Oude pony, geen kiezen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SilviaGodrie

Oude pony, geen kiezen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 16:51

Ik weet niet of het hier op z'n plaats staat, maar ik heb het volgende probleem.
Mijn 37 jarige pony heeft (bijna) geen kiezen meer Pling Zijn voortanden heeft hij nog wel Hij maakt proppen van zijn hooi. Kort gras en brokken kan hij nog wel eten omdat hij daar nauwlijks op hoeft te kauwen. Nu is mij aangeraden om slobber te voeren. Vork

Maar ja hoeveel geef ik hem dan. Is slobber qua voedingswaarde te vergelijken met brokken of met hooi.

Ik heb zelf ook al aan mais of zemelen gedacht. Zemelen heeft hij vroeger wel gehad als buikvulling, hij was toen namelijk veel te dik. Zoals ik het weet zitten er in zemelen weinig of geen voedingsstoffen. Terwijl het wel belangrijk is dat hij deze binnen krijgt.

Ik heb al vele jaren paarden/pony's maar echt problemen met het eten hebben zich daarbij nog nooit voorgedaan. Dus ik heb me in deze problematiek nog nooit verdiept. Wat zijn jullie tips??

Groetjes Silvia

Ibbel

Re: Oude pony, geen kiezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:04

Ik zou slobber en mais voeren vanwege de voedingsstoffen, en zemelen vanwege de bulkvorming. Z'n darmen moeten nl wel gevuld blijven. Krijgt hij dan nog te weinig energie binnen, meng dan nog wat zonnebloemolie door z'n eten. Vergeet niet een volledig vitamine- en mineralenmengsel door z'n slobber te doen. Zo'n oud paard neemt de voedingsstoffen waarschijnlijk sowieso niet volledig op, dus een beetje extra vitamines kan zeker geen kwaad. Commerciele slobbermengsels bevatten meestal ook al vitamines ed. Controleer dat even aan de hand van wat er op de verpakking staat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:38

volgens mij is er speciaal voer voor oudere paarden, denk dat je met wat zoeken op internet wel wat vind.
verder is lucerne voeren denk ik ook wel een idee

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:55

Je hebt ook een brok die vervanger is van gras/hooi ed.. Dat is een luzerne brok. Ook erg goed voor maagvulling.. Lachen Suc6 iig

SilviaGodrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 23:12

oke, thanks voor jullie reacties.

Ik heb inmiddels bij een paar voerfabriekanten gekeken wat zij aanraden voor oude pony's en die komen allemaal uit bij slobber. Inderdaad vaak gemengd met kruiden, mineralen en vitaminen. Ik moet me er dus nog even in verdiepen. Echt speciaal voer voor oude pony of paarden ben ik nog nooit tegengekomen, dat is commercieel gezien niet interresant denk ik (hoeveel paarden en pony's worden nu echt oud). Mais krijgt hij al weleens, maar dat moet ik dan maar gewoon in zijn ratsoen opnemen. Ik wist niet dat er ook veel voedingsstoffen in mais zaten, ik was eigenlijk bang voor een teveel eiwitten.

Vooralsnog ga ik hem geen zemelen voeren, hij krijgt nog ruwvoer binnen in de vorm van gras en hij moet ook niet te dik worden op zijn oude dag.

groetjes Silvia

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 01:11

In mais(meel) zitten nauwelijks eiwitten, het is vooral een dikmaker Lachen Dus als je niet wil dat hij te dik wordt zou ik de mais zo veel mogenlijk achterwege laten...

Volgens mij kun je ook best gewone onderhouds of vitamine brokken weken in water of door de slobber gooien. Soort van pulp maar dan andes Knipoog Dan krijgt hij toch zijn voedingsstoffen binnen maar hoeft hij niet te kauwen. En idd zorgen dat hij voor zijn darm werking nog wel genoeg ruwvoer (lucerne) binnenkrijgt

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:37

wij hebben 2 ouwe ponies op stal staan. Die krijgen allebei slobber en pulp. 's morgens schep pulp en een halve schep slobber en 's avonds ook. Die ene krijgt er ook nog luzerne bij die andere niet want die gooite de luzerne met bak en al naar buiten. Haha!