Hoefsmid schopt bang paard.. Hoort dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveDunc

Hoefsmid schopt bang paard.. Hoort dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 17:13

Hoi!
Bij ons op de manege staat een manege paardje (mijn voormalige verzorgpaardje) Sjors. Sjors is erg bang voor de hoefsmid. Zodra hij er heen moet gaat hij stijgeren en schoppen.. Nou stond hij een paar weken geleden dus bij de hoefsmid. Hij gaf ze voet wel gewoon, maar bij zijn achterbenen begon hij te stijgeren en trappen. Nu schopte de hoefsmid Sjors een paar keer, ben maar weggelopen want vond het gewoon zielig!

Er is verder niks mis met de hoefsmid, hij is aardig, en verder lief met paarden.. Maar ik vond dit toch niet echt horen. Sjors is bang.. en dan gaat hij hem ook nog schopppen..

Groetjes!

Ibbel

Re: Hoefsmid schopt bang paard.. Hoort dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:52

Ik denk dat je zelf het antwoord wel weet. Natuurlijk hoort dit niet.
Aan de andere kant moet je je ook kunnen voorstellen dat een hoefsmid er niet erg blij mee is als de hoeven 'm om z'n oren vliegen, en in reactie zelf boos wordt en een schop geeft.
Maar nee, het hóórt niet.

Een paard sla of schop je alleen als je
a) onmiddellijk kunt reageren, en
b) als het slaan of bijten van het paard duidelijk aggressief gedrag is, en een dominantieprobleem bij het paard.
Jij als eigenaar hoort namelijk altijd hoger in rang te staan dan je paard, en slaan of bijten (maar dat doe je als mens zo lastig) is nu eenmaal dé manier waarop een paard in de kudde ook wordt gecorrigeerd. Een op het juiste moment uitgedeeld trap of klap (en een klap is in feite het equivalent van een beet) zal door het paard precies goed begrepen worden.

De kunst en kunde is natuurlijk precies te weten wanneer wel en wanneer niet!

Lees Blake (Praten met paarden) er maar eens op na. Dat was in de jaren 70 zo'n beetje de eerste paardenfluisteraar (vér voor Monty z'n tijd) die hier zinnige dingen over zei. OK, ik ben een dagje ouder dan de meesten hier. Maar Monty zegt geloof ik hetzelfde.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:06

ik heb wel begrip voor die hoefsmid. als mijn paard zou gaan trappen, bijten enz. zou ik hem ook een rotschop verkopen. dit gedrag tollereer ik niet. bovendien kan ik lang niet zo hard trappen als paarden onder elkaar bijv. in een kudde. dat trapje overleven ze wel hoor, ook al is het geen prettig gezicht. maar accepteren zou ik het niet anders neemt hij het gezag over.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:07

Vind het niet kunnen, en erg raar van de smid dat hij dat doet...helemaal als een paard bang is.
Toen Jewel voor het eerst bekapt werd, was ze ook erg bang en vooral heel erg trappen. Ik zag dat onze smid er echt niet blij mee was, maar hij bleef wél rustig. Mede dankzij hem is er nu niks meer aan de hand.

LoveDunc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 18:18

klomp schreef:
ik heb wel begrip voor die hoefsmid. als mijn paard zou gaan trappen, bijten enz. zou ik hem ook een rotschop verkopen. dit gedrag tollereer ik niet. bovendien kan ik lang niet zo hard trappen als paarden onder elkaar bijv. in een kudde. dat trapje overleven ze wel hoor, ook al is het geen prettig gezicht. maar accepteren zou ik het niet anders neemt hij het gezag over.

Deze pony is doodsbang voor de hoefsmid..!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:54

hoe zit het dan als je zijn hoeven uit krabt schop en stijgert hij dan ook of vind hij dat prima?
mijn hoefsmid is heel geduldig met paarden maar op een gegeven moment dan moet het over zijn en dan geeft hij het paard ook een rot schop en daarna is het weer braaf paard en probeert hij het weer.
je paard hoort n.l niet te schoppen dus is het zaak om hem dat af te leren en ja soms moet je dan praktijken gebruiken die je liever niet gebruikt, maar vergeet 1 ding niet zijn moeder schopte harder als haar iets niet aan stond en ze hem weer op zijn plek moest zetten.
dus niet te veel medelijden hebben anders leert hij er van en kan je straks helmaal niet meer in de buurt van zijn benen komen.
en ja als je er niet tegen kunt moet je er niet bij blijven staan en het aan een ander overlaten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:24

Er zitten natuurlijk 2 kanten aan, de ene kant vanuit de hoefsmid gezien die krijgt weer eens een irritante pony voor zn neus die hij met veel stampij moet beslaan of bekappen, die wordt het misschien zat of probeert zijn eigen veiligheid te garanderen (de manier waarop kun je over twistten).

