Hoe lang duurde revalideren bij jullie paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Hoe lang duurde revalideren bij jullie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 09:15

Ik heb mijn merrie 28 augustus 2004 gekregen. 2 september kreeg ze helaas trappen in het weiland waardoor ze in de kliniek is beland. Er gutste gewrichtsvloeistof uit haar achterbeen ter hoogte van haar sprong.

Nu ben ik nog steeds met haar aan het dokteren omdat ze het been van het ongeluk er nog steeds niet helemaal goed onderplaatst, ze last heeft van haar rug en nek, scheef is, en bespiering mist op haar rug en achterhand. Daarvoor heb ik de fysio die iedere week komt om oefeningen te doen en aan te leren en te helpen bij het longeren en straks ook bij het rijden.

Hoe lang mag je meestal rekenen voordat een blessure als dit over moet zijn. Blijft ze hier gevoelig voor de rest van haar leven en zal ik ze altijd zo hard moeten blijven trainen om de bespiering te behouden? Had ze gekocht als zijnde recreatiepaard. Maar zoals het er nu naar uit ziet ben ik haar voor mijn gevoel hard aan het trainen aan de longe en ben ik bang dat ik dat altijd moet blijven doen. Knapt een paard op van dat scheve en dat onbespierde en kun je ze dan op een geven moment minder hard gaan trainen? Of zul je er altijd hard aan moeten blijven werken?

Dewi

Re: Hoe lang duurde revalideren bij jullie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:18

Hoi,

Belangrijk in dit geval is dat je nu niet 2 dingen door elkaar haalt. De wond aan de sprong heeft waarschijnlijk een aantal weken nodig gehad om te genezen. Het spronggewricht zelf heeft zeker een maand of 3 nodig om te genezen. De klachten aan de nek en rug kunnen gevolg zijn van het ongeluk, omdat je paard een tijd anders heeft gelopen doordat ze last had van de sprong. Omdat ze in die revalidatieperiode niet veel heeft kunnen doen, is de bespiering afgenomen. Je zult vanaf het moment dat je daar weer aan bent gaan werken (met de fysio) er toch wel een maand of 4 tot 6 voor uit moeten trekken om het paard weer rustig recht te richten en de bespiering aan te trainen. Op dit moment ben je bezig om de spieren te versterken. Dat vraagt een bepaalde intensiteit van de training. Op het moment dat de spieren weer sterk zijn en het paard weer rechtgericht is, hoef je de spierkracht alleen te onderhouden. Dat is dus minder intensief en kan gewoon bereikt worden door recreatief rijden en longeren.
Kort samengevat: er is nog hoop!

Horse_

Re: Hoe lang duurde revalideren bij jullie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 11:26

Bedankt voor de uitleg. Weet inderdaad dat het een reactie was van oorzaak en gevolg met die wond.

Ga hard met haar blijven werken en ben iig blij om te horen dat ik haar straks recreatief kan gaan rijden als ze beter is.