Wat is Prednisolon?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lonk

Wat is Prednisolon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 20:34

Hallo allemaal,

Wie weet wat prednisolon voor medicatie is en of/wat de bijwerkingen kunnen zijn?

Is er misschien een bijsluiter van te vinden?

Mist

Re: Wat is Prednisolon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:01

Prednisolon is een costerioide ontstekingsremmer, bij mensen heet het prednison en wordt vaak gebruikt bij kanker (vroeger tenminste, totdat bekend werd dat het zoveel bijwerkingen had) Het kan geen onderscheid maken tussen "goede" en "kwaadaardige"cellen. Een van mijn ex-schoonvaders is er aan overleden.
Bij paarden wordt het vaak gebruikt bij aandoeningen van alergische aard, huidproblemen of luchtwegen aandoeningen.
Bijverschijnselen zijn minder drastisch als bij mensen........maar sommige paarden worden er hoefbevangen door (zoals ook mijn oude pony)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 06:36

Het wordt voor echt van alles voorgeschreven, ze noemen het niet voor niets een 'paardenmiddel'

Mijn paard heeft het een tijd gebruikt voor longproblemen en ik gebruik het zelf af en toe voor mn atrites (vorm v. reuma).

De bijwerkingen zijn zeer divers van aard, bij mensen komt een opgeblazen hoofd en de behoefste om veel te eten vaak voor, daarnaast zijn er tal van andere bijwerkingen.
Bij paarden zie je in veel gevallen dat de afweer sterk verminderd en dat ze vatbaarder worden voor allerlei virussen en infecties, dat geld overgens ook voor mensen.
Mijn paard heeft door langdurig gebruik op een TE hoge dosering een blijvende nier beschading overgehouden, waardoor hij regelmatig vocht vast houd en moeilijk kan plassen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 08:38

Mijn paard krijgt hoestpoeders waar prednisolon inzit.
Volgens de veearts kan ik dit zonder problemen langere tijd blijven geven.

Zelf vind ik dit echter een beetje dubieus, maar ja, wat moet je met een paard dat anders vreselijk benauwd is...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 09:46

Kijk hier eens: http://www.geneesmiddelenrepertorium.nl/

Op deze site staan alle bijsluiters van mensengeneesmiddelen. Hierin kun je in ieder geval lezen wat de werking van het middel is, en wat de bijwerkingen bij mensen zijn.
Prednison en prednisolon (2 verschillende glucocorticosteroiden) zijn generieke namen (=soortnamen, geen merknamen). De middelen zijn dus precies dezelfde als die in de diergeneeskunde wordt gebruikt. De bijwerkingen bij de mens zijn natuurlijk niet 1 op 1 te vertalen naar bij het paard.

Algemeen lesje biologie:
Glucocorticosteroiden zijn bijnierschorshormonen, die door elk paard en mense ook zelf gemaakt worden in de bijnier. Extra steroiden toedienen heeft tot gevolg dat je eigen lichaam er zelf minder van gaat maken. Je mag daarom nooit abrupt stoppen met het geven van steroiden, maar moet dat langzaam afbouwen, zodat je eigen produktie weer op gang komt. Een mens en dier kan niet zonder (voldoende) steroiden.
Steroiden zijn stoffen die het afweersysteem remmen, en worden veel gebruik bij aandoeningen waarbij het afweersysteem 'op hol geslagen' is en het eigen lichaam aan gaat vallen, ook wel auto-immuunziekten genoemd, zoals bijvoorbeeld artritis.
Ook bij allergische aandoeningen zoals astma worden ze wel gebruikt, omdat ook bij astma een over-reactie van het immuunsysteem aan de orde is, ook al is het geen auto-immuunziekte.
Daarnaast worden steroiden wel gebruikt om afstotingsverschijnselen bij bv niertransplantaties te onderdrukken. Bij kanker wordt het meestal aanvullend gebruikt om de bijwerkingen van anti-kankermiddelen (cytostatica) te verminderen.
Omdat het het afweersysteem onderdrukt kan en mag predison niet bij infecties gebruikt worden. Ook heeft predison in zalf het effect dat wanneer je het op een wond smeert de wondgenezing verminderd.

Het is niet zozeer een 'paardenmiddel' als wel een stof die bij vele natuuerlijk processen in het lichaam een grote rol speelt, waardoor het dus ook in veel gevallen van ziekten en ontregeling van het lichaam kan helpen. Maar juist omdat het in zoveel processen een rol speelt zijn de bijwerkingen ook zeer divers.
In veel gevallen is het een kwestie van afwegen wat ernstiger is: de ziekte of de mogelijke bijwerkingen.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 12:59

prednisolon is een snelwerkend middel en prednison is een langzaam werkend middel .

is mij verteld door mijn internist ik slik het namelijk zelf ( prednisolon )
ik heb de ziekte van crohn en zodra de ontsteking oplaaid moet ik dit slikken .
bijwerkingen voor mens zijn vollemaans gezicht.
vocht vasthouden , enorme eetlust , breekt de calc in je lichaam af maar daar krijg je tegen medicijnen voor .

denk niet dat dit ook de bijwerkingen zijn voor het paard hoor mischien een paar maar zeker niet alles

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:27

Prednison is echt een "paardenmiddel". Tast zoals hier boven is gezegd slechte maar ook goede cellen aan,
Een bijwerking is bijvoorbeeld dat het zicht achteruit kan gaan.
Mensen die Prednison gebruiken hebben vaak een opgeblazen gezicht. B.v. Willem - Alexander een aantal jaren terug. Hij heeft een tijd aan de prednison gezeten en had z'on opgeblazen kop.
Je krijgt er ook vaak heel erge eetlust van.

lonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 15:06

Oke, bedankt allemaal! Het is me nu allemaal een stuk duidelijker geworden. Mijn paard heeft nu prednisolon voor ongeveer drie weken gekregen met afbouwende fase omdat hij regelmatig hoest!

Bedankt!