paard eet mest van ander paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anita87

paard eet mest van ander paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 19:09

ik weet niet of dit in het goede topic staat.. wil anders iemand het verplaatsen voor mij??

vanmiddag ging ik mijn paard uit het land halen.. staat haar weidegenootje te mesten.. rent ze erheen.. jaagd ze haar weg.. en gaat vervolgens de verse mest opeten! :| ze zat er egt heerlijk op te sabbelen... ik heb dit nog noooit eerder gezien.. jaa..alleen bij veulentjes.. wat kan dit zijn?? heeft ze vitamine gebrek?? ze krijgt dagelijks 2 kilo basisbrok en daarbij af en toe een beetje musli..

iemand dit eerder gezien??

bvd..

Tommycat

Re: paard eet mest van ander paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 09:16

Hoi,

Het gebeurt wel eens dat paarden de mest van andere paarden eten en het kan duiden op een mineralentekort. Mijn paard heb ik het 1 keer zien doen, in een periode dat ze op dieet stond omdat ze echt te dik was. Waarschijnlijk heeft ze toen toch te weinig mineralen/vitaminen binnen gekregen, ondanks dat ik het goed in de gaten hield.

Hou je paard in de gaten. Als ze het vaker doet helpt het misschien een mineralenblok op te hangen in de wei en haar een vitaminekuurtje te geven.

Ook heb ik eens een stukje van een dierengedragsdeskundige gelezen, die vertelde dat het ook met dominantie te maken kan hebben. Nu is het mij ontschoten of het paard de mest eet om te domineren over het andere paard, of dat het juist een teken van onderwerping is. Iemand die dit weet?

Groeten.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:13

Eet ze ook haar eigen mest of alleen van anderen? Je kunt zien dat paarden mest eten doordat de tanden bruin/zwart worden

Het eten van mest kan wijzen op een tekort aan structuur in haar voer, dwz te weinig hooi/kuil. Misschien kun je dat eens proberen

Anita87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 18:26

dit was de eerste keer dat ik het zag..

ze heeft beschikking over een liksteen en als ik een vitaminekuurtje door haar brokken doe eet ze het niet meer op... Verward

ze staan met zn 2en.. en dr is niet egt duidelijk 1 iemand de baas.. nu jaagde zij wel de andere weg.. maar het gebeurt ook wel eens andersom..

ze krijgt elke avond en ochtend kuilvoer.. wat opt moment erg droog is, dus net hooi..

ik ga het iig goed in de gaten houden... misschien was het eenmalig...

weet iemand nog meer?

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:45

Dat paarden mest eten om een mineralentekort aan te vullen is een echt oude-wijven-praatje, al lang achterhaald.
Veulens eten soms vaak instinctief de mest van de merrie op, zo nemen ze de bacterieën deels over voor in hun eigen darmen (een soort Yakult...). Verder eten paarden mest soms als stalondeugd, omdat ze verder niets te knabbelen hebben, of omdat ze het gewoon lekker vinden. En dat lekker vinden is dan omdat de mest nog veel eiwitten bevat, vaak mest van paarden op een hoog krachtvoer rantsoen (dus veel brok). De mest-eters zijn vaak te herkennen aan zwarte verkleuringen op de tanden, natturlijk alleen als ze het vaak en veel doen.
Niets om je zorgen over te maken, niets waar je iets tegen hoeft te ondernemen (nou ja, zo'n paardje die het op stal doet misschien wat extra ruwvoer te knabbelen geven).
Knipoog

Anita87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 15:19

bedankt voor jullie reacties..

heb het ook aan mijn intructrise gevraagd.. en die zij ook dat het niet uitmaakte..

ik hou het in de gaten.. komt vast wel goed.. Haha!

groetjess..

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:41

Ik heb een stukje op de paardendrogist gevonden, wellicht heb je hier iets aan.

Mest eten
Mijn paard eet sinds kort (ca. 2 maanden) weer zijn eigen mest op. Ik heb gehoord dat het aan een mineralen-tekort zou kunnen liggen. Hij heeft al een likblok en speeltjes in zijn stal. Wat adviseren jullie?

Het van de ene op de andere dag beginnen met eten van stro of mest kan inderdaad duiden op een tekort aan bepaalde mineralen. Wij adviseren dan ook om in eerste instantie 3-4 weken zeewier bij te voeren. Als het stro of mest eten voortkomt uit een mineralen tekort dan zou u vrij snel moeten merken dat uw paard er weer mee stopt. Hoe eerder uw paard ermee ophoudt, hoe beter het is want voor u het weet is het "gewoonte-gedrag" en krijgt u uw paard er niet meer van af. Als zeewier niet voldoende helpt zou u Thrive bij kunnen voeren. Thrive kan helpen om een bepaald gevoel van onbehagen dat voorkomt uit het maag/darmkanaal te verminderen.

bron: www.paardendrogist.nl