pony wil niet eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CrOsSgIrL

pony wil niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 10:07

eej,,
Ik heb een KWPN e-pony en ik moet bekennen dat ze nooit goed heeft gegeten. Als andere paarden op stal hun eten op hadden, begon ze pas af en toe een hapje te nemen.
Haar avondeten at ze vaak pas midden in de nacht op.
Sinds een paar dagen ben ik naar een andere stal verhuist, waar ze (ipv bix en haver) sportbrokken en granenmix voeren. Ik dacht dat ze dat veel lekkerder zou vinden en misschien ook beter zou gaan eten. Helaas is het tegendeel waar. Ze heeft nu al een paar dagen bijna niks gegeten.
Op mijn oude stal had ze altijd 1.5 bix, 0.5 haver. Maar ze staat nu op 0.5 sportbrokken en 0.5 granenmix, omdat ze gewoon niet meer eet.
Ik maak me best wel zorgen, omdat ik een crossruiter ben en ik dus echt heel veel met haar doe!
Ik heb al geprobeert om haar te laten eten door muesli en haar oude voer op het andere voer bij te voeren, zodat ze toch wat binnenkrijgt. En dat eet ze dan ook wel op, maar haar nieuwe voer blijft bijna allemaal staan Boos!

weten jullie misschien een oplossing, want ik ben echt even radeloos Boos!

Chrissetje

Re: pony wil niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:12

de DA even bellen mss? Lachen

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:16

Hoe is het met haar gebit gesteld? Hoe eet ze haar hooi/kuil ?

akai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:01

[quote="CrOsSgIrL"]eej,,
Ik heb een KWPN e-pony en ik moet bekennen dat ze nooit goed heeft gegeten. Als andere paarden op stal hun eten op hadden, begon ze pas af en toe een hapje te nemen.
Haar avondeten at ze vaak pas midden in de nacht op.
Sinds een paar dagen ben ik naar een andere stal verhuist, waar ze (ipv bix en haver) sportbrokken en granenmix voeren. Ik dacht dat ze dat veel lekkerder zou vinden en misschien ook beter zou gaan eten. Helaas is het tegendeel waar. Ze heeft nu al een paar dagen bijna niks gegeten.
Op mijn oude stal had ze altijd 1.5 bix, 0.5 haver. Maar ze staat nu op 0.5 sportbrokken en 0.5 granenmix, omdat ze gewoon niet meer eet.
Ik maak me best wel zorgen, omdat ik een crossruiter ben en ik dus echt heel veel met haar doe!
Ik heb al geprobeert om haar te laten eten door muesli en haar oude voer op het andere voer bij te voeren, zodat ze toch wat binnenkrijgt. En dat eet ze dan ook wel op, maar haar nieuwe voer blijft bijna allemaal staan Boos!

weten jullie misschien een oplossing, want ik ben echt even radeloos Boos![/quot hoi, misscien moet je een dierenarts bellen ,want ze kunnen niet zolang zonder eten,maar het kan ook best aan zijn tanden liggen ,dan hebben ze ook geen trek,en anders kun je ook eens slobber maken heb je dat wel eens geprobeerd dat moet je zelf maken,dat kun je ook met brinta, bix en water dat dan mengen door elkaar,en dat dan in zijn voerbak doen, ik hoop dat dat dan gaat lukken veel succes tjaron

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 13:45

ja, der hooi en stro enzo eet ze wel,,
is een paar maanden geleden naar de tandarts geweest en toen is er wel een haak weggehaald, maar dat maakte niks uit voor haar eetgedrag.
Mueslie, Slobber, Kuil, Hooi, peen enzo eet ze gewoon wel,
het is puur dat ze haar hardvoer (dus granen en brokken) niet wil eten.
Ik weet dat een pony niet lang zonder kan dus daarom heb ik haar al muesli enzo bijgevoerd, maar volgens mij zitten daar niet alle vitamines in die ook in de brokken zitten, dus ik wil gewoon dat ze dat voer eet, maar ik weet echt niet meer hoe

Een vervelend probleem is ook dat ik me pony niet bij huis heb staan, want dan had ik haar zelf in kleine beetjes over de dag verdeeld kunnen voeren zegmaar, maar ik zit op school dus is het moeilijk om een paar keer per dag zelf te voeren.
Ze ziet er nog wel prima uit en ze mest genoeg,,
dus volgens mij vind ze het voer gewoon niet lekker... maarja wat wel?

