Draver die op baan heeft gelopen slechte benen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

Draver die op baan heeft gelopen slechte benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 13:00

Ik ben bij een draver wezen kijken maar die heeft 4 jaar op de baan gelopen. Ongeveer 1 keer per maand en soms paar maanden niet. Is die belasting heel slecht voor de benen? groetjes eline

mariska32

Re: Draver die op baan heeft gelopen slechte benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:16

dravers worden op erg jonge leeftijd klaar gemaakt voor het werk.
je moet dus voor je zelf die overweging maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:17

Als je twijfelt kun je foto's laten maken. Hoewel die ook niet alles zeggen, en zeker niet over de weke delen.
Kun je erop aan dat de huidige eigenaar eerlijk antwoordt? Zo niet, vraag dan wie het paard getraind heeft en ga daar meer info halen.
Vraag of het paard wel eens peesblessures ed gehad heeft, en vraag ook waarom het paard af en toe een paar maanden niet gekoerst heeft. Als dat vanwege blessures is zou ik nog niet zo gauw tot koop overgaan.

Als het paard 4 jaar lang met succes en zonder blessures gekoerst heeft zou ik niet twijfelen: dan zijn z'n benen waarschijnlijk prima. Niets zo goed om de kwaliteit van een paard te testen dan door langdurige prestaties neer te zetten.

En verder hangt het er ook van af wat je met het paard wilt: wil je endurance gaan rijden, dan is uitgebreid laten keuren misschien wel zo verstandig, want dan ga je er een hoop energie in stoppen, en het is vervelend als je er na je eerste wedstrijden achter komt dat-ie de echte lange afstanden niet aankan. Ga je er alleen recreatief mee rijden kun je je eisen ook weer lager stellen.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:45

volgens mij zal het allemaal wel mee vallen.... want bij dravers letten ze juist goed naar de benen!!

maar dat weet ik ook niet zeker hoor.... ik niet zo veel verstand van dravers, die op de baan lopen

in de rensport leten ze er wel heel goed op. dus ik denk dat dat in de drafsport ook wel zouw zijn

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:47

Tja, dravers hebben zwaar werk... Vroeg in het werk gezet, slechte bodems, veel trainingen... Maar vaak is de prijs voor het extra risico er ook naar, en zijn dravers lekker goedkoop. Als je meer zekerheid wilt, moet je foto's maken.
En ach, elk paard kan wat krijgen, ookal is de opvoeding / training nog zo goed en zijn de foto's ook super.

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 08:49

Er zijn genoeg mensen hier op bokt die met draverpaarden op de draafbaan staan.
Zoek hun op en vraag ernaar Ze kunnen je vast verder helpen.

avincav

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:15

hallo

ik heb ook altijd een draver gehad die op de baan heeft gelopen, ik denk dat hij ongeveer een 2 jaar op gelopen heeft, hij heeft er niks aan over gehouden.

maar als je twijfeld zal ik er zeker foto's van laten maken.

succes

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:52

Ibbel schreef:
en vraag ook waarom het paard af en toe een paar maanden niet gekoerst heeft. Als dat vanwege blessures is zou ik nog niet zo gauw tot koop overgaan.

Vaak gaan dravers gewoon een paar maanden per jaar met 'vakantie' om ff uit te rusten, ze hebben immers toch wel een zware baan. Vaak heeft dit niks met blessures te maken

Een koerscarriere zegt niet altijd wat over de benen van een paard. Maar het is gewoon verstandig om je paard te laten keuren

narretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:53

Als hij ong. 1x per maand op de baan liep, betekend dat dat hij wél volop in training heeft gestaan als 2-jarige. Dravers worden nu eenmaal té jong té zwaar belast.....De één kan nog jaren mee daarna maar het is nooit goed voor een paard natuurlijk.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:03

narretje schreef:
Als hij ong. 1x per maand op de baan liep, betekend dat dat hij wél volop in training heeft gestaan als 2-jarige. Dravers worden nu eenmaal té jong té zwaar belast.....De één kan nog jaren mee daarna maar het is nooit goed voor een paard natuurlijk.

het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dat het nooit goed is voor een paard, maar ik ga hier niet weer de eeuwige discussie aan

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:41

Slechte ondergronden?? De meeste mensen proberen juist een zo goed mogelijke ondergrond te creeren!

Naar mijn weten zijn er niet veel beenproblemen met dravers. De meeste geruchten worden verspreid door mensen met vooroordelen tegenover dravers!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:00

Frank schreef:
Naar mijn weten zijn er niet veel beenproblemen met dravers. De meeste geruchten worden verspreid door mensen met vooroordelen tegenover dravers!

idd, dit is het precies!! Maar daar blijf je toch tegenaan lopen met rijpaardmensen Bloos

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 19:35

Ja sprak nu ook vriendin,die zei draver van 7 is uitgekoerd en op en versleten,hoop dat ie nog 1 jaar meegaat

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:52

Dat is echte onzin! Echt waar!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:00

Ik heb anders toch wel meerdere dravers gezien die al heel vroeg kapot waren na een aantal jaren op de baan.
Al veel te jong moeten ze een explosiebelasting leveren.

