Koelen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stalleke

Koelen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 19:12

Ik was vanmiddag Tinkerbell haar kogel aan het koelen, want daar zat wat vocht op. Vraagt Lisa (Riskjuhruled) ineens wat koel je nou eigenlijk precies? Het bot, de pees, de bloedsomloop etc
Eigenlijk best een goede vraag, ik wist er geen antwoord op Tong uitsteken Clown

Dus bij deze mijn vraag, wat koel je nou precies als je een paard koelt Knipoog

riskjuhruled

Re: Koelen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:13

haha tja dat kwam gewoon ineens in me op. ik ben benieuwd. thnx stallie

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:22

Door het koud en warm verschil vernouwen en verwijden de bloedvaten zich. Als het koud is worden de bloedvaten wat nouwer en als het warm is zetten ze wat uit. Dus na het koud afspuiten stimuleer je de doorbloeding.

Voor het afvoeren van vocht in gewrichten en afvalstoffen in spieren of het vrijgekomen bloed uit kneuzingen is een goede doorbloeding erg belangrijk.

Een keuzing of zwelling voelt meestal warm aan, dus koelen koelen stimuleert dan de doorbloeding het beste.
Bij spierpijn en ophopingen van melkzuur in de spieren gebruik je juist vaak een smeersel als spier geld of coles linament dat warm wordt. Of zoals bij mensen leg je iets warms (kruik) op de plek waar je stijve spieren hebt. Dit heeft ook weer als doel om de doorbloeding te stimuleren en de spier te ontspannen.

Het koelen zowel als verwarmen doe je dus om de bloesdomloop te stimuleren en zodoende het vocht en afvalstoffen in een been of gewricht vlot af te voeren.

Je kan daarom ook beter een paar keer per dg een kwartiertje koelen dan bijvoorbeeld 1 keer een half uur. Het beste is om het koelen af te wisselen met wat lichte beweging (even stappen met je paard) dit ook weer om de doorbloeding te stimuleren.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 19:26

Bedankt! Echt heel erg duidelijk!!

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 09:19

Uit recent wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat koelen alleen zin heeft in het acute stadium van de blessure (dus de eerste 48 uur na het ontstaan). Daarna heeft het wat zwelling betreft geen invloed, het kan in het chronische stadium (na 3 mndn) zelfs averechts werken.
Wel is het zo dat je iets de pijn kan dempen door middel van koelen.

Maar ik vraag me af waarom iedereen toch altijd wil koelen als er ergens wat zwelling zit. Zwelling is het gevolg van een natuurlijk genezingsproces en het lijkt mij dat je dat niet in de weg moet zitten. De temperatuur is lokaal gestegen omdat de processen in het lichaam dan optimaal werken. Pas als de zwelling uit de hand loopt, zodanig dat het paard wordt belemmerd in zijn functioneren door de zwelling, dan zou ik pas gaan koelen.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 11:19

Hij loopt er lichtjes kreupel op, en waarschijnlijk heeft hij zich verstapt in de wei

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:42

48 uur is dus wel 2 dagen! heelveel mensen die gaan na het ontstaan van de blessure niet langer dan een dag door met koelen direct erna en dan weliicht nog een keertje.

De zwelling is inderdaad wel een porces van het lichaam. Je haalt dit niet perse gelijk weg door te koelen je bespoedigt alleen de afvoer van stoffen door de doorbloeding te stimuleren, hierdoor word de zwelling vaak (tijdelijk) minder.

Daarnaast kan het koelen ook de pijn wat verlichten om dat het koude water of copldpack de blesseerde plaats een beetje verdoofd.
Je MOET niet koelen zonder koelen gaat een blesuure ook wel over maar het beetje verlichting en de betere doorbloeding zijn soms wel prettig en dat geneest het soms iets vlotter.
Een zwelling hebben is geen prettig gevoel natuurlijk dus als je het zwellen een beetje kan tegen gaan dan is dat wel fijner.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:52

Het is niet bewezen dat die verbeterde doorbloeding zorgt voor snellere genezing. Er is nu eenmaal een fysiologische herstelperiode -even moeilijke termen gebruiken Knipoog - en sneller dan dat kan niet.

Op het moment dat het herstel niet goed verloopt, en je dus achterloopt op de tijd die ervoor staat, kun je het herstel wel beinvloeden door het verbeteren van de doorbloeding.

Koelen heeft trouwens evenveel effect als een stukje stappen. Daardoor neemt de doorbloeding ook toe, zoals eerder door iemand anders al gezegd. Ook zal door beweging de zwelling wel iets afnemen, de spieren werken namelijk als een soort van pomp.

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:02

Dewi schreef:
Uit recent wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat koelen alleen zin heeft in het acute stadium van de blessure (dus de eerste 48 uur na het ontstaan). Daarna heeft het wat zwelling betreft geen invloed, het kan in het chronische stadium (na 3 mndn) zelfs averechts werken.
Wel is het zo dat je iets de pijn kan dempen door middel van koelen.

Zwelling is het gevolg van een natuurlijk genezingsproces en het lijkt mij dat je dat niet in de weg moet zitten. De temperatuur is lokaal gestegen omdat de processen in het lichaam dan optimaal werken. Pas als de zwelling uit de hand loopt, zodanig dat het paard wordt belemmerd in zijn functioneren door de zwelling, dan zou ik pas gaan koelen.

koelen in een acuut stadium doe je om het verwijden van de bloedvaten en uittreden van vocht (= zwelling) zoveel mogelijktegen te gaan. zwelling is altijd nadelig voor het genezingsproces, zeker aan de ledematen.
subacuut koelen, wanneer de zwelling er al is, is bedoeld om de doorbloeding te bevorderen en dus zoveel mogelijk vocht weer naar de bloedbaan te trekken (=ontzwelling)
belangrijk om weten is dat verhoogde doorbloeding (reflectorische verwijding van de bloedvaten) optreedt na +- 20 minuten koelen (denk aan ijskoude handen die na een tijd beginnen te gloeien). als je dus wil koelen om zwelling tegen te gaan, moet je stoppen na 20 minuten.

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:11

so dit is allemaal kei duidelijk! dank jullie wel allemaal! OK dan!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:44

Koelen zorgt inderdaa voor een VERNAUWING van de bloedvaten en niet voor een verwijding. Koelen heeft het meeste zin in het acute stadium. In dit stadium wordt de doorbloeding van de aangetaste plek verhoogd door het lichaam om ontstekingscellen naar de blessure toe te leiden. Deze ontstekingscellen zorgen voor een opruimreactie op de plek van de blessure, maar doordat er ineens veel ontstekingscellen op de geblesseerde plek terecht komen raakt het immuunsysteem wat overenthousiast en wordt ook gezond weefsel 'opgeruimd'. Door te koelen voorkom je dat er teveel ontstekingscellen naar de blessureplek toegaan en dat dit uit de hand loopt. Dit is ook de reden waarom dierenartsen vaak ontstekingsremmers geven als je paard met een dik been staat. Knipoog
Bovendien voorkomt koelen de zwelling enigszins. Zwelling van het been zorgt voor nog meer weefselschade doordat cellen in de verdrukking komen.
Na het koelen wordt de doorbloeding juist gestimuleerd, maar dit gebeurt geleidelijker. Je kunt het beste tussen de 10-15 minuten koelen, en in het acute stadium dit elk uur herhalen.