Harde bult/bot op achterbeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Valentinotje

Harde bult/bot op achterbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 19:11

Hallo allemaal...

Mijn paard heeft ineens (sinds ongeveer vorige week) een bult aan de binnenkant van zijn pijpbeen aan zijn linkerachterbeen...
Het lijkt net of er ineens een stuk bot bij is gekomen ofzow...
Wie heeft enig idee wat dit is? Hij loopt namelijk niet kreupel en het is ineens gekomen!

Moet er wel bij zeggen dat hij 2/3 weken geleden een ongelukje in de paddock heeft gehad, hij kwam tijdens het rollen vast tussen het hek en had wat flinke schaafwonden. 1 daarvan zat op zijn rechter pijpbeen... dus het andere been!
Na 2 dagen kreeg hij een infectie in beide achterbenen en daar heeft hij 6 dagen antibiotica voor gekregen...
Die 6 dagen hebben we alleen maar boswandelingen aan de hand gemaakt hier in het bos, en afgespoten...
Nu is dat allemaal over en hebben we de training wee opgepakt...

Wie heeft enig idee hoe dat kan komen? en wat het is?

Groetjes, nathalie

tola

Re: Harde bult/bot op achterbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:43

Waarschijnlijk is dit een schiefeltje,is een harde bult,die (meestal) veroorzaakt wordt doordat je paard zich flink gestoten heeft,zolang deze bult (schieffel) zich op het pijpbeen bevind en niet (te) dicht bij de pezen zit kan het geen kwaad,of er in dit (vroege) stadium nog iets aan te doen is weet ik niet.

roxanna_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:48

hey een van onze paarden heeft een heel raar hard bobbeltje op zijn achterbeen... we zijn er mee naar de veearts geweest.. de veearts heeft vocht uit dat bultje gehaald.. het bleek alleen maar bloed te zijn..e als ze er wat uit haalden liep het bultje gelijk weer vol. ze kunnen het wel weghalen, maar 90% kans dat het terug komt.... ze hebben geen last van zo'n bultje.. het is makkelijker omschreven; een binnenband die een stukje door de buitenband heen komt...

roxanna_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:49

over die banden, ze gebruikten een fietsband als voorbeeld ( is het iig duidelijk Tong uitsteken )

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:16

hoi,
Dat ondekte ik ook bij mijn paard.
Alleen zat het tussen zijn kogel en hoef in en daaruit kwam overhoef.
Suc6 ermee

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 12:41

Jah het rare is dat hij op dat been geen verwondingen heeft gehad. En het voelt echt aan als bot...
Ik weet zelf niet of het te dicht bij de pezen zit, kan er wat aan gedaan worden als het wel te dicht bij die pezen zit???

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:51

Misschien zat er geen verwonding daar, maar heeft hij er wel een knal tegenaangehad. Een beste knal is al voldoende voor botwoekering waar dus een schieffel uit voort komt

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 12:57

Okeej dat wist ik niet!
Is er uberhaupt wat tegen schiefels te doen? Nee zeker?

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:41

Mijn paard heeft er ook een(schieffel),ze had deze al toen ik haar kocht,er is niks meer aan te doen,de schieffel zit gunstig,het ziet er alleen lelijk uit maar het kan verder geen kwaad.
Zit de schieffel dicht tegen een pees aan dan bestaat de kans dat deze de pees gaat irriteren,dus ik zou het in de gaten houden.
Als de schieffel nu nog warm aanvoelt zou ik m toch wel koelen.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:23

Op de plaats waar jij beschrijft zou het ook nog een breuk van het griffelbeentje kunnen zijn. Hier hoeven ze niet perse kreupel op te zijn, maar ze moeten dan wel enkele weken op rust zodat het losgeraakte stukje bot kan inkapselen, anders kan wel kreupelheid ontstaan.

Ik zou toch een veearts laten kijken en erbij vertellen dat het acuut is ontstaan. Je veearts kan dan evt. een foto maken en je meer vertellen. Ik zou wel even laten kijken, als het evt. een breuk van het griffelbeentje zou zijn moet er wel wat aangedaan worden, anders kan het voor problemen zorgen.

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 15:46

Bedankt allemaal!
Het voelt niet meer warm aan. Ik zal het deze week even aankijken en anders de veearts erbij halen!
als er verder nog tips enz zijn zijn die uiteraard van harte welkom