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:21

ik heb ook een pony gehad die slecht at maar als ze het ene merk biks niet meer at kocht ik een ander merk natuurlijk wel kijken of er hetzelfde inzit als het biks wat ze eerst kreeg en kreeg ze een keer in de week slobber en later mengde ik het biks idd met muesli en dan at ze wel weer beter dus ik denk dat jou paardje misschien dat biks niet te pruimen vind dus zou ik op ander biks overstappen misschien dat dat helpt in elk geval succes en hoop dat ie beter gaat eten

groetjes bren

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 15:37

remsy schreef:
ik heb ook een pony gehad die slecht at maar als ze het ene merk biks niet meer at kocht ik een ander merk natuurlijk wel kijken of er hetzelfde inzit als het biks wat ze eerst kreeg en kreeg ze een keer in de week slobber en later mengde ik het biks idd met muesli en dan at ze wel weer beter dus ik denk dat jou paardje misschien dat biks niet te pruimen vind dus zou ik op ander biks overstappen misschien dat dat helpt in elk geval succes en hoop dat ie beter gaat eten

groetjes bren

Heel erg bedankt *LOL*
ik zal dat idd gaan proberen, maar kijk ik heb me pony niet bij huis staan. Dus krijgt ze het voer wat de manege voert zegmaar...
Anders zullen we het geld moeten betalen voor het voer wat ze eigenlijk zou krijgen en er zelf duur voer bij moeten kopen,, dus tja,, dat is niet zo handig!!

maar ik vroeg me af of iemand misschien weet hoe slecht het is als een paard een paar dagen alleen mueslie + kuil/hooi eet. Missen ze dan niet een aantal vitamines?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:41

Een paard heeft helemaal geen biks als hoofdvoer nodig, als ze maar ruwvoer ( =hooi ) binnen krijgen.
Nou heeft die van jou waarschijnlijk vrij zware arbeid ( cross las ik ) dus dan is het wel wat meer nodig. Maar het is niet verschrikkelijk slecht o.i.d als ze wat minder binnen krijgt dan je will\en zou.
Probeer idd eerst eens een andere brok, en geef wat meer hooi bij zodat ze toch voldoende buikvulling heeft.
Voor eventuele vitamine en mineralen waarvan je bang bent dat ze die te weinig krijgt kun je een voedingssupplement over het voer doen, kan ook over hooi, als je het even natspuit. Of gemengd met wat voer wat ze wel eet

Slobber mer brinta maken is niet zo'n goed idee, brinta is veel te vet. Beter kun je zemelen gebruiken als je slobber maken wil

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 17:21

heel erg bedankt allemaal!!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 18:29

In muesli zitten evenveel vitamines als in brokken. Je kunt dus best het rantsoen omzetten in alleen maar muesli. Ik rijd endurancewestrijden, afstanden tot 100 km, en mijn paard (volbloed Arabier) krijgt niet meer dan 2 kg muesli op een dag, naast uiteraard plenty kuilvoer.

Kortom, jouw paardje kan het prima doen op muesli. En als-ie dat nou lekker vindt, dan voer je dat toch gewoon?

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 11:25

Ibbel schreef:
In muesli zitten evenveel vitamines als in brokken. Je kunt dus best het rantsoen omzetten in alleen maar muesli. Ik rijd endurancewestrijden, afstanden tot 100 km, en mijn paard (volbloed Arabier) krijgt niet meer dan 2 kg muesli op een dag, naast uiteraard plenty kuilvoer.

Kortom, jouw paardje kan het prima doen op muesli. En als-ie dat nou lekker vindt, dan voer je dat toch gewoon?

Gelukkig, dankjewel nu ben ik iig weer een beetje gerust.
Gister had ze ook weer iets gegeten van der brokken. Na een dag (savonds bedoel ik dus) lag er nog ongeveer voor 1 keer aan voer in,, dus dan heeft ze iig twee voerbeurten opgegeten.
En het was een uur of 7 dus misschien heeft ze dat andere snachts op gegeten Tong uitsteken
naja ik hoop maar dat het een fase was waarin ze aan het voer moest wennen want dan denk ik dat ze er nu een beetje overheen komt zegmaar...