Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

klomp schreef:ik heb wel begrip voor die hoefsmid. als mijn paard zou gaan trappen, bijten enz. zou ik hem ook een rotschop verkopen. dit gedrag tollereer ik niet. bovendien kan ik lang niet zo hard trappen als paarden onder elkaar bijv. in een kudde. dat trapje overleven ze wel hoor, ook al is het geen prettig gezicht. maar accepteren zou ik het niet anders neemt hij het gezag over.
Knavia schreef:Helemaal mee eens, Cissie.
Maar een paard mag gewoonweg nooit trappen naar een mens, wat de reden dan ook moge zijn, angst of geen angst. Dus een afstraffing had hij bij ons ook wel gekregen. Om daarna weer met rust en geduld verder te gaan. Bang zijn mag, uitslaan nooit!

LoveDunc schreef:maar het is verder niet met hoeven uitkrabben ofzo, alleen bij de hoefsmid.. Mrja tis niet mijn pony, is van de manege,, verozrg hem ook niet meer.. Maar wou ff jullie mening horen
Dus als dat de reden is, hoe is het dan begonnen?

Naranga schreef:Als hij slaat van angst... Wat was dan de eerste keer? De smid heeft geen reden om de pony een schop te geven als die niet slaat (uit angst of wat anders) En als de smid het paard niet schopt heeft deze ook geen reden om angstig te zijn. Mooi vicieus(?) cirkeltje krijg je zo he?Dus als dat de reden is, hoe is het dan begonnen?
En de meeste paarden worden echt niet zomaar bang als ze een keer op hun donder krijgen. Ze zullen misschien een paar minuten wat schuwer en schrikachtiger zijn, maar je zei zelf dat de smid verder lief en aardig is met de paarden. Het lijkt me dus dat hij normaal best redelijk met de dieren omgaat en dat ze normaal gesproken wel weer kalmeren als ze merken dat verder alles okee is.
Vraagje: Doet de pony dit al lang? Bij alle smeden of alleen deze?
Weet je zeker dat het angst is of heeft hij er gewoon een hekel aan om een uur bij de smid braaf voetjes te moeten geven en gaat dus (vantevoren al) maar lopen klieren... dat kan ook nog wel eens
Naranga schreef:Weet je zeker dat het angst is of heeft hij er gewoon een hekel aan om een uur bij de smid braaf voetjes te moeten geven en gaat dus (vantevoren al) maar lopen klieren... dat kan ook nog wel eens
LoveDunc schreef:Dit was niet zijn eerste keer, deze pony staat al ruim 10 jaar op de manege..
Dat weet ik eigenlijk heel zeker!!