Droes --> nieuwe enting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naranga

Droes --> nieuwe enting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 23:53

Bij de stal naast de onze is deze week ook officieel droes uitgebroken. Huilen
Bij ons staan vrij veel ijslanders en het schijnt dat deze erg gevoelig zijn voor droes, dus nu gaat bijna de hele stal massaal enten. Met de een of andere nieuwe enting die er schijnt te zijn voor droes.
Maar de ene dierenarts zegt dat het een erg zware enting (binnenkant bovenlip Scheve mond ) met veel bijwerkingen is. En de ander zegt, absoluut doen!

Mijn idee is een beetje, bij gebrek aan basis enting (dat zou deze dan moeten worden, met over 4 weken en 6 maanden nog een keer), heeft het dan wel nut?
Maar aan de andere kant ga ik volgende week op vakantie, dat wil zeggen als mijn paard geen droes krijgt, anders ga ik waarschijnlijk niet meer Huilen
Dus als het wel nut heeft, is dat toch een stuk fijner vakantie houden als je weet dat je paard waarschijnlijk niet ziek wordt

Heeft er iemand ervaring met het 'preventief' enten tegen droes? (ik weet niet wat de nieuwe stof is waarmee geent word)
Ik moet morgen laten weten of ik het wel of niet doe, maar op internet kan ik niet zoveel vinden dus anders ga ik morgen wel een aantal da's bellen voor info

Nerootje

Re: Droes --> nieuwe enting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:07

Ik zit met dezelfde vraag als jou wij zitten 100 meter verder van een droes geval. Bij ons op stal worden een aantal paarden geent en zelf zit ik nog erg in dubio want idd de een raad het aan de ander af. ben erg benieuwd naar andere bevinden hierover en argumenten waarvoor wel of niet doen.
Er staat op de site www.intervet.nl mee info over de vaccinatie

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 14:19

Dank je, volgens mij sta je bij mij op stal Lachen Tenminste, als dat je paard is in je avatar...
Weet er helemaal niemand iets?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 14:47

[quote="Naranga"]Bij de stal naast de onze is deze week ook officieel droes uitgebroken. Huilen
Bij ons staan vrij veel ijslanders en het schijnt dat deze erg gevoelig zijn voor droes,

huh, das een raar verhaal hoor, droes is droes en een paard een paard, ik zie niet in waarom een ijslander dat eerder krijgt dan een ander. of is daar een verklaring voor ??????,

sas

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:19

Omdat er in Ijsland geen droes voorkomt schijnen ijslanders dus geen weerstand hier tegen te hebben en dus meer vatbaar zijn voor deze ziekte

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 15:27

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 18:34

zo beweerde iemand tegen mij dat er in amerika geen droes voor komt dus hebben quarters ook geen droes. wel om iedereen uit de droom te helpen droes komt overal ter wereld voor net als griep en verkoudheid bij mensen. alleen noemt men het in ieder land anders
sinds de europanen zijn begonnen met ontdekkings reizen zijn alle ziektes over de hele wereld verspreid geraakt.
ja enten zou een oplossing zijn maar bedenk wel het is geen wonder middel dat droes kan voorkomen, het is een dure enting, je paard kan kopschuw er van worden ( maar dat gaat wel weer over)en als er droes uitbreekt komt op de stal komt de droes ook bij jou paard heb je geluk wordt hij niet ziek heb je pech en je paard is geent zal hij het waarschijnlijk in iets mindere ernstige mate krijgen maar hij is wel ziek en kan een ander paard weer besmettten
dus overleg met je dierenarts is heel belangrijk voor je tot een enting overgaat, mijn dierenarts wil het met alle plezier doen, maar hij ziet niet echt het nut er van in behalve voor zijn eigen portomonee, want zoals hij zelf zegt droes krijg je toch en soms is het voor een veulen beter dat hij droes krijgt, dan kan zijn lichaam antistoffen aan maken zodat hij voor de toekomst beschermt is.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:28

[quote="piggeljay"]zo beweerde iemand tegen mij dat er in amerika geen droes voor komt dus hebben quarters ook geen droes.

precies die wou ik horen Clown ook op ijsland komt droes gewoon voor, dit is een beetje een broodje aap verhaal.

vorig jaar was ik in thailand en daar hadden de paarden wat wij noemen droes, komt gewoon bij elk ras en elke uithoek van de wereld voor, helaas

sas

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:36

sassefras schreef:
piggeljay schreef:
zo beweerde iemand tegen mij dat er in amerika geen droes voor komt dus hebben quarters ook geen droes.

precies die wou ik horen Clown ook op ijsland komt droes gewoon voor, dit is een beetje een broodje aap verhaal.

vorig jaar was ik in thailand en daar hadden de paarden wat wij noemen droes, komt gewoon bij elk ras en elke uithoek van de wereld voor, helaas

sas

Sassefrass heeft gelijk, droes komt inderdaad op IJsland voor en IJslanders zijn naar mijn idee niet gevoeliger voor droes dan andere paarden. Het is alleen dat ze met elkaar op de paddock staan en elkaar aansteken. Een paard dat geconstateerd wordt met droes die op stal staat kan je makkelijker in quarantaine zetten afgezonderd van de rest.

Ik zou zelf niet kiezen voor preventief enten nu er droes in de omgeving is ontstaan. Er is ook nog een medische reden waarom je het beter niet zou kunnen doen. Voordelen/nadelen. Is mij even ontschoten.
Ze kunnen het maar beter gehad hebben dan dat het paard over een half jaar alsnog ziek wordt. Maar dat is wat ik zou doen, op basis van de informatie die mij aangereikt is. Het bedrijf is dicht, droes kan overgedragen o.a. worden via het snot. Paarden die op meer dan 25 m. afstand staan, lopen al veel minder risico. Toch.. het blijft uitkijken.

Sterkte ermee. Hopelijk slaat het niet over naar jullie stal in de buurt.

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:28

Ik heb het even nagevraagd. Alsnog enten heeft geen zin voor paarden die droes al hebben, die hebben de bacterie toch al. En enten mag alleen als er geen zwellingen in de klieren zijn. Zwellingen kunnen echter ook van binnen zitten, waardoor geen zwelling in de klieren voelbaar is. Dan kan je wel nadenken over antibiotica.

V.w.b. enten, dat bestaat pas sinds afgelopen jaar. Weinig ervaring mee en de kans dat de enting aanslaat op je paard is 50%.
En met de 50% in win situatie krijgt het paard alsnog droes, alleen minder ernstig. Vervolgens moet je 4 x per jaar blijven enten, wat ook een belasting is voor je paard. Beste enting voor je paard is dat ze het toch doormaken, het liefst op jonge leeftijd.

Een eerste keer droes hebben gekregen, is geen voorbode dat je paard voor een tweede keer het kan krijgen. Kans is wel aannemelijk minder en reactie is ws minder heftig.

Myke

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:52

Enten als er vlakbij droes heerst zou ik zeker niet doen. Je maakt je paard er toch een beetje ziek mee en je wilt geen paard met een verminderde weerstand als er zo'n ziekte voorbij komt, want dan krijgt ie het bijna zeker. Verder wordt gebruik van antibiotica bij droes ook sterk afgeraden, omdat de bacterie dan op de achtergrond blijft leven en bij een verminderde weerstand weer opspeelt (zoals bij een koortslip bij mensen). Verder denk ik dat de gevolgen van een inenting nog wel eens onderschat worden. Je maakt het dier toch een beetje ziek en entingen tegen rhino en droes moeten zeer regelmatig (minstens 4x per jaar) herhaald worden, willen ze een effect kunnen hebben en dan nog valt er niets te garanderen. Nee, geef mij maar enten tegen influenza en tetanus en verder niks van de onzin.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:48

Hoi,
Ik heb afgelopen donderdag een info avond gehad, over alle entingen, waaronder droes.
Als je goede info wilt zou ik naar Dierenkliniek hellevoetsluis bellen, tussen 8 en 9.
Nou weet ik dat die voor jou te ver weg zit, maar voor info kan je wel bellen.
Deze kliniek heeft netjes een info avond georganiseerd, en alles uitgelegd omdat er nogal wat veranderingen zijn en nieuwe mogelijkheden.
Ik raad het je aan, voor het nummer moet je maar even pben.
Groetjes Pharlap.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 16:14

Equiles StrepE is wel een kostbare enting.
En ik denk ook dat als je paard een beetje kopschuw is, hij hij heel erg kopschuw van kan worden.
Doordat het met een insuline-naaltje in de bovenlip wordt gespoten = wel wat pijnlijk!
Ook moet het vaak per jaar herhaald worden.
Het is prijzig maar als je in een risico gebied zit zou ik het wel doen!

kari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:22

onze paarden zijn gisteren geent tegen droes in de bovenlip ze worden er niet kopschuw van . ze hebben niet eens gemerkt dat ze geent zijn .ook 2 zeer moelijke paarden zijn zonder enige reactie geent .kari

MissJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:58

Inderdaad merkt het paard er niets van. Hij reageert nog erger op een enting in de spier!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 16:37

heb je toch maar wel geënt MissJames??

MissJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 16:49

Jep toch geent, ik weet ook niet wat wijsheid is.
Ik weet wel dat voordat die droes verderop helemaal over is, we nog wel misschien twee maanden verder zijn. Zo blijft het risico ook wel lang aanwezig voor besmetting.
Ik wil komende tijd niet aan stal gekluisterd zitten.
We zien wel....

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:06

ik vind het ook moeilijk hoor...
heb besloten het toch maar niet te doen, ik hoop dat ik er geen spijt van krijg!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:07

kari schreef:
onze paarden zijn gisteren geent tegen droes in de bovenlip ze worden er niet kopschuw van . ze hebben niet eens gemerkt dat ze geent zijn .ook 2 zeer moelijke paarden zijn zonder enige reactie geent .kari

wat ik zei was 'wanneer paarden al een beetje kopschuw zijn'.
Maar dat maakt niet uit Lachen
ik ben blij dat ze er niet zo heftig op reageren, ik had er zelf ook nog geen ervaring mee. Bloos