Maar er is ook een pony die waarschijnlijk als de dood is voor die vent of bang is voor het hele gebeuren rondom bekappen of beslaan, die pony probeert daar onderuit te komenof trapt/bijt/slaat uit angst om zich heen. (redelijk natuurlijk reactie bij angst of weerstand)

De eig kan misschien meer tijds stoppen in het mak maken vd pony tijdens het bekappen/beslaan.
De hoefsmid moet zn geduld beter bewaren en begrip opbrengen voor de pony.
In de praktijk denken eig vaak daar te gemakkelijk over en denken vaak 'we zien wel weer de volgende keer', de hoefsmid op zijn beurt heeft vaak geen zin in therapieen met andermans paarden (wat ik best begrijpelijk vind), het is de taak vd eig om te zorgen dat een paard of pony braaf en rustig is als de hoefsmid zijn werk wilt doen, kan een pony zich om weet ik welke reden niet gedragen (agressie/angst/onwennig enz), dan zo zegt onze smid 'kom ik over een paar weken wel terug als hij dit wel kan', daar geef ik hem persoonlijk gelijk in.

Oefening baart kunst, ook bij een paard wat bang of onzeker is bij de smid, al zijn er hoefsmeden die de voetjes/handjes wel erg gemakkelijk los hebben zitten........tja

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:03

Helemaal mee eens, Cissie.

Maar een paard mag gewoonweg nooit trappen naar een mens, wat de reden dan ook moge zijn, angst of geen angst. Dus een afstraffing had hij bij ons ook wel gekregen. Om daarna weer met rust en geduld verder te gaan. Bang zijn mag, uitslaan nooit!
Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:11

Knavia schreef:
Helemaal mee eens, Cissie.

Maar een paard mag gewoonweg nooit trappen naar een mens, wat de reden dan ook moge zijn, angst of geen angst. Dus een afstraffing had hij bij ons ook wel gekregen. Om daarna weer met rust en geduld verder te gaan. Bang zijn mag, uitslaan nooit!
Knipoog

Niks aan toe te voegen; helemaal mee eens.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:28

een hoefsmid die schopt hoeft bij mij noooooit meer te komen..

het is wel verstandig om het (bange) paard zelf elke dag te trainen
voeten optillen en met de hoevenkrabber er op tikken zodat ie er aan kan wennen en geen angst voor de smid krijgt
als ie dat al heeft... en de smid schopt hem ook nog eens word ie nog banger ...lekker bijdehand Gestoord

LoveDunc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 22:04

maar het is verder niet met hoeven uitkrabben ofzo, alleen bij de hoefsmid.. Mrja tis niet mijn pony, is van de manege,, verozrg hem ook niet meer.. Maar wou ff jullie mening horen Knipoog

Tuurlijk, bang zijn mag, maar trappen niet. Dus aan de ene kant snap ik de hoefsmid ook wel. Wat ik al zei, als mijn shet strontvervelend is krijgt hij ook een schop, en daarna is het over..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:44

LoveDunc schreef:
maar het is verder niet met hoeven uitkrabben ofzo, alleen bij de hoefsmid.. Mrja tis niet mijn pony, is van de manege,, verozrg hem ook niet meer.. Maar wou ff jullie mening horen Knipoog

logisch met zo'n smid, dat alleen bij de smid "lastig" is
hij is gewoon heel bang en slaat dan van angst
maar smeden hebben vaak haast en sommige hebben het geduld ook niet echt
als zo'n pony dan niet erg meewerkt, worden ze wel eens driftig
jammer wat zo ze verpesten wel het paardje

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 01:34

Als hij slaat van angst... Wat was dan de eerste keer? De smid heeft geen reden om de pony een schop te geven als die niet slaat (uit angst of wat anders) En als de smid het paard niet schopt heeft deze ook geen reden om angstig te zijn. Mooi vicieus(?) cirkeltje krijg je zo he? Tong uitsteken Dus als dat de reden is, hoe is het dan begonnen?

En de meeste paarden worden echt niet zomaar bang als ze een keer op hun donder krijgen. Ze zullen misschien een paar minuten wat schuwer en schrikachtiger zijn, maar je zei zelf dat de smid verder lief en aardig is met de paarden. Het lijkt me dus dat hij normaal best redelijk met de dieren omgaat en dat ze normaal gesproken wel weer kalmeren als ze merken dat verder alles okee is.

