Groene klei? Bandage erom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stalleke

Groene klei? Bandage erom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 11:20

Nu me paard met een been staat met wat vocht erop dacht ik meteen terug aan me stage bij bart bax, daar deden ze dan klei op het been en daarna een onderlap met bandage eromheen (ertussen wel iets dat het nietr afgeeft aan het oinderlap. Maar nu vroeg ik me af, is dit goed? of kan je als je groene klei gebruikt beter er niets omheen doen?

Dewi

Re: Groene klei? Bandage erom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:14

Dan doe je juist het tegenovergestelde van koelen. Als je het been insmeert met klei en daarna een bandage eromheen, dan wordt dat been plaatselijk heel warm. Door de warmte zou de doorbloeding ook verbeteren.
Door de druk van de bandage neemt de zwelling af, ik geloof zelf niet dat dat puur door de klei komt.

Je moet trouwens ook oppassen met warmte toebrengen. Teveel warmte kan schadelijk zijn. Zoals eerder gezegd in topic over koelen, is het aangedane gedeelte van het been al warmer (dit is normaal). Ga je nog meer warmte toevoegen dan kan er juist afbraak van weefsel ontstaan.

Zoek dus eerst uit waardoor de zwelling is ontstaan en wat voor soort zwelling het is. Als je na een paar dagen nog kreupel loopt zou ik er naar laten kijken.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:57

idd, sommige paarden kunnen er zelfs brandwonden van krijgen, ondezoek je paard of ie geen wondje heb, ivm einschuss enz... is dit niet het geval, geef dan magnesium sulfaat dit drijft vocht af, ook stappen op het harde en evt koelen!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:32

Toen mijn pony een dik been had deed ik elastomull rond de klei, dit houd de klei beter en langer op z'n plek maar is wel lucht doorlatend en gaat niet broeien, elastomull kan je gewoon bij de apotheek kopen

Ayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 17:46

Ik heb bij een stal gereden waar veel endurance werd gedaan en daar gebruikten ze ook veel groene klei. Daar werd echter nooit een bandage omgedaan. Het was gewoon klei erop smeren en de volgende dag weer afspoelen. Met een bandage gaat het denk ik ook schuren, wat weer meer warmte op wekt en dat is juist niet de bedoeling toch?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 18:38

bij Burg deden ze altijd de klei erop, dan kranten er omheen en dan een bandage(soms met en soms zonder onderlap, geen idee waarom de ene wel onderlap gebruikte en de ander niet....) dag erna was de klei helemala opgedroogd en kreeg je het er amper af met afspoelen....

zelf gebruik ik het nooit samen met een bandage, ben meer voor het stappen op hetharde en dan afspuiten of desnoods een coolpack eromheen doen fftjes

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 19:41

Renske20 schreef:
bij Burg deden ze altijd de klei erop, dan kranten er omheen en dan een bandage(soms met en soms zonder onderlap, geen idee waarom de ene wel onderlap gebruikte en de ander niet....) dag erna was de klei helemala opgedroogd en kreeg je het er amper af met afspoelen....

zelf gebruik ik het nooit samen met een bandage, ben meer voor het stappen op hetharde en dan afspuiten of desnoods een coolpack eromheen doen fftjes

Ja bij Bax deden ze er een stuk keukenrol omheen Tong uitsteken
Maar dus idd hetzelfde als wat jij zegt?
Ik stap nu idd op het harde en doe het koelen, meer weet ik niet te doen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 21:44

Ligt er een beetje aan wat voor klei je gebruikt. Groene kun je beter zonder doen maar andere soorten kun je ook goed met doen.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 21:49

mijn instructrice gebruikt dan speciale klei die ze bij teun van riel heeft gehaald, smeert ze op het been, doet ze doorzichtige folie om, en dan een bandage met onderlap, werkt super! maar dit gebruikt ze enkel als het paard er ook niet goed op loopt, of er iets aan heeft gedaan, en als er geen wondjes zitten, maar in jouw geval zou ik gewoon veel stappen op het harde, en afspuiten Lachen

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:53

mijn paard heeft ook nog wel eens dikke benen.Ik smeer er dan groene leem op .Verder nix.Laat hem er een nacht mee staan.De volgende dag kan je het er gewoon afpoetsen of spuiten en weg dikke benen.Werkt heel goed.