Bloedprikken wel of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Bloedprikken wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 12:14

Omdat ik nogal onzeker ben over de algehele conditie van mijn 4 jarige ruin wil ik zijn bloed laten onderzoeken. Het paard is een klein jaar onder het zadel maar met een half uur al aardig moe, hij ligt veel en plast ook erg veel. Hij ziet er super uit, niet te dik of te dun en zit super in zijn vachtje. Is het raar als ik dit paard zijn bloed laat nakijken??? Zodat ik zeker weet dat ik gewoon verder kan trainen, en wedstrijden kan gaan starten??? Of is dit raar??? Kan niet zeggen dat hij ziek is, maar wel minder fris in zijn hoofd als voorheen

Pharlap

Re: Bloedprikken wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:47

Hoi,
Ik vind het niet raar om zijn bloed na te laten kijken.
Als je aan een veearts vraagt of hij dit wilt doen zal hij dat heus wel doen hoor, bovendien je betaald er toch voor.
Als jij twijfelt over iets en zekerheid wilt hebben is dat je goed recht, het is trouwens beter dan je hoofd in het zand te steken en je gevoel te negeren.
Er hoeft niks te zijn, het is nl ook nog een jong dier, maar je mag dat best uitsluiten.
Laat je weten wat je doet en eventueel de uitslag als je het bloed laat onderzoeken?
Groetjes Pharlap.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:51

Het kan geen kwaad om zijn bloed te laten onderzoeken, zeker als je zegt dat hij meer is gaan plassen. Dit kan wijzen op verschillende afwijkingen en ik zou dit ook zeker even melden bij de DA.

Dat je paardje wat minder fris is als voorheen kan ook komen doordat je misschien wat teveel doet met hem, of teveel van hetzelfde en dat je paard meer afwisseling nodig heeft. Zeker met jonge paarden moet je hier zeer allert op wezen. Het kan best dat hij deze maand wat slechter reageert op hetzelfde werk wat je de maand ervoor ermee deedt, omdat hij bijvoorbeeld aan het groeien is, of gewoon omdat hij het mentaal even teveel vind worden.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 13:03

Tuurlijk weet ik dat mijn paard in de groei is, maar naverwant dat ik meer ben gaan rijden is zijn conditie gebleven zoals die was. Hij moet altijd plassen als ik heb gereden en wacht altijd totdat hij in stal staat, soms wel twee keer in een kwartier tijd.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:37

Een paard wat moet plassen na het rijden is vrij normaal. Maar als je het zelf niet vertrouwd zou ik zeker bloedonderzoek doen, al is het alleen maar om daarna zelf weer beter te kunnen slapen Haha!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:39

Ik zou met wat jij beschrijft ook de DA raadplegen hoor. Veel plassen en veel liggen..... dan moet er toch iets zijn. Hopelijk valt het mee en is het van voorbijgaande aard.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 18:07

Niks raars aan toch? Beter zeker weten dat er niks is, dan iets laten sluimeren. Volgende week gaat die van mij ook voor een bloedonderzoek. Ik ben ook niet helemaal zeker over haar gehele gezondheid, dus laat ik het gewoon nakijken.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:21

hoi san

udo ziet er verder gewoon super uit .
en met wedstrijd van afgelopen weekend was ie niet moe geloof ik Haha!
hij deed het super netjes voor de eerste keer tog .

wat wel zou kunnen is dat ie niet durft te plassen tijdens het rijden en wacht tot ie op stal staat .
en als je dan welleens met volle blaas moet lopen moet je tog steeds ophouden denk dat je daar ook wel moe van word .
ik ken een paard die ook niks durfde te doen in trailer of op wedstrijd of tijdens het rijden . en ook altijd maar ophield zodat ie steeds moeilijker ging lopen .
en zodra hij op stal stond kwam alles eruit .

mischien is ie de winter zat en wil ie weer lekker buiten gaan spelen.

groetjes

Anika1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:34

Als jij je paard zijn bloed wil laten onderzoeken moet je dat gewoon doen hoor. Ik heb het zelf vorig jaar ook laten doen omdat ik ook vond dat mijn paard niet lekker in zijn vel zat. Je moet alleen wel duidelijk aan de da uitleggen wat er aan de hand is dan kan hij/zei bepalen waar ze naar moeten zoeken in het bloed. Als er niks is dan weet je dat ook gelijk en anders weet je wat je moet behandelen dus altijd doen wat je gevoel je ingeeft! Succes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 07:59

als jouw paard veel plast zal hij iets aan de nieren kunnen mankeren, met een bloedonderzeoek kun je dit volgens mij niet zien, neem eerst eens wat urine mee en laat dit onderzoeken door je veearts.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:49

ellepel schreef:
als jouw paard veel plast zal hij iets aan de nieren kunnen mankeren, met een bloedonderzeoek kun je dit volgens mij niet zien, neem eerst eens wat urine mee en laat dit onderzoeken door je veearts.

Nierproblemen kun je wel in een bloedonderzoek terug vinden. Bovendien kan het vele plassen door een heleboel oorzaken komen en veel van deze oorzaken kunnen met gericht bloedonderzoek boven water worden gehaald. Bloedonderzoek is dus een goed punt om mee te beginnen. Al is het niet onverstandig om dit aan te vullen met urineonderzoek. Knipoog

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:10

bloedprikken kan altijd wel goed zijn
je kan beter te voorzichtig met je paard zijn dan dat er zometeen wel wat mis mee is..
nouja dat is mijn mening dan Lachen
het geeft jou denk ik een prettiger gevoel als je zeker weet dat je paard in oorde is

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 18:47

Heb het bloed nu eindelijk laten prikken en mijn vermoeden komt uit. Udo heeft bloed armoede en een wormbesmetting, raar wat hij word echt goed bijgehouden met het ontwormen. Hij is nu nogmaals ontwormt en gespoten voor de bloedarmoede, ik hoop dat ik mijn paard nu in een betere conditie kan krijgen en hij zich beter in zijn vel gaat voelen. Je kunt dus toch maar beter op je gevoel afgaan.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:55

Nou ben je blij dat je het toch gedaan hebt. Knipoog Toch maar goed dat je je eigen gevoel gevolgd hebt.

Anika1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 23:28

Nu weet je tenminste waar je aan toe bent en kan je dit ook behandelen. Veel succes.