Vraagje: Doet de pony dit al lang? Bij alle smeden of alleen deze?
Weet je zeker dat het angst is of heeft hij er gewoon een hekel aan om een uur bij de smid braaf voetjes te moeten geven en gaat dus (vantevoren al) maar lopen klieren... dat kan ook nog wel eens Scheve mond

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 08:40

Als het paard echt zo bang is lijkt het me handig wat te gaan oefenen.
Een hoefsmit is toch wel super belangrijk en tja je houd de hoefsmeden niet echt bevriend met een paard dat slaat en bijt en wat allemaal.
Denk er eens aan wat die hoefsmit voor zijn kiezen krijgt zo`n paard is echt niet niks.
Maar goed een bang paard schoppen daar maak je niemand gelukkig mee.
Maar goed als je paard dingen dondersgoed weet en nog aggeresief geageerd dan is je paard een schop verkopen soms nog niet eens zo`n slecht plan.
Maar goed silverxxhein staat bij mij in de wei en haar pony is ook bang/ onbekend met de hoefsmit.
Die gaat ook steigeren als hij zijn been wil pakken maar dat is gewoon onervarenheid en eenkennigheid.
Nu heeft yentl(eigenaar) huiswerk mee gekregen om veel oefeningen te doen zodat hij bekent raakt met het fenomeen hoefsmit.
Nu moet ze elke keer oefenen met het oppakken en het een hele tijd volhouden hem op te tillen zonder de hoef 1 keer neer te zetten.
Gelukkig heb ik nooit problemen met mijn paard bij de hoefsmit of veearts.
Hij doet gewoon een dutje en dan word hij vanzelf wakker als het klaar is hahahah!!
Nou sterkte ermee!

LoveDunc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 09:56

Naranga schreef:
Als hij slaat van angst... Wat was dan de eerste keer? De smid heeft geen reden om de pony een schop te geven als die niet slaat (uit angst of wat anders) En als de smid het paard niet schopt heeft deze ook geen reden om angstig te zijn. Mooi vicieus(?) cirkeltje krijg je zo he? Tong uitsteken Dus als dat de reden is, hoe is het dan begonnen?

En de meeste paarden worden echt niet zomaar bang als ze een keer op hun donder krijgen. Ze zullen misschien een paar minuten wat schuwer en schrikachtiger zijn, maar je zei zelf dat de smid verder lief en aardig is met de paarden. Het lijkt me dus dat hij normaal best redelijk met de dieren omgaat en dat ze normaal gesproken wel weer kalmeren als ze merken dat verder alles okee is.

Vraagje: Doet de pony dit al lang? Bij alle smeden of alleen deze?
Weet je zeker dat het angst is of heeft hij er gewoon een hekel aan om een uur bij de smid braaf voetjes te moeten geven en gaat dus (vantevoren al) maar lopen klieren... dat kan ook nog wel eens Scheve mond

Dit was niet zijn eerste keer, deze pony staat al ruim 10 jaar op de manege.. Maar hij was echt bang, dat zag je aan hem.. Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat hij idd geen zin heeft in braaf voetjes geven..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 11:18

Naranga schreef:

Mijn idee! Dit klinkt meer als een onopgevoede aanstelleritus dan als een doodsbang paard. Echt bange paarden zijn er maar weinig hoor!
De hoefsmid moet nog langer mee dan vandaag, groot gelijk dat hij zuinig is op z'n lijf. Als een paard trapt kan 'ie trap terug verwachten en hard ook, is ' ie helemaal besodemieterd! Dikke kans dat deze pony na die schop enorm opknapte en gewoon meewerkte. Maar dat zie je natuurlijk niet als je wegloopt.

Wien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:57

ik vind dat die hoefsmid dat niet had moeten doen.... als dat paard al zo bang voor de hoefsmid is dan moet je hem vooral niet gaan schoppen... als het mijn paard was zou ik die hoefsmid nooit meer laten komen, ookal heeft een hoefsmid haast of niet.... je moet het paard niet nog banger maken tog???....

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:16

Het is volgens mij niet een kwestie van oefenen want bij het poetsen doet hij wel normaal. Het heeft iets met de smid te maken. Misschien vind hij het lange wachten niet leuk. Deze keer heeft de smid vind ik goed gehandeld. Mijn merrie zou ook een schop onder aar donder verdienen.
Nadat de smid hem had geschopt was het gezeur toen over??

LoveDunc schreef:
Dit was niet zijn eerste keer, deze pony staat al ruim 10 jaar op de manege..

Sjors staat niet al ruim 10 jaar op hillegom. Ik denk dat hij er nu pas 6 jaar staat. Haha! Dat weet ik eigenlijk heel zeker!! Ja

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:03

Mijn paard was ook een draak bij de hoefsmid lees was want na 2 jr is ze braaf.
Ik was er altijd bij en jeanie kreeg een praam om. Iedere keer eerst zonder proberen maar als ze zich ging verzetten de praam op.Smid moet nog langer mee..........
Zelf ook veel geoefend dat maakte het er ook beter op.