Rotstraal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxJacqyxx

Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 08:53

Hallo allemaal!

Mijn paard heeft zooltjes met daaronder silliconen. Helaas ben ik erachter gekomen dat hij hier rotstraal onder heeft.
Ach gut Ach gut Ach gut
Toen hij nog geen zolen en silliconen had, behandelde ik de rotstraal met watten die ik in egyptische zalf had gedoopt. Helaas is dit nu niet mogelijk, aangezien het aan de onderkant afgesloten is.

Heeft iemand misschien een oplossing om de rotstraal te verhelpen?

letziforevr

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:42

mijn paard heeft het gehad.
ik heb toen een geel flesje gekocht (ik dacht equisolid of zoiets) het heeft bij mij heel goed geholpen..althans,bij mijn paard!!haha.
sinds 1.5 maand staat hij nu op horsebedding (vlas) en heeft hij er helemaal geen last meer van!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:53

Zooltjes eronder uit!

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:15

Ja je zooltjes moeten eronder uit en wat dan geweldig werkt is watjes met betadine oplossing in de straal stoppen die kun je gewoon laten zitten want dat rot vanzelf weg.
Dit heb ik gedaan op advies van de veearts het duurde een week toen was het over.
Daarna als het helemaal weg is kan je weer de zooltjes eronder laten zetten.
Je kan ook eerst een groot gedeelte laten wegsnijden door de hoefsmit.
Succes

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:00

De rot moet gereinigd worden, dit kun je doen door de hoef elke dag een poosje in een hoefschoen of een emmer met soda of biotex te zetten. Daarna de straal goed uitspoelen met stromend water ( dus een tuinslang o.i.d )
Als je dit doet komt het wel bij de rot terecht, ondanks de zooltjes.
Toch is het op het moment erg benauwend waarschijnlijk onder de zooltjes, dus misschien verstandig deze eronder weg te halen zolang de rot er is. De rot moet namelijk ook goed lucht krijgen. Wanneer je paard weer een goede gezonde en stevige straal heeft kun je eventueel weer zooltjes eronder laten doen.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 13:46

In ieder geval onwijs bedankt voor alle reacties! Knipoog Knipoog Knipoog

Ik zal overleggen met mijn dierenarts en/of hoefsmit of ik inderdaad de zolen (tijdelijk) eraf kan halen, aangezien hij beenproblemen heeft!

Ik zal zowiezo proberen om hem in de soda te zetten (Hij kan af en toe best wel panisch zijn)

In ieder geval ontzettend bedankt voor de tips! OK dan! OK dan! OK dan!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:12

SANEX schreef:
De rot moet gereinigd worden, dit kun je doen door de hoef elke dag een poosje in een hoefschoen of een emmer met soda of biotex te zetten. Daarna de straal goed uitspoelen met stromend water ( dus een tuinslang o.i.d )
Toch is het op het moment erg benauwend waarschijnlijk onder de zooltjes, dus misschien verstandig deze eronder weg te halen zolang de rot er is. De rot moet namelijk ook goed lucht krijgen. Wanneer je paard weer een goede gezonde en stevige straal heeft kun je eventueel weer zooltjes eronder laten doen.

Juist niet nat maken.
Rotstraal krijgen ze juist door een te natte stal of weide.
De zooltjes moeten er zoiezo onderuit dan, want dat sluit het teveel af, het moet kunnen ademen.
Verder is de oorzaak wegnemen het belangrijkste, dus zorg dat je je stal altijd goed droog hebt en als het kan op een (redelijk) droge wei.
Vaak de hoeven uitkrabben en vraag of je dierenarts een middeltje heeft tegen de rotstraal, wat je erop kunt spuiten.
Ik heb altijd een soort blauw/groene spray, weet zo niet hoe het heet, maar werkt wel super.
Dry feet van cavalor werkt ook goed.

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:15

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 14:51

Dat groen/Blauwe spul noemen ze meestal blauwsel..... Daar zit ook antibiotica in volgens mij, en het helpt inderdaad goed tegen rotstraal............
Hyper! Lachen Hyper!

chantal321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:54

Trush Remedy helpt ook perfect

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 21:10

lachmar schreef:
SANEX schreef:

Juist niet nat maken.
Rotstraal krijgen ze juist door een te natte stal of weide.
De zooltjes moeten er zoiezo onderuit dan, want dat sluit het teveel af, het moet kunnen ademen.
Verder is de oorzaak wegnemen het belangrijkste, dus zorg dat je je stal altijd goed droog hebt en als het kan op een (redelijk) droge wei.
Vaak de hoeven uitkrabben en vraag of je dierenarts een middeltje heeft tegen de rotstraal, wat je erop kunt spuiten.
Ik heb altijd een soort blauw/groene spray, weet zo niet hoe het heet, maar werkt wel super.
Dry feet van cavalor werkt ook goed.

Op het moment van rotstraal juist wel, omdat de rot goed gereinigd moet worden. Je kan wel allerlei middelen opsmeren, maar zolang de rot niet gereinigd wordt heb je daar niks aan en stop je het alleen maar dicht.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 21:12

Over het algemeen kun je het beste de rotstraal eruit laten snijden.

Ontsmetten heeft minder resultaat dan eruit snijden.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 23:30

Formeline, Ik weet dat er een topic over is dat het slecht is maar het helpt wel. En je hoeft het er niet dagelijks op te smeren. Bij mij is meestal 1x genoeg!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 08:25

Antheman schreef:
Over het algemeen kun je het beste de rotstraal eruit laten snijden.

Ontsmetten heeft minder resultaat dan eruit snijden.

Ik doel er ook op nadat het eruit gesneden is Knipoog

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:49

essieintown schreef:
sinds 1.5 maand staat hij nu op horsebedding (vlas) en heeft hij er helemaal geen last meer van!

Dat heb ik ook, en de rotstraal is weg. Niet meer op nat stro, geen vieze stal meer en het paardje loopt weer fatsoenlijk. Waar vlas wel nie allemaal goed voor is!