Paard eet geen brok?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Paard eet geen brok?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 20:32

Het duurt nu al een week maar ze wil haar brok nog steeds niet graag eten. Zo gedurende de avond eet ze het toch wel redelijk goed op maar je doet er haar duidelijk geen plezier mee. Clown Het is gewoon onderhoudsbrok wat ze altijd krijgt en muesli, maar ze eet het met lange tanden....Ze at eerst wel graag kuil en mais maar de mais gaat nu ook steeds slechter en kuil houd ze tegenwoordig ook over...wat kan er aan de hand zijn? Als het nog lang duurt haal ik de DA erbij. Ze wordt ook steeds dunner. Aan de tanden kan het niet liggen, die zijn nog geen maand geleden helemaal gedaan.
Kan het aan de buurpaarden liggen dat ze niet graag eet? Of is ze toe aan ander brok? Ik weet het niet meer iig.

xxappiexx

Re: Paard eet geen brok?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 20:34

Nog een aanvulling:

Het valt me ook op dat sinds ze niet meer goed eet ze wel overal aan likt..aan de spijlen hout van de bakrand etc....dat deed ze daarvoor nooit, komt ze dan iets tekort ofzo?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:38

heb je al een paardentandarts erbij gehad?

ze kan haken op de kiezen hebben of iets anders met het gebit.
likken aan wanden etc, doet een paard uit vitamine tekort, een vitamine kuurtje kan dan geen kwaad.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 21:19

xxappiexx schreef:
Aan de tanden kan het niet liggen, die zijn nog geen maand geleden helemaal gedaan.
.

Maar dat vitaminetekort zal ik eens kijken of ik daar wat aan kan doen.
Dank je.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 21:41

Ik heb eens op i-net gekeken voor een vitaminestoot, daarbij staat dat het kan helpen bj oa een verminderde eetlust. Ik ga er morgen dus een halen en kijken of het werkt.

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:39

En ik zou idd even laten controleren op haken op de kiezen.
Want dan doet het eten zeer en is het logisch dat dat moeizaam gaat.
Ik kan me het haast niet voor stellen dat een paard zijn eten bijna niet meer aanraakt omdat het vitamine te kort heeft.
En mocht dit wel zo zijn, dan zou ik de voeding veranderen zodat ze wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgt.

Succes! Vork

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 12:57

xxappiexx schreef:
xxappiexx schreef:
Aan de tanden kan het niet liggen, die zijn nog geen maand geleden helemaal gedaan.
.

Ze is nog geen maand geleden gecontroleerd en wat er zat is bijgewerkt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 12:58

Ik heb haar trouwens vandaag een vitaminestoot gegeven. Ben benieuwd of het wat uitmaakt.
En anders stap ik idd eens over op een ander merk brok, misschien dat ze dat wel eet.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:08

Als ik jou was zou ik als de sodemieter er een dierenarts bij halen. Boos! Als je zeker weet dat de tanden in orde zijn kan je paard wel eens heel ernstig ziek zijn. Het is ook logisch dat je paard overal aan staat te likken, ze heeft een enorm vitamine en mineralen tekort door het niet eten en dit kun je niet zomaar met een vitamindespuitje goed maken.
Als je paard altijd dezelfde brok heeft gegeten zal ze nu echt niet spontaan stoppen met eten. Het geven van andere brok heeft dan totaal geen nut, je zegt zelf al dat ze ook kuil en mais laat liggen. Een verminderde eetlust is een teken van algemeen ziek zijn en kan o.a. komen door, nierproblemen, leverproblemen, darmproblemen etc etc.

Heeft ze ook koorts of verhoging (temp. > 38,0), is ze slomer dan normaal? Plast ze meer/minder, hoe is haar mest????

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat, succes met je paardje.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 15:40

Uhm.
Vandaag, (nog voordat ze die spuit heeft gehad) ging het trouwens wel wat beter, ze was iig een stuk oplettender dan gister en ervoor. Helaas vond ik haar ochtendeten weer terug in de voerbak. De mest was gister normaal, vandaag weer aan de dunne kant maar dat kwam denk ik doordat ze weer even in d'r eentje mee naar binnen moest waardoor ze zich nogal gaat aanstellen.

Plassen doet ze eigenlijk niet als ik er ben, dus weet ik het verschil ook niet tussen, ze heeft ook geen verhoging en rent alweer door de wei.

Ik kijk het vandaag nog even aan, anders haal ik de DA erbij.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 22-02-05 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 15:42

Ik ga er vanavond nog eens langs, ligt dan het kuil er nog (ze gaan nu rond 3 uur naar binnen du dan moet dat eigenlijk wel op zijn) en is d'r bak weer niet goed leeg dan komt de DA. Want ik vind het ook niet echt gezond zo....Thnx voor de tips, ik wist niet dat het ook zo ernstig kon zijn als ze gewoon wat minder eet.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:43

Waarom aankijken als je paard al een week niet eet en sloom is?

Ik studeer zelf diergeneeskunde en ik raad je echt aan om je paard na te laten kijken.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:45

xxappiexx schreef:
Ik ga er vanavond nog eens langs, ligt dan het kuil er nog (ze gaan nu rond 3 uur naar binnen du dan moet dat eigenlijk wel op zijn) en is d'r bak weer niet goed leeg dan komt de DA. Want ik vind het ook niet echt gezond zo....Thnx voor de tips, ik wist niet dat het ook zo ernstig kon zijn als ze gewoon wat minder eet.

Tegelijk gepost Clown

Ik denk dat je paardje toch wat aan zijn gebit makeert en daardoor niet wil eten. Maar dat kan de DA je ook wel vertellen. Heb je toevallig haar temperatuur opgemeten?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 15:50

Nee, ik heb niet zo'n termometer...maar ik ga nu naar de ruitershop om er een te halen en ga gelijk ff meten.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:31

Mijn appaloosa heeft daar ook last van. Volgens iedereen komt het omdat hij teveel voer krijgt dus nu krijgt hij minder.
Hij had helemaal geen zin om te eten maar nu eet hij het wel maar niet dat je zegt van wow. Hij wordt nu ook magerder want hij werkt wel zwaar. Door de vorige eigenaar is mij verteld dat hij te weinig darmenzymen heeft en door de eigenaar daarna te weinig eiwitten in zijn bloed. De dierenarts zegt ook dat er niets met hem aan de hand is. Nu ga ik beginnen met hem maxH bij te geven, misschien dat dat helpt, want hij moet ook meer bespiering krijgen en hij is niet dik.
Weet verder ook niet wat ik ermee moet, hij is levendig zat en er is verder niets met hem aan de hand maar hij wordt ook heel moeilijk dik.
Veel succes met jou paardje.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:58

Mijn paard heeft dit ook altijd van januari tot ongeveer april.Op een of andere manier heeft ze dan minder trek.Ze staan dan als het slecht weer is ook meer op stal misschien dat dat er wat mee te maken heeft.Ze word dan altijd wat magertjes, maar zodra het weer beter word zitten de killootjes er zo weer aan.Ik heb haar de eerste keer dat ze het had ook van top tot teen laten onderzoeken maar de DA kon totaal niets vinden.Nu heb ik me er maar bij neer gelegd want ik weet het komt vanzelf goed!