Dacht je dat dat geen schade aanricht op het (nog groeiende) paardenlichaam?

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 23:01

Deze draver is op 3,5 jarige leeftijd begonnen,staat op site wanneer die precies begon,dus was nig niet heel jong

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:01

Klinisch en R-logisch laten keuren.
Ook zeggen dat hij gekoerst heeft, dus dat ze goed naar de pezen moeten kijken en evt daar scan van laten maken.

Er zijn er idd, die ze helemaal kapot laten lopen, maar andere eigenaren zijn juist erg voorzichtig en worden de paarden gewoon oud met niet meer problemen als gem. rijpaard.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:55

tyson20 schreef:
Ja sprak nu ook vriendin,die zei draver van 7 is uitgekoerd en op en versleten,hoop dat ie nog 1 jaar meegaat

Mijn zelf gefokte draverhengst is 7 jaar, nog nooit kreupel geweest, nog nooit zelfs maar een galletje gehad, en hij gaat dit jaar zijn 5e startjaar in (voor het eerst gestart toen hij 3 was).

Hij is puntgaaf, kan nog jaren mee als koerspaard en daarna hoop ik hem nog lang als rijpaard te hebben, net als ik zijn nu 19-jarige moeder die ook gekoersd heeft nog steeds als rijpaard heb.

je vriendin heeft meer vooroordelen dan ervaring met dravers vrees ik Rolleyes

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 12:48

[quote="promptertje]
je vriendin heeft meer vooroordelen dan ervaring met dravers vrees ik Rolleyes[/quote]

En dat is meestal zo, vandaar altijd die eindeloze discussies Gestoord

Jazzebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:05

Jammer dat er nog steeds mensen zijn die zo slecht over dravers denken!!!
Ik heb er zelf drie. Twee merries en een ruin zijn allemaal op de baan geweest.
Een van de merries is 13 heeft een flinke koerscarriere gehad en heeft NIETS. Nooit dikke benen kreupel etc.
Mijn ruintje van 5 heeft de mooiste benen van de wereld!
Alleen mijn andere merrie heeft problemen met haar benen maar dat is gebeurt nadat ze was verkocht dus bij de "dressuurmensen".
Ik wil nog even melden dat juist in de drafsport ontzettend goed op de paarden word "gepast", foto's bloedonderzoek, scopen etc.etc etc
En in iedere tak van de sport zitten verkeerde mensen die verkeerde dingen doen met (jonge) paarden.
Wil je zekerheid laat dan gewoon foto's maken weet je gelijk hoe je paard er aan toe is en wat je van hem kan vragen.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:10

Amen, Jazzebel!!

Maar ja, maak dat anderen maar eens wijs!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:12

Frank schreef:

Dat ben ik met je eens. Al weer zo een vooroordeel. Als je alle topics over beenproblemen etc volg hier op bokt valt het erg mee met die draverbeentjes.

Ieder paard kan wat aan zijn benen krijgen dus..
Als ik jouw was zal ik het paard gewoon laten keuren dan zie je wel hoe het met zijn benen is.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:46

1x per maand koersen klinkt niet zo vaak, maar om te kunnen koersen staan ze wel in training. Op de drafstal waar ik altijd hielp, moesten de koerspaarden ca. 1x per week voluit tijdens de training op de baan.
De rest van de dagen werden ze in het bos getraind. Dan moesten ze wel werken, maar toch beduidend minder.

Op die stal konden een hoop paarden rond de 7 jaar het koersen toch echt niet meer aan. De problemen varieerden van gewrichtsproblemen, peesproblemen tot longproblemen.

Nu wil ik daarmee niet zeggen dat die paarden definitief afgeschreven waren en niet meer als rijpaard hadden kunnen fungeren. Sommige konden nog prima jaren mee als rijpaard. Maar het ligt er wel aan wat voor eisen je eraan stelt.

Ik zou hoe dan ook laten keuren!

saskiam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:45

Mijn paard heeft op de baan gelopen als renpaard, merk wel dat hij duidelijk een 'slechte' kant heeft doordat hij veel op dezelfde hand heeft gelopen. Foto's zijn dus zeker een goed idee!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:37

Mijn draver is 19 jaar en gaat binnenkort starten in de dressuur!
Je hebt ook vast te horen gekregen dat dravers niet kunnen galoperen,pffff,heel vermoeiend.

Mijn ervaring met mijn paard was dat ie niet echt soepel was op voltes,sterker nog,hij was zo stijf als een plank.
Maar dat heeft meer te maken gehad met de manier hoe zijn vorige eigenaar met hem reed.

Maar hij gaat dus starten in de dressuur met zijn 19 jaren!
En ook hij heeft vroegah op de drafbaan gelopen....

Beetje jammer dat de meeste mensen zo weinig van dit ras afweten.

En een draver blijft altijd een draver,op de baan of niet.
Het is een ras mensen!!!! Whoosh!