Sydney kreupel!! Help...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneS

Sydney kreupel!! Help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 18:12

Gisteravond haalde ik dus mijn paardje stokkreupel van stal. Het been was niet dik en of warm, maar hij stapte duidelijk onregelmatig en ook draven op straat liep niet. De hoefsmid was zaterdag nog geweest, dus hemmeteen maar gebeld of hij misschien iets geks had gezien of gedaan en of het een hoefzweer kon zijn. Hij kwam meteen langs, aangezien hij net op de terugweg was. Hij met zo'n tang aan de gang en met een hamer op het ijzer getikt, maar geen reactie.

Hij zei toen als het met 2 dagen niet verbeterd ff bellen. Ik kwam echter om 21 uur nog ff in de stal kijken en toen was zijn been duidelijk dikker en iets warm. Linksvoor, aan de voorkant van het been, boven de hoef en onder de kogel.

Vanmorgen extra vroeg opgestaan om te koelen. Kwam ik op stal, echt een megadikke voet! Van de kogel naar de hoef liep zeg maar aan een recht stuk door. Toen dus gekoeld en weer op stal, ik moest werken. Tussen de middag mijn moeder nog een keer gekoeld en een eindje gestapt met m, maar zij kon niks vreemds ontdekken behalve dat ie iets dikker was dan de andere. Toen heeft ze hem in het land gelaten (ze zou de draad van de bak dict doen zodat ie daar alleen in kon, maar ze had de deur al los en was dus te laat...) toch ging Sydney loeihard in rengalop het land in en kon me moeder niks zien.
Net weer gekoeld en gestapt, nog iets dik, maar verschil is best klein, been is niet warm. Als ik draaf op straat zie je nog duidelijk onregelmatigheid, maar in stap weinig. Toen ik wat zat te drukken op de verdikking reageerder die wel heel erg toen ik middenvooraan zijn been op het dikkere stuk drukte.

Wat zouden jullie doen???? Nog een paar daagjes aankijken, koelen en stappen of meteen een foto laten maken om een breukje uit te sluiten. Kan me voorstellen dat als het echt een breukje is dat hij niet loeihard in galop het land in gaat. Durf dat echter niet zeker te zetten aangezien die ook met een mega hoefzweer nog in volle galop de wei op gaat!

Ik ga er een beetje van uit (hoop het...) dat het een ordinaire verstapping is geweest.

Wie heeft tips, weet raad en stelt mij gerust??? Tong uitsteken

Mist

Re: Sydney kreupel!! Help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 18:59

pfff...om een hoefzweer uit te sluiten kun je morgen in daglicht eens goed de kroonrand bekijken, of je daar een pusserig gaatje ziet.
Het zou wel heel snel zijn voor een hoefzweer om door te breken, maar aan de andere kant zou het galloperen in de wei daar wel aan meewerken.... Die van mij reageert ook nooit op de viseertang Knipoog wat misschien ook wel logisch is als de hoefzweer al zo hoog zat.
Persoonlijk hecht ik nooit veel waarde aan "verstappingen" bij paarden omdat paarden in tegenstelling tot mensen scharniergewrichten hebben, die kunnen maar 1 kant op buiten, in tegenstelling tot bijvoorbeeld mensenenkels.........en ik heb dit nog nooit meegemaakt bij een paard.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:30

Ik denk toch dat jou paardje nageltred heeft, doordat je zelf al zegt dat de smid pas is geweest. Als hij een nagel te dicht tegen de witte lijn aan heeft geslagen kunnen ze hier een zweer op krijgen en dit kan ook nog enkele dagen nadat de smid is geweest ontstaan.
Het zou inderdaad ook een fractuur kunnen zijn, of een ontsteking van andere aard (pees of wondje).
Paarden verstappen zich niet zomaar, dat is een fabeltje.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:36

Waarschijnlijk is het een hoefzweer die er via de kroonrand uit gaat komen.
Mijn paard was pas ook kreupel en had het tot boven z'n kogel helemaal dik.
Na een week werd het echt super dik en liep ie ook erg kreupel, dus toen hadden we de da maar gebeld. (smid was inmiddels al geweest en die kon niks vinden)
De da constateerde een peesschedeontsteking en ik moest koelen stappen en smeren.
Na dit een week gedaan te hebben, kwam er gelukkig een zweer bij z'n kroonrand uit. Nou is ie weer helemaal beter en ben ik hem ook weer voorzichtig aan het opbouwen.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 17:30

Thanxx allemaal!! Vandaag had me ma m weer in bak gedaan en weer ging ie als een idioot tekeer! Maar gisteravond weer ff op straat gedraafd en gestapt en dan is ie in draf toch duidelijk onregelmatig. Ga m nu ff aan de longe doen in de bak, kijken hoe het lijkt.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 18:09

Haal m net van stal en YES!!!! Een heel klein plekje, precies op de plek waar het dik was en waar die reageerde als ik erop drukte! Een plekje met vieze randjes zeg maar! Hij is dus doorgekomen daar! Meteen ffin de biotex en trekzalf erop voor als er nog meer zit. Op straat gedraafd en hij liep meteen een stuk beter! Zoooo blij!!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 18:50

Goed zo !! OK dan!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:00

Gelukkig maar.
Zo gauw als zo'n zweer eruit is lopen ze meteen een stuk beter.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 20:04

Idd!! Snap alleen dat die zweer zo hoog kon zitten. Ik dacht dat die altijd alleen maar in de hoef zaten en niet hoger. Weer wat geleerd!! Haha!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:26

YvonneS schreef:
Idd!! Snap alleen dat die zweer zo hoog kon zitten. Ik dacht dat die altijd alleen maar in de hoef zaten en niet hoger. Weer wat geleerd!! Haha!

Nee hoor.........dat wist ik wel ......helaas Boos! de hoefzweren die 1 van mijn paarden doorgaans heeft, zitten allemaal zo hoog, niks simpel als het ook moeilijk kan Huilen ben blij dat ze opgeknapt is !