lichte rotstraal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

lichte rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 23:13

ik ben afgelopen zaterdag met emra bij de hoefsmid geweest en aan de voorhoeven had ze lichte rotstraal wat nu er uitgesneden wel is!!maar nou moest ik omde straal te beschermen en harder te maken hoof en sole hardner gebruiken!!!kan dat ook met egyptische zalf?wie heeft ervaring met hoof en sole hardner of egiptische zalf??gr emaartje Knipoog

nickyu

Re: lichte rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 09:42

heeft je hoefsmid geen tips gegeven ???

egyptische zalf heb ik alleen gebruikt bij paardjes als het al echt rot en open was

als het beginnend is nadat de HS heeft weggesneden teer

ik teer ook ter voorkoming van , zodra het weer natter word
(als het even kan daarvoor) begin ik met teren

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 00:30

Emaartje schreef:
ik