slijmbeursontsteking bij paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

slijmbeursontsteking bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 16:57

Kan dat bij een paard? Heeft iemand hier ervaring mee?

Hoe is/wordt het vastgesteld dat een paard dat heeft?

Is het te zien voelen aan de buitenkant (naast dat het paard niet goed loopt natuurlijk Knipoog )

Cowgirl

Re: slijmbeursontsteking bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:13

Ja hoor kan helemaal.

Ik heb zelf een paard waarbij dat in 2002 is geconstateerd.

De ontsteking zit/zat in de hoef..nee het was geen HKO maar het slijmbeursje voor de HK is het.

Het is geconstateerd dmv van verdovingen en eerder foto's. Alleen is er op de foto's niets te zien.

in 1999 werd mijn paard voor het eerst kreupel en toen wisten ze niet wat het was. De foto's waren spat zuiver. Daarop heeft mijn paard speciaal beslag gekregen.
Dit ging dus goed tot mei 2002. Hij werd weer kreupel en na vele onderzoeken ,een peperdure behandeling die niet werkte en een hoop geld was mijn paard in mijn ogen een slacht paard geworden.

Ik zet mijn paarden niet met pijn in de wei om ze fijn van hun pensioen te laten genieten.

De omkeer kwam een week later toen hij weer vrolijk en zuiver door de bak huppelde.
En ik ken mijn paard goed genoeg om te zeggen of hij pijn heeft ja of nee.

Ben in sept 2002 op advies van een oud stalgenoot bij Antoine de Bodt terecht gekomen.
Daar kreeg ik eindelijk antwoordt wat de oorzaak kon wezen. Simpelweg en scheef paard.
Ik ben met rechtrichten begonnen(wat ik nooit geleerd had) en ja hoor, 3 weken later paard weer helemaal okay en vrolijker dan ooit.

Slijmbeursen ontstaan door overbelasting, je moet dus die overbelasting weg zien te krijgen.

Ik zal niet zeggen dat het echt genezen is want vorig jaar na een periode van stilstaan(ik lag plat met en hernia ) kwam het weer terug.
Maar weer gaan lessen en toen kwam het toch weer goed.
Het blijft gewoon een gevoelige plek maar met de juiste training kan ik hem vrij houden van pijn.

Odeale

Re: slijmbeursontsteking bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 18:41

Bedankt OK dan!

Dus niet vastgesteld via foto's of scan of bloedonderzoek?
Een dierenarts zou dat vast kunnen stellen zonder bovengenoemde middelen?

En het paard, is het als het kreupel is echt stokkreupel of alleen (een beetje) onregelmatig?