wie weet waarvoor je feneriek kan geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Major

wie weet waarvoor je feneriek kan geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 17:35

ik ben erg benieuwd waarvoor je feneriek geeft.. ik hoop op antwoorden Knipoog

Tessebes

Re: wie weet waarvoor je feneriek kan geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:40

Neem aan dat je Foenegriek bedoelt? Dat is volgens mij goed voor de luchtwegen. Kijk anders even op de site van de paardendrogist, daar staat veel info. www.paardendrogist.nl

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:04

Foenegriek is inderdad een middel bij luchtweg problemen of het tegen gaan daarvan

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:06

Preventief is het ook een goed middel. Het is geen echt medicijn, met echte longproblemen kan je beter naar de dierenarts gaan.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:53

Is idd voor problemen die wel eens wat hoesten. BIj een klein beetje hoesten wil dit nog wel eens helpen, ook preventief. Je moet wel opletten: drachtige merries mogen het niet hebben.

yrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:14

Fenegriek is een goede aanvulling op het rantsoen voor paarden en ponies. Fenegriek is rijk aan Calcium, vitamine A, B, C en het vruchtbaarheidsverhogende vitamine E. Het bevat ook Fosfor. De zaden van de Fenegriek zijn extreem voedzaam, ze bevatten 20% proteine, 8% olie en meerdere voedingstoffen. Je kan het gebruiken voor:

· De spijsvertering (het wekt de eetlust op).
· Ondersteunend voor paarden gevoelig aan de luchtwegen.
· Darmstoornissen.
· Slechte melkproductie.

Fenegriek kan ook gegeven worden aan oudere paarden.

Een dagelijkse dosering van 15-30 gram wordt aangeraden voor volwassen paarden.

Let op: Geef fenegriek niet aan dragende merries of merries met hormoonproblemen.

(van de website www.theguardianofhorses.com onder tips & tricks - kruiden) of kijk eens op http://www.dekruidenstal.com

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:03

Major schreef:
ik ben erg benieuwd waarvoor je feneriek geeft.. ik hoop op antwoorden Knipoog

In foenefriek zit knoflook en volgens nieuwe inzichten(ergens gelezen, wwet niet meer waar) is knoflook voor paarden giftig!

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:09

Hippotha schreef:
Citaat:
In foenefriek zit knoflook en volgens nieuwe inzichten(ergens gelezen, wwet niet meer waar) is knoflook voor paarden giftig!

Nee, dat is foeneknof, dat is een combinatie van foenegriek en knoflook. Dus in foenegriek zit geen knoflook.
Maar je heb gelijk van dat knoflook dat zou ik mn paard ook niet geven omdat paarden het uitzichzelf ook niet eten en dat zouden ze wel niet voor niks doen..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 11:57

annek schreef:
omdat paarden het uitzichzelf ook niet eten en dat zouden ze wel niet voor niks doen..

O nee? Heb ik zeker hele vreemde paarden staan, die vallen eropaan als ze een emmer knoflooksnippers in het oog krijgen Haha!

Dat knoflook giftig zou zijn...ach, ik wacht het even af, heeft er ook wel mee te maken hoeveel en hoevaak je het voert lijkt mij.

Wat betreft fenegriek/foenegriek (beide namen zijn goed hoor) idd. goed te gebruiken bij luchtwegproblemen maar alleen als het een klein probleempje is, bij grotere en aanhoudende problemen altijd de VA erbij halen.

miertje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:31

Hallo allemaal!

Mijn paard krijgt ook elke dag een lepel foenegriek.
Als preventie tegeen hoesten.
Het is al een eeuwen oud middel en werkt preventief, dus het is geen medicijn!
En op mijn emmer staat dat je het ook aan veulens en zogende merries mag geven.

Even over dat knoflook giftig zou zijn:
Ik heb mijn paard een jaar lang elke dag een druppel knoflook (van silverlinde dus erg geconcentreerd) gegeven.
Als ik het goed begrijp zou hij dan nu dood of ernstig ziek moeten zijn.
Nou hij is springlevend en vind het heerlijk. Ben wel overgestapt op snippers, omdat de lucht van dat spulletje niet te harden was.
Knoflook is ontzettend gezond!
Voor een goede doorbloeding, voor een goede weerstand, tegen vliegen in de zomer, en bij mijn paard hielp het zelfs tegen zonnebrand....
En nu is het ineens giftig????
Nou, ik geloof er geen snars van. Bloos
Groetjes, Miranda

yrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:47

als knoflook giftig zou zijn dan zouden er in spanje toch al veel doden gevallen zijn. Zo hebben ze trouwens ontdekt dat het zo goed werkt tegen ongedierte: de paarden daar aten het van de velden en ze hadden nooit geen last van ongedierte....

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:46

Ik gebruik nu ook een paar dagen fenegriek en knoflooksnippers omdat mijn paard heel af en toe kucht. Nooit van gehoord dat knoflook giftig zou zijn. Uit welk onderzoek is dat dan gebleken? Ik ben er wel benieuwd naar. Mijn paard lust het graag door een handje fiber.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:17

Knoflook werkt overigens ook als ontworming.
Niet dat je dan geen wormenspuit meer moet gebruiken maar gewoon als extra Ja

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:00

knoflook is zeker niet giftig!!!!!1 teentje knoflook per dag is goed tegen teken. Bij ons in de manege geven sommige het ook tegen vliegen, blijkbaar geeft een paard een bepaalde geur af als hij knoflook eet ze zouden dan in de zomer minder last hebben van vliegen.
Ik geef mijn paardje momenteel een kruidenmengsel tegen hoest en daar zit idd feneriek in.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:03

Memuska kreeg toen ze nog op de manège stond dagelijks een schepje Foenegriek omdat ze snel last had van een hoestje in de stoffige bak. Nu ze alle dagen buiten staat is het niet meer nodig Knipoog

Nog even over dat knoflook: ik kan me indenken dat als je alle dagen een hele emmer zou geven, het dan wel eens slecht zou kunnen zijn. Maar dat kleine schepje/teentje look, nee, dat maak je me niet wijs. Trouwens, dan had ik al lang een halfdood paard moeten hebben en imo ziet ze er nog steeds prima uit!

miertje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:59

miertje1981 schreef:
Hallo allemaal!

Mijn paard krijgt ook elke dag een lepel foenegriek.
Als preventie tegeen hoesten.
Het is al een eeuwen oud middel en werkt preventief, dus het is geen medicijn!
En op mijn emmer staat dat je het ook aan veulens en zogende merries mag geven.

Even over dat knoflook giftig zou zijn:
Ik heb mijn paard een jaar lang elke dag een druppel knoflook (van silverlinde dus erg geconcentreerd) gegeven.
Als ik het goed begrijp zou hij dan nu dood of ernstig ziek moeten zijn.
Nou hij is springlevend en vind het heerlijk. Ben wel overgestapt op snippers, omdat de lucht van dat spulletje niet te harden was.
Knoflook is ontzettend gezond!
Voor een goede doorbloeding, voor een goede weerstand, tegen vliegen in de zomer, en bij mijn paard hielp het zelfs tegen zonnebrand....
En nu is het ineens giftig????
Nou, ik geloof er geen snars van. Bloos
Groetjes, Miranda

Ps: Ik heb het nog even nagevraagd en foenegriek is niet schadelijk voor drachtige merries!
Staat trouwens ook op mijn emmertje zag ik Knipoog