Paard ziek van trauma aan oog!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Paard ziek van trauma aan oog!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 18:41

Kom ik net thuis uit mijn werk stat mn paard strontziek op stal met een dik oog van heb ik jou daar.
Helemaal dicht en behoorlijk warm, ook had hij lichte verhoging, dus de DA opgebeld en advies gevraagd, die stelde voor om even te kijken, vooral omdat hij verhoging had en er echt ziek van was.

Binnen 10 min stond de DA op de stoep, huh ben je er nu al? vroeg ik nog zo dom, ja zei die ik vetrouw het niet helemaal, omdat zn hoofd aan die kant helemaal gloeide.

Hij paard onderzocht, wat Desire vreslijk vond, de da zei al dit is zo onwijs pijnlijk voor een paard, ik kreeg spontaan nog meer medelijden met hem.
hij heeft nu 2 injecties gehad voor de pijn en de zwelling en een fluoriserende vloeistof om na te gaan of er een wondje in het oog zit, dat was niet het geval.
Nu moet ik hem de komende 2 dagen druppellen en 4 keer per dag zalven en hopelijk voelt ie zich snel weer wat beter.

Ook kan het oog een blauwe gloed krijgen van de klap die hij gehad heeft.
Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt met zijn of haar paard en wie heeft er nog tips voor mij?
(Ik heb wel meegemaakt met hem dat hij zich stootte aan bv de voerbak en daardoor een dik oogje had met viezigheid eruit, maar dit was anders geen viezigheid alleen een oog wat potdicht zat en warm is,)

kiana

Re: Paard ziek van trauma aan oog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 01:00

Weet je zeker dat hij een klap op het oog heeft gehad ?
Een zwaar ontstoken kies heeft nl de zelfde symptomen.

koorts wil ook zeggen dat er ergens een infectie is.

mocht het niet beter worden, overleg dit dan even met je DA.
succes en ik hoop dat het meevalt..............

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 17:10

kiana schreef:
Weet je zeker dat hij een klap op het oog heeft gehad ?
Een zwaar ontstoken kies heeft nl de zelfde symptomen.

koorts wil ook zeggen dat er ergens een infectie is.

mocht het niet beter worden, overleg dit dan even met je DA.
succes en ik hoop dat het meevalt..............

Echt 100% zeker niet, ik ben er niet bij geweest en heb niks zien gebeuren dus volledig uitsluiten kan ik het niet.

Vrijdagavond is de DA geweest en heeft hij medicijnen gehad, die helpen goed, de spuiten zijn sinds gisteren weer uitgewerkt (ook na de uitwerken vd spuiten geen koorts meer gehad), het oog is een heel stuk dunner en hij heeft hem weer bijna helemaal open, hij is in z'n doen en laten ook weer normaal, hij eet goed en, lijkt behalve dat hij nog wel wat last heeft van het oog, weer de oude.
Voor de zekerheid rij ik nog maar een paar dagen niet, totdat het oogje weer helemaal goed is.

Hij heeft wel een licht blauwige/grijzige vlek op zn oog, van ong 5 mm, wellicht is dat de plek waar hij een evt klap gehad heeft. (?)
Daar had de DA al wel voor gewaarschuwd en dat zou binnen enkele dagen weer weg moeten trekken, (soort bloeduitstorting)

Bedankt voor je reactie, ik had wbt de kies of kaak problemen ook aan de DA gezegt dit heeft hij gecontroleerd en zo met het blote oog was niks te zien, hij kan er natuurlijk niet doorheen kijken, maar zei wel dat er met deze behandeling binnen 24 uur al verbetering moest zijn, zo niet dan moest ik bellen en werd mijn paard verder onderzocht.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:30

ok.
als er duidelijk een vlekje op het oog zit, dan heeft het idd met het oog te maken en niet met een kies.

even een paar dagen zalven en dan is het met een dag of 5 over.

succes

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 20:05

Daar ga ik zoals het er nu uitziet ook vanuit, hopelijk kan ik volgend weekend weer rijden en is weer helemaal Cool

Thanxs

ezzie996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 11:29

Mijn paard heeft nu zon oog heel dik en warm. Hij heeft geen koorts tenminste gister niet. Ik ga vandaag weer naar de veearts. Vrijdag is de veearts voor het eerst geweest en heb ik druppels gehad. Het is daarvan niks verbeterd en misschien zelfswel verslechterd. De veearts heeft een fluorierende test gendaan maar geen beschadiging te zien en ook de traanbuizen zijn goed. Dus ik hoop dat er iets uitkomt vandaag.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:28

Als het niet snel overgaat laat je dierenarts dan even checken op maanblindheid, daar kan een paard heel acuut pijn aan krijgen en zich erg ziek voelen.