Verlamme staart door zenuwbeschadiging ervaringen voor zomer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EmMetjes

Verlamme staart door zenuwbeschadiging ervaringen voor zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 16:09

Door een ongeluk heeft mijn paard 4 afgebroken ruggewervels. Hierbij zijn zenuwen beschadigd en daardoor kan ze haar staart niet meer bewegen/optillen.
Op stal gaat dit natuurlijk wel goed maar mijn paard is echt een buiten paard en het liefst wil ik haar van de zomer ook weer op het land hebben. Een vliegendeken lijkt mij hier een oplossing voor maar ik vraag mij af of er andere mensen met dit probleem zijn en wat hun oplossing hiervoor is.

Ook andere ervaringen met betrekking tot verlamde staarten wil ik graag horen. Om de paar dagen moet ik in ieder geval haar achterwerk een beetje schoonmaken. Niet dat het erg vies wordt maar ter voorkoming van.

EmMetjes

Re: Verlamme staart door zenuwbeschadiging ervaringen voor z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 12:34

Heeft er dan helemaal niemand een paard dat ook, door wat voor reden dan ook, een verlamde staart heeft? Of misschien een paard met geamputeerde staart?

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:58

Mijn paard heeft nog een gezonde staart, dus wat dat betreft kan ik je niet helpen. Maar het lijkt mij inderdaad een goed idee om een goed vliegendeken op te doen, en dat het liefst een Bucas ofzo, omdat die de beste bescherming geven. Als je paard met meerdere paarden in de wei staat kan hij ook hulp zoeken bij de andere paarden, zodat hij een leentstaart krijgt. Haha! Zodat hij door het zwiepen van de staarten van de andere paarden zelf minder last van vliegen krijgt.

Wel zou ik als ik jou was van de zomer er goed op letten dat de achterhand goed schoon blijft en dit dagelijks reinigen. Dit omdat in de zomer vliegen zijn die hun eitjes graag op besmeurde achterhanden leggen waarna er maden uitkomen die zich voeden van het vlees van jou paard. Dit komt vooral veel voor bij schapen, maar als jou paard de vliegen niet kan verwijderen loopt hij ook een risico wanneer je de achterhand vies laat. Dit omdat deze vliegen een voorkeur hebben voor vieze wonden en met mest besmeurde achterhanden.

Maar als je de achterhand goed schoon houdt hoef je hier niet bang voor te zijn Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:56

Het komt hier dan misschien niet veel voor, maar in Amerika wel.
Zoek eens op google op tail(-)alteration of docking met als bijwoorden menure en flies.
Er zal vast wel iets zinnigs uitkomen.