Rhinopneumonie, wie kan mij wat vertellen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urbs

Rhinopneumonie, wie kan mij wat vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 18:26

Vandaag heb ik het droevige nieuws te horen gekregen dat mijn drie verzorgpaarden hoogstewaarschijnlijk Rhino hebben. Dit is vrijwel altijd dodelijk hoorde ik en ik heb al het een en ander opgezocht op internet. Toch zeggen sommige sites dat het beter kan worden, andere zeggen dat het voor 99% al vastligt dat het paard sterft...
Dan nu mijn vraag:

Wie heeft er ervaring met dit virus(afgekort tot Rhino), en hebben paarden dit virus overleeft? En zijn ze dan volledig hersteld?

Ik hoop echt dat iemand mij meer kan vertellen, want ik voel me echt even niet goed Verdrietig

Groetjes,
Lyte

kraamkliniek

Re: Rhinopneumonie, wie kan mij wat vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:44

Rhino is een ziekte met een aantal, zeer verschillende symptomen. De vvoruitzichten zijn afhankelijk van de vorm die je paarden hebben en de ernst daarvan. Vertel dus eerst wat voor symptomen ze hebben, en hoe erg die nu zijn.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:49

Een groot deel van de paarden met de neurologische vorm van rhino (ik neem aan dat je deze vorm bedoeld) worden gewoon weer beter. Dus niet gelijk bij de pakken neer gaan zitten. Maar er is inderdaad een kans dat ze het niet redden. Maar zeker als je er op tijd bij bent is er nog wel een kans dat ze het halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:38

Er zijn verschillende vormen van Rhinopneumonie, varierend van een verkoudheidsvirus tot en met de variant waarbij verlammingsverschijnselen optreden. Wij hebben vorig jaar de verkoudheidsvorm van Rhino op stal gehad en hoewel het wel heel vervelend was, was het ook geen wereldramp. Er zijn wel wat paarden ziek geweest, maar niet dermate ernstig dat het levensbedreigend werd o.i.d. Gelukkig is dit dus allemaal goed afgelopen.

Bij de bereden politie hadden ze niet lang daarvoor wel de neurologische variant (met de verlammingsverschijnselen). Daar zijn wel paarden overleden en veel paarden daar waren ook echt heel ziek. Dat was totaal niet te vergelijken met wat wij op stal hadden.

Als ik jou was zou ik niet meteen het ergste verwachten, maar wel de noodzakelijke voorzorgsmaatregelen in acht nemen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:56

Enkele jaren geleden was er in de drafsport een epidimie. Er zijn heel wat dravers die het toen niet overleeft hebben. Ik heb verhalen gehoord van eentje di erbij neerviel en niet meer overeind kwam. Een van onze fokprodukten heeft het ook gehad. Hij had een verlamming van zijn luchtpijp , kon heel moeilijk ademen en slecht eten maar heeft het op het nippertje overleeft. Hij is later geexporteert en heeft in engeland nog koersen gelopen. Redelijk goed gekomen dus. Ik geloof dat het vooral een kwestie is van er vroeg bij zijn.

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 22:23

De symptonen zijn redelijk zichtbaar. De twee dravers willen niet meer echt eten, je geeft ze eten en ze staren ernaar en that's it. Je kan ze zo omduwen als je zou willen, ze kunnen niet meer genoeg weerstand bieden. Wel kunnen ze nog aardig draven, ik heb ze vandaag nog gelongeerd en dat ging wel, zolang het maar niet moeilijk wordt. De Kwpn merrie at wel wat en dronk een paar slokjes. Maar die heb ik verder geen beweging gegeven.

Citaat:
maar wel de noodzakelijke voorzorgsmaatregelen in acht nemen.

Wat voor bijzondere maatregelen kunnen we nemen? Ze krijgen gewoon goed voer en altijd water, genoeg beweging en ze kunnen de hele dag naar buiten als ze willen, er zijn ook nog stallen waar ze in kunnen schuilen. Wat kan ik nog meer voor ze doen? Verdrietig

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:27

Ik heb het meegemaakt op de manege in scheveningen.
Daar brak rhino uit en bijna alle paarden kregen hoge koorts.
Enkele paarden kregen verlammingsverschijnselen en een aantal zijn hieraan bezweken.
Er trad verlamming op en waardoor een aantal niet meer te helpen was en dus ingeslapen werden.
Maar er waren paarden bij die in de takels hebben gehangen en toch weer volledig hersteld zijn.
Het betekend niet automatisch dat het paard hieraan sterft maar het is wel een agressief virus.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:34

Maatregelen die genomen moeten worden is dat de plaats waar de paarden staan in quarantaine moet.
Dit is een virus wat zich erg snel kan verspeiden.
In schevingen is alles toen op slot gegaan en de paarden mochten niet meer van het erf af.
Verder kun je als eigenaar van je paard er voor zorgen dat je het niet overbrengt naar andere stallen.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:28

Het is ook erg belangrijk dat je voor jezelf in de gaten houdt dat je niet naar andere paarden gaat als je bij je verzorgpaarden bent geweest! Let op met kleding enzo..

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 00:09

En drachtige merries die het krijgen verwerpen hun veulens altijd, dus kijk daar mee uit.
Voor zover ik weet kan de verkoudheids variant van rhino niet zo heel erg veel kwaad bij verder gezonde paarden, als je het maar wel in de gaten houdt.
Succes ermee...

