Kunnen paarden eigenlijk overgeven???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joppie74

Kunnen paarden eigenlijk overgeven???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 16:09

Doei! Beste PAARDENVRIENDEN!!! Doei!

Ik woon bij een paarden rusthuis....mijn slaapkamer grenst aan de paardenstallen.... Dromen Zo hoor ik dus vaker ook een paard heel hard hoesten. Nagelbijten / Gniffelen
Soms lijkt het wel als of hij moet overgeven.... Misselijk maar kan een paard dat eigenlijk wel.....????? Heb het nog nooit eerder gezien.... Verward
BEDANKT ALVAST VOOR DE REACTIE Vriendjes zijn?
x JOPPIE

Mi_Amore

Re: Kunnen paarden eigenlijk overgeven???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:10

Hey,

naar het schijnt kunnen paarden NIET overgeven. Er zit een klepje in de keel die maar in 1 richting werkt en het eten kan dus wel naar binnen, maar niet terug naar buiten.

Ik heb het eens gehoord op de manege toen de DA er was Knipoog

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:12

Nee een paard kan niet overgeven, dat komt door de aansluiting van de slokdarm op de maag.
Bij het paard is dat strikt een richtings verkeer Lachen

Soms spuugt een paard wel weer half verteerd eten uit, maar dat is dan nog niet in de maag geweest, dan zit er vaak ergens een blokkade in de slokdarm waardoor het er weer uit komt als het paard maar hard genoeg hoest en proest Scheve mond

Niquita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:31

klopt..

een paard kan niet overgeven via de mond.

Bij een overvulling van de maag kan het voedsel er wel weer via de neus uitkomen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:32

Ja maar dat is dan wel alleen het voedsel wat nog in de slokdarm zat

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:42

Haha ik heb geen idee... De kalfjes bij ons op stal iig wel *LOL*

Amber10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:21

Hoi!!

Paarden kunnen niet overgeven. Dat komt door de schuine plaatsing van de slokdarm in de maag. Ook hebben ze een sterke sfincter op de overgang slokdarm/maag, waardoor ze niet kunnen overgeven. Bij overvulling van de maag kan er inderdaad wel voedsel uit de neus komen. Er is dan spoed bij. De maag staat namelijk op het punt van ruptureren/scheuren.

Groetjes Debby Haha!

natas101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:54

jepzz...paarden kunnen niet overgeven nee;)

saskiam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:59

Amber10 schreef:
Hoi!!

Paarden kunnen niet overgeven. Dat komt door de schuine plaatsing van de slokdarm in de maag. Ook hebben ze een sterke sfincter op de overgang slokdarm/maag, waardoor ze niet kunnen overgeven. Bij overvulling van de maag kan er inderdaad wel voedsel uit de neus komen. Er is dan spoed bij. De maag staat namelijk op het punt van ruptureren/scheuren.

Groetjes Debby Haha!

Gelukkig is het niet altijd zo ernstig als hierboven staat beschreven. Het kan ook 'gewoon'een verstopping van de slokdarm zijn. Meestal kan je de prop dan terug naar de mond masseren, dat is beter dan naar de maag toe omdat je het dan beter kan controleren. Ziet er wel erg ranzig en eng uit!

sietske_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:42

nee ze kunnen niet spugen.
wij kunnen wel spugen ...duhh.. maar ik wil daar mee zeggen dat als wij spugen gelijk wat lekkerder voelen. en het paard kan niet spugen en hierdoor voelen ze zich langer 'misselijk'

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:54

Amber10 schreef:
Hoi!!

Groetjes Debby Haha!

dat is bij mijn paard gebeurd en ze heeft het niet gered
ze is helaas gestorven

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:02

saskiam schreef:
Amber10 schreef:
Hoi!!

Groetjes Debby Haha!

Gelukkig is het niet altijd zo ernstig als hierboven staat beschreven. Het kan ook 'gewoon'een verstopping van de slokdarm zijn. Meestal kan je de prop dan terug naar de mond masseren, dat is beter dan naar de maag toe omdat je het dan beter kan controleren. Ziet er wel erg ranzig en eng uit!

Indien er echt voedsel uit de neus komt lopen zou ik toch maar met spoed de dierenarts bellen, zeker als je paard al even met koliek staat. Grote kans dat je paard dan wel een maagoverlading heeft en met spoed moet worden leeggeheveld. Ook een verstopping van de slokdarm moet door een dierenarts verwijderd worden.