artritis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lonneke2

artritis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 21:20

vandaag is er artritis bij mijn paard vastgesteld, aan beide voorbenen in het hoefgewricht!
wie heeft hier ervaring mee?

ik ga haar nu anders laten beslaan en ze krijgt dan medicijnen, heeft hier al een spuit in beide gewrichten voor gehad, dan een week rust en dan heel rustig aan gaan beginnen, met rechte stukken draven in het bos, absoluut niet in de rijbak. En daarna wordt vooruitgang met de veearts bekeken.

de medicijnen zijn primeval en stevige pijnstillers.

Mist

Re: artritis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:19

Artrhitis is niets meer dan een ontsteking (latijns=is) in het gewricht, het kan een voorstadium zijn van arthrose......maar gelukkig ben je er op tijd bij. Met ontstekingsremmers e.d. zal ze er wel weer bovenop komen.
Wat ik wel zou doen als ik jou was is me afvragen hoe ze er aan komt, dus ga eens na wat je de laatste maanden met haar/hem gedaan hebt (meer gesprongen, intensiever gelesd- veel zijgangen gereden o.i.d.) want het komt ook niet uit de lucht vallen.
Veel succes ! ik hoop dat ze snel weer de oude is!

lonneke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 18:36

dat is het hem nou juist, de afgelopen weken heeft ze bijna niks gedaan, ze staat al vijf weken stil en daarvoor reed ik ongeveer vijf keer in de week een half uur dressuur of in het bos. En geen zware training hoor b-niveau want ik heb haar pas vanaf juni en ze is pas vijf jaar.
verder is de manege bak waar ik les kreeg wel wat zwaar maar daar ben ik welgeteld 8 keer geweest vanaf juni.

maarja de veearts zei dat het ene paard eerder overbelast is dan het andere en ze kan er ook al eens voor behandelt zijn zei deze.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:25

artritis?
dan denk ik meteen aan reumatoïde artritis
dacht dat het alleen bij mensen voorkwam Verward
nja denk wel dat het zoiets is als artrose

lonneke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 11:19

ja, als ze er niet van geneest dan wordt het artrose.....

Honestlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:49

Pijnstillers zijn funest voor een paard, gevaar is dat het paard niet meer voelt hoe ver hij kan kan en zichzelf overbelast, dan ben je nog verder van huis!!!

Max (24 jaar, 1.75m, ruin) heb ik tot nu toe fit gehouden door wel te belasten, maar niet OVERtebelasten en zijn lichaam tijd te geven om te herstellen.

Dat het paard pas 5 jaar is en dit heeft zegd dus dat hij duidelijk OVERBELAST is.