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:25

Rhinopneumonie is een virusziekte bij het paard die drie verschijningsvormen kent:
* verkoudheidsvorm
* abortus-vorm (besmettelijk verwerpen)
* neurologische-vorm

De verkoudheidsvorm komt zeer regelmatig voor vooral bij jonge paarden. Deze vorm veroorzaakt koorts en soms een snotneus, hoesten en/of dikke benen.
De abortus-vorm komt regelmatig voor bij merries en veroorzaakt abortus of zeer zwak geboren veulens die vaak sterven.
De neurologische-vorm komt slechts incidenteel voor en veroorzaakt verschijnselen van het zenuwstelsel. Dit begint meestal met een wat slappe staart en ataxie ('lopen als een dronkeman'). Eventueel kunnen ernstiger verlammingsverschijnselen optreden. Meestal zijn alleen de achterbenen aangetast, maar in de ernstigste gevallen kunnen ook de voorbenen meedoen.
Alle paarden in Nederland komen regelmatig met het rhinopneumonie-virus in contact. Het is helaas niet bekend waarom een bedrijf soms getroffen wordt door abortussen of verlammingsproblemen.

Behandeling
Voor rhinopneumonie is geen specifieke therapie. In het geval van de verkoudheidsvorm is dat geen probleem, omdat de paarden doorgaans snel herstellen, net zoals de mens in het geval van een verkoudheid. De abortus-vorm veroorzaakt de dood van de vrucht of van het ernstig ziek geboren veulen, maar geeft geen echte ziekteverschijnselen bij de merrie. Voor het veulen is behandeling niet mogelijk en voor de merrie meestal niet nodig.
In het geval van de neurologische-vorm is er geen echte therapie, maar paarden met de neurologische-vorm hebben wel intensieve verpleging nodig. Met een goede verzorging kunnen deze paarden gedeeltelijk of volledig herstellen.

De belangrijkste punten van de verzorging/behandeling zijn:
* voorkomen dat het paard, als hij zich niet meer staande kan houden, in paniek raakt en gaat liggen 'vechten' en zich zelf ernstig beschadigt
* voorkomen dat de blaas overrekt wordt
De zenuwaandoening van de achterhand begint met een gedeeltelijke blaasverlamming en dit heeft o.a. tot gevolg dat het paard geen plasdrang meer heeft. Het is dus van belang zonodig de blaas te catheteriseren (de dierenarts brengt dan via de vagina of via de penis een slangetje in de blaas waardoor de urine kan afvloeien)
* zorgen dat het paard voldoende vocht en voedsel binnen krijgt

Preventie
In hoeverre het mogelijk is paarden preventief te beschermen tegen rhinopneumonie hangt af van de vorm. Een vaccinatie tegen de verkoudheidsvorm is redelijk betrouwbaar, maar moet tenminste tweemaal per jaar worden gegeven. Een vaccinatie tegen de abortusvorm is veel minder betrouwbaar en dient tenminste vier maal per jaar te worden gegeven. Ondanks vaccineren kunnen er op een bedrijf toch merries aborteren. De vaccinatie biedt dus geen volledige bescherming tegen abortus. Tegen de neurologische vorm van rhinopneumonie is vaccineren waarschijnlijk niet effectief. Wel kan vaccineren van een gehele stal het rondgaan van het virus verminderen. In het geval dat er al een besmetting aanwezig is, is vaccineren sterk af te raden.

Verspreiding
De verspreiding van het rhinopneumonie-virus (ook wel equine herpesvirus genaamd) vindt voornamelijk plaats door direct contact tussen paarden of door samen stallen in één ruimte. In principe kan het virus ook door de mens via kleren en handen worden overgedragen als deze van het ene naar het andere paard gaat. Door goed douchen en schone kleren en schoenen kan deze vorm van overbrengen worden uitgesloten.
Het passeren van paarden op straat of in het bos is dus geen mogelijke bron van besmetting als direct contact wordt voorkomen. Een bedrijf dat een (mogelijk) probleem heeft doorgemaakt dient twee weken na de laatste koortsaanval contacten met andere paarden te vermijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:51

Lyte schreef:
Wel kunnen ze nog aardig draven, ik heb ze vandaag nog gelongeerd en dat ging wel, zolang het maar niet moeilijk wordt.

Als longeren nog redelijk gaat, dan lijkt mij niet dat je verzorgpaarden last hebben van de neurologische variant. Bij die variant treden namelijk verlammingsverschijnselen op en dan lopen ze echt niet meer. Als paarden dat hebben, worden ze ook vaak in takels gehangen.

Met 'noodzakelijke voorzorgsmaatregelen' doel ik op het voorkomen van verspreiding. Loop dus niet in dezelfde kleding en ongewassen van je verzorgpaarden over naar een andere stal. Zorg er ook voor dat je verzorgpaarden niet met andere paarden in contact komen.

Wat je voor je paarden zou kunnen doen is extra vitamine bijvoeren. En heel belangrijk: dagelijks temperaturen (voordat je er iets mee wilt gaan doen). Bij koorts niet werken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:57

Wat weinig mensen weten (inclusief dierenartsen!) is dat Zovirax, een middel tegen het menselijke herpesvirus, soms werkt bij de behandeling van paarden met Rhinopneumonie. Bij de uitbraak op een stal in Zuid-Limburg een aantal jaren geleden, zijn daarmee een hoop paarden gered. Daarover heeft een artikel in de Bit gestaan.

Vraag je dierenarts of hij hierover, en dan vooral over de dosering, want die weet ik niet, informatie kan en wil opzoeken!