Diarree

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponyfan

Diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 11:08

een van mijn verzorgpony's heeft diarree.......

het ziet er echt ontzettend waterig uit en is al ongeveer 3 weken aan de gang.
Ben bezig met Norit/achtig spul speciaal voor paarden met slobber en beide pony@s krijgen yakult.
Ik weet nu niet meer wat ik er nog meer aan kan doen.....
De DA bellen is geen optie omdat het niet mijn eigen pony's zijn en de eigenaresse (een oudere vrouw) het geld er niet voor wil uitgeven en ik als arme studente heb ook niet zo veel.....

een wormenspuit is trouwens ook geen optie omdat het zo waterig is.
en het zijn weidepony's die geen dekens op hebben. Ze kunnen dag en nacht naar buiten.

Ik weet ook niet welke van de 2 pony's het is omdat ze samen staan en een tijdje geleden is 1 pony ziek geweest (koliekverschijnselen) maar de andere pony heeft een ontzettend vieze staart.......

weet iemand nog middeltjes? ik weet het echt niet meer......

Svdh

Re: Diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 11:17

Zou ze sowieso beide een wormenkuur geven omdat het wormen kunnen zijn. Daarnaast zal ik ook even van allebei de koorts op meten om te kijken of ze koorts hebben.
3 weken diarree is erg lang zeker als er geen vooruitgang zit. Ik zal toch even de DA bellen als ik jou was.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 11:22

kunnen ze op de weide?
haal ze daar dan meteen van af, waarschijnlijk eten ze teveel nat gras en kan deze pony daar niet goed tegen.
dus van het gras af en hooi geven.
denk dat de diraree dan wel snel minder wordt

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 11:28

een wormenkuur is toch niet goed als de mest zo dun is??????
en welke wormenkuur zou je aanraden dan, want ik geeft altijd equimax, maar die lijkt me dan nu te sterk.

de pony`s zijn al meer dan 2 weken niet in de wei geweest, ze kunnen wel naar buiten en staan daar op zand.
Ze krijgen `s ochtends en `s avonds kuil en een heeeeeeeel klein handje brokjes met slobber, Norit en yakult. (hooi is er niet, de kuil heeft de man 2 of 3 jaar geleden nog zelf ingekuild, hij is 1,5 jaar geleden overleden, dus daar zit ook nog emotionele waarde aan) op schimmel word goed gelet!

het gedrag van beide pony`s is verder goed. ze eten goed en vooral de jongste is heel fris omdat ze nu niet de wei in kunnen. Ik ga veel met ze wandelen en een beetje longeren.

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:33

Mischien kan je het baasje er van overtuigen dat het nu belangrijk is dat ze hooi eten en hier of daar een baaltje kopen ,en als ie weer beter is kan ie wel weer op kuilvoer. Ik zou het handje biks minimaliseren tot een paar korrels en de yakult .....tja waarom geef je dat in godsnaam . De darmflora van een paard lijkt me anders als van een mens . En idd ontwormen , ik weet niet of Equest te sterk is , weten andere vast wel.

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 15:03

heb gehoord dat yakult ook goed is voor paardendarmen. en darmen bij een paard hebben geen ander nut dan dat ze ook bij de mens hebben en als het goed voor mensen is zal het ook wel goed voor paarden zijn.
Ik weet ook dat het voor sommige paarden wel helpt alleen voor mijn meissies zie ik nog geen verschil Huilen

ik zal wel eens in de buurt rondvragen naar hooi.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:50

Hoi,
Kregen ze altijd al kuil? Ken namelijk genoeg paarden die enkel en alleen van te natte kuil aan de schijterij gaan. Dat zou dus ook nog best kunnen. Volgens mij kan die vorm van diarree niet zoveel kwaat. Als je het wilt voorkomen zouden ze inderdaad toch op hooi overmoeten.

Succes ermee!

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 15:55

de kuil is niet zo nat hoor.

ze krijgen deze kuil al ongeveer 2 jaar, dus aan kuil opzich moeten ze nu onderhand wel gewend zijn!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:18

Mijn paardje is ook kuil gewent, maar kan wanneer ze in een slechtere conditie is (bij haar hengstigheid of verharing of stress) zomaar diarree krijgen. Wanneer ik haar dan enkele dagen enkele hooi geef is dit altijd snel over. Ze krijgt nu ´s ochtends kuil en ´s avonds hooi, wat ervoor zorgt dat ze al een poosje geen last van diarree heeft.
Wortelen zorgen bij haar ook voor diarree, daar kan het ook aan liggen.
En natuurlijk de wormen, een erg bel. oorzaak. Eerst ontwormen en goed paardenhooi, dat helpt meestal wel erg snel.
Ook kan het zijn dat ze doordat ze in de paddock staan te veel zand eten. Dit kun je makkelijk zien door mest in een emmertje water te doen. Wacht een halve dag en zie wat er onderin het emmertje ligt, is het zand, dan heb je een probleempje. Advies is dan om ze van de paddock af te halen en sand clear te geven. Maar dat is wel erg duur.

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 19:28

hoi hoi

heb gisteravond ontdekt dat de pony met de vieze staart diarree heeft.
Ze krijgen nu inmiddels hooi en kuil gemixt. half hooi en half kuil om te laten wennen aan hooi.
Ze krijgen geen wortels en nu ook geen snoepjes meer (maar daar beginnen we weer mee als de diarree over is Vork )
ik zal morgen de mest controleren op zand, maar ik denk niet dat dat het is omdat ze naar buiten kunnen(op zand) wanneer ze willen. Dat is al zo vanaf haar geboorte, ze heeft nooit anders gekend.

Ik zal het er ook eens met de eigenaresse over hebben of ze niet eens eindelijk afgespeend kan worden. we hebben het er al over gehad toen ze een half jaar was en daarna ook nog vaak, maar de eigenaar (toen hij nog leefde) zei dat het afspenen vanzelf ging........ niet als er geen ander veulen komt dus.
de eigenaresse wil ook niemand lastig vallen door te vragen of er een pony in de wei mag bij iemand anders (zou trouwens ook niet weten wie....) ik heb ze wel een poosje in aparte weilanden gedaan, maar dat heeft niet veel nut aangezien ze in dezelfde stal staan.
drama......

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:17

ponyfan schreef:
ik zal morgen de mest controleren op zand, maar ik denk niet dat dat het is omdat ze naar buiten kunnen(op zand) wanneer ze willen. Dat is al zo vanaf haar geboorte, ze heeft nooit anders gekend.

..

Mijn paardje begon zand te eten uit verveling en omdat ze slecht in haar vel zet qua weerstand. Het kan plotseling een vreemde eigenaardigheid worden.
Ik denk dat het late afspenen ermee te maken kan hebben. Ik weet niet of de moeder diarree heeft, maar door een tekort aan voedingsstoffen en mineralen kan ze zand gaan eten.

Heel goed van je dat je overgestapt ben op half hooi, half kuil. Dat scheelt meestal al een stuk. Ook zou ik nog eens praten over een wormenkuur..

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 20:22

wormenkuur hebben ze net gehad allebei en de moeder heeft geen diarree.

ik vind het zelf ook echt schandalig hoor! dat late afspenen. het beessie is al 2,5!
maarja, als ik teveel klaag, is er natuurlijk de kans dat de eigenaresse de pony`s verkoopt. ze heeft ze tenslotte voor mij aangehouden en geeft er zelf niks om. ze is er zelfs een beetje bang voor....

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:24

Ik weet niet hoe vaak de tweejarige bij de merrie drinkt. Laat de merrie dit nog toe? Lijkt mij best moeilijk drinken, wanneer je al flink gegroeit bent. Wanneer ze echt nog veel drinkt, wat ik eerlijk gezegd niet denk kan het daar aan liggen. Ze moet juist veel ruwvoer eten en op die leeftijd geen melk.

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 21:06

ik weet ook niet hoe vaak ze drinkt, maar ik heb ze vandaag nog betrapt en weggejaagd. De merrie laat dit wel toe, begrijpelijk omdat dat de druk op de uier verlicht.

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 12:24

de mest is nog steeds niet beter.

weet iemand nog iets??????please!