Schieffel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramona21

Schieffel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 20:29

Hoi,

Onze twenter heeft een jaar geleden van de een op ander moment een enorme bobbel aan het voorbeen gekregen. Binnen 24 uur was er van het een op ander moment een sinaasappel doorsnede keiharde bobbel. Veearts erbij gehad, die had al een vermoeden, toch voor de zekerheid ontstekingsremmers gegeven, maar de bobbel werd niet minder. De enter liep er destijds en nog steeds niet kreupel mee.

Toch fotos laten maken om uit te sluiten of er geen griffelbeentjes gebroken waren, was allemaal goed. Het enige wat te zien was is dat er een botwoekering was.

Nu is mijn vraag of hier ook meer info over is, op internet zegt men; het gaat niet weg en als het paard er geen last van heeft kun je het zien als een schoonheidsfoutje.

Deze moet volgend jaar beleerd worden en in hoeverre moet je hiermee rekening houden. Is zo'n schieffel een bezwaar voor keuringen?
Ik hoop dat iemand mij wat meer info kan geven.

Alvast bedankt

Groetjes

Jasper

Re: Schieffel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:44

Heb even op Google gekeken. Maar wanneer je het zoekwoord schiefel intypt (dus met 1 f), komen er heel wat pagina's met informatie te voorschijn.
Succes met de speurtocht (en...een schiefel valt heel goed mee te leven. De meeste paarden hebben er helemaal geen last van. Is alleen een schoonheidsfoutje).

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:06

Mijn paard en dat van een stalgenootje hebben allebei een schiefel
nav een donderpartij in de wei, hoewel doodzonder hebben onze paarden mazzel omdat de schiefel niet bij de pees zat, en het dus onder schoonheidsfoutje valt.

Zie onderstaand bericht via google.

schiefel

Hallo,

Ik ben bezig met de aankoop van een Trakehner. Na lang zoeken dacht ik
eindelijk het paardje te hebben gevonden dat qua temperament bij mij past.
Nou is er bij dit paard aan beide kanten op dezelfde hoogte van de
voorbenen een schiefel geconstateerd. Ze zitten aan de binnenkant op het pijpbeen
enigszins naar achter richting de pees, maar niet op de pees. Het paard
is nu 8 jaar.
Ik wil er dan wel geen hoge dressuur- of springwedstrijden mee gaan
rijden, maar mijn vraag is toch of deze afwijking invloed heeft/kan hebben op
zijn toekomstige functioneren, kan het paard er in de toekomst problemen mee
krijgen.
Hoe kunnen deze schiefels eigenlijk zijn ontstaan?
Ze blijken nog week te zijn, kan er dan nog iets aan gedaan worden om
het te verminderen en verbening te voorkomen?
Er is recent een scan van gemaakt, kun je daarop zien in wat voor
stadium
zich deze schiefels zich bevinden?
Zou ik deze scan op kunnen vragen bij de desbetreffende dierenkliniek?

Ik hoop dat je mij antwoord hierop kan geven.
Alvast bedankt.

Groeten Floor.

Beste Floor,
Een schiefel kan meestal geen kwaad, dat is een beenvliesreactie op
belasting, een slag of stoot of overbelasting (jonge paarden). Van belang
is te weten dat er geen andere oorzaken zijn, zoals een bloeduitstorting of
een blessure van andere aard. Helaas worden nogal eens fouten gemaakt bij de
beoordeling van beginnende peesblessures. Dus niet elke bult is een
schiefel en daar hangt de prognose van af.

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 23:19

Een schiefel kan over het algemeen weinig kwaad. Het komt meestal door een klap van buitenaf. Soms zijn ze even kreupel op het moment dat het gebeurt dit is meestal na een paar dagen over. Veel jonge paarden die in de kudde lopen hebben wel ergens een schiefel. Als ze de schiefel op jonge leeftijd hebben kunnen ze op latere leeftijd kleiner worden dit hoeft niet. Een schiefel is een botwoekering en zolang deze niet op een pees drukt is het geen enkel probleem voor het paard. Hij krijgt hier (ook in de hogere sport) geen last van. Het is enkel een schoonheids foutje. Op keuringen is een schiefel over het algemeen geen bezwaar. Er wordt wel een aantekening van gemaakt als het goed is. Met de training van je paard hoef je strakt geen rekening met de schiefel te houden mits hij niet op een pees drukt.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:48

Mijn paard heeft ook 2 redelijk grote schiefels op beide achterbenen. Hij heeft er geen last van, maar de dierenarts zei wel dat ik hem met bescherming in de wei moest doen en met bescherming moest rijden. Want als hij de schiefel nog een keer aantikte, kon deze weer groter worden en dan wel op de pezen gaan drukken! Hij zei ook dat als hij kreupel ging lopen, of hij werd er wel gevoelig op dat we een foto moesten laten maken.

ramona21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 19:21

bedankt voor de reacties.
Het is inderdaad misschien wel een goed idee om straks als ze onder het zadel is bescherming om de benen te doen. Op dit moment lijkt het voor mij geen optie, ik weet bijna wel zeker dat de eerste keren de twenter aardig gek zal doen, is nu soms al door het dolle heen en glijdt weer eens uit. Dus ik ga nu geen problemen zoeken door beenbescherming om te doen. Maar in elk geval bedankt voor de tip!