wat te doen bij (epilepsie) aanval pony!!!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

wat te doen bij (epilepsie) aanval pony!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 14:26

mijn (drachtige) pony heeft net een (epileptische) aanval gehad en ze heeft er nog steeds een beetje last van
ze staat dan te schokken en spant haar spieren heel sterk en ze knalt overal tegen aan
het lijkt wel... als ze ergens tegen aan knalt of dat weer een nieuwe aanval uitlokt
het lijken net schrikreactie's maar dan heftiger
ze heeft het al 2 keer eerder gehad (2 jaar geleden voor het eerst en een half jaar geleden) maar het kan zijn dat ze ze vaker gehad heeft zonder dat ik het zag (ze staat wel aan huis dus ik kan haar goed in de gaten houden)
ik heb al eens met de dierenarts overlegd maar het is moelijk te zien of het epilepsie is omdat de aanval al weer weg is voordat hij er is
wie heeft hier ervaring mee

Huisvrouw

Re: wat te doen bij (epilepsie) aanval pony!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 16:37

De stal waar ik eerst stond, was ook een pony met epileptie. Er was niet zoveel aan te doen, want volgens mij waren ze toen nog bezig met onderzoek naar paarden met epileptie. Wel weet ik dat als hij een aanval had gehad, we een dierenarts moesten bellen en die zou dan bloed afnemen voor onderzoek. Welk onderzoek weet ik niet maar dit is het wat ik je erover kan vertellen.Als de aanval zolang duurt zou ik toch contact opnemen met de VA. Lijkt me niet echt gezond voo het veulen maar ja....wat zegt hi ervan?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 19:39

de dierenarts zei toen (2 jaar geleden) dat je er weinig aan kan doen
morgen bel ik een andere kliniek om te vragen of hun een oplossing weten
ik weet n.l. niet zeker of het wel epileptie is het lijkt er wel veel op
ik zou niet weten wat het anders moet zijn
deze keer was de aanval duidelijk heviger als de andere 2 keren en nu was ze ook flink bezweet
dat was de vorige 2 keren niet

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:47

Is het soms een Arabier?

Epilepsie komt eigenlijk haast nooit voor bij paarden, alleen een enkele keer bij arabiese veulens en een enkele keer bij volwassen arabieren. De veulens groeien er vaak overheen waarna de aanvallen vanzelf verdwijnen.

Ik zou als ik jou was naar een goede praktijk bellen, evt. zelfs naar Utrecht. Dit omdat er weinig bekend is over epilepsie en de gemiddelde dierenarts hier dus ook niks van afweet.

Ik denk dan ook eerder dat jou paardje een andere neurologische afwijking heeft en ik zou er dan ook snel naar laten kijken. Dit omdat het gevaarlijk kan zijn voor je paard en zeker ook voor jezelf, stel je eens voor als je paard zo'n aanval krijgt onder het rijden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 20:09

frunnik schreef:
Is het soms een Arabier?

nee het is een pony van 90 cm. Clown
ze is 13 jaar en ze is drachtig (dit word haar 7e en tevens laatste veulen, ik laat haar niet meer dekken)

mijn andere paarden reageren er ook heel apart op
ze snappen er echt niks van
het ziet er toch heel onnatuurlijk uit voor ze

het zou inderdaad iets neurologisch kunnen zijn, al zou ik echt niet weten wat
ik kan haar wel binnenste buiten laten keren maar dat doe ik alleen als ze ergens een (aanwijsbaar) vermoeden van hebben anders gaan ze van mijn geld allerlei vage onderzoeken doen
en met een onzekere uitkomst doe ik dat niet
wel laat ik in ieder geval een bloedonderzoek doen!
verder ziet ze er super uit met een mooie glans en ze heeft geen wormen
ze is ook volop aan het verharen

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:25

unamie schreef:
nee het is een pony van 90 cm. Clown
ze is 13 jaar en ze is drachtig (dit word haar 7e en tevens laatste veulen, ik laat haar niet meer dekken)

In dat geval neeem ik ook maar aan dat je er niet op rijdt Clown En hoef je je geen zorgen te maken over ongelukken onder het zadel. Dan kan je inderdaad het makkelijker gewoon nog even aankijken. Haha!
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 09-12-08 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten gesplit, aangezien dit topic 3 jaar oud is.