben, scheelt een hoop zooi Tong uitsteken)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 09:41

udinae schreef:
volgens de DA Verward is er een manier om dat sneller te laten gaan ?

even een vraagje: heeft hij je alleen maar verteld dát er een manier is maar niet wélke? Da's vreemd!
Ik heb zelf helaas geen tips voor je. Succes hoor, het is een lastig probleem. Sommige paarden hebben hier vaker last van, en andere nooit.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 12:42

Ik ken een paard die ook een hoefzweer heeft gehad en nu loopt ze weer subliem! Onze veearts en hoefsmid erbij gehaald. De zweer was vanonder begonnen en vanboven brak hij uit dus je kon daar in principe gewoon je vinger in steken vanonder en vanboven was hij daar terug, maar ze hebben dat dan elke dag ontsmet en dingen aangesmeerd wat precies weet ik niet meer en ook een speciaal beslag op gelegd en nu loopt dat paardje weer tip top in orde! Clown

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 19:29

paars schreef:
udinae schreef:
volgens de DA Verward is er een manier om dat sneller te laten gaan ?

even een vraagje: heeft hij je alleen maar verteld dát er een manier is maar niet wélke? Da's vreemd!
Ik heb zelf helaas geen tips voor je. Succes hoor, het is een lastig probleem. Sommige paarden hebben hier vaker last van, en andere nooit.

de dierenarts heeft alleen gezecht dat i naar buiten moet komen de zweer en ik vraag dus of er een manier is die sneller gaat dan w8en tot i er uit is dierenarts heeft geen tips gegeven

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 11:52

Wat al gezegt is hier, in een hoefzak en met water en biotex met watten de hoef "week" laten worden zodat het makkelijker kan doorbreken.
Wat je ook kan doen is de hoef volledig rondom in de groene leem zetten, natte watten eromheen en in een hoefzak, kijk met watten wel heel goed uit, door de watten kan alles ook gaan broeien en dat wil je met een onsteking niet echt.
Toen een van mijn paarden met hoefzweren over 3 hoeven een week in de kliniek heeft gestaan, bij 3 hoeven de zool compleet verwijdert en van binnenuit schoongemaakt en daarna op verbandijzers is gezet, mocht hij eindlijk naar huis. Thuis kreeg hij binnen een dag aan hoef nr 4 ook een zweer. Deze heb ik rondom in de groene leem gezet en in een hoefzak gedaan (ik gebruik zelf dus geen watten), volgende dag was de boel zelf doorgebroken en liep hij weer als een kieviet. Wel heb ik hem daarna nog een leemkuur inwendig gegeven, hoefzweren zijn nooit meer terug gekomen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 09:53

Goed koelen om de ontsteking te drukken en veel stappen op het harde, ook al gaat het lopen lastig.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:03

mijn pony heeft het ook gehad.Ik moest eerst een aantal dagen in de biotex zetten in een hoefzak.Maar hier reageerde hij te heftig op(bleek niet tegen de biotex te kunnen)terwijl ik wel altijd zijn hoeven in de biotex was.Toen moest ik linzaad in de hoefzak doen met water.Dit wordt een slijmerige zooi.Maar dat hielp wel.

saskiam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:11

Wees wel voorzichtig met teveel biotex, heb zelf een volbloed, dus dun en gevoelig huidje, en die kon er totaal niet tegen. Huid begon te schilferen en hij werd er super gevoelig, is er zelfs even kreupel door geweest! Kan als alternatief ook soda gebruiken, dat is (iets) minder agressief.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:13

O ja, nog vergeten, pas op met middeltjes die de ontsteking kunnen drukken, dat wil je niet, dan gaat het sluimeren, die ontsteking moet eruit komen door door te breken.
Mocht je een VA treffen die antibiotica wil gaan spuiten, niet doen!!! Dat heeft mijn paard 6 weken helse pijn bezorgd met ontstekingen die gingen sluimeren i.p.v. door te breken, dan gaat het door de hele hoef heen zitten en ben je nog verder van huis!

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:10

wij hebben ook in de soda gestaan.
gewoon drie keer per dag, en dan proberen om af en toe de benen een beetje op te tillen en laten zakken, zodat de soda lekker overal komt en speolt.

wij hadden het voordeel dat we een bels hebben, we konden de hoefstal gebruiken om het paard in te zetten, dan kunnen ze niet anders als ik de bak staan Haha!
soda is milder dan biotex, misschien kun je eerst soda proberen om te kijken hoe je paard er op reageerd.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:16

je kunt ook betadine oplossing met water in de hoefzak gieten! Pling

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:30

bij een paard bij ons op stal is er een foto gemaakt ( of echo????) om te kijken waar de zweer zat en toen is er een gaatje in de buitenkant van de hoef gemaakt om zo de druk weg te kunnen halen en de zweer te kunnen behandelen

Bumego

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:16

biotex groen Haha! das alles wat ik wil zeggen! Haha!

Bumego

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:16

biotex groen Haha! das alles wat ik wil zeggen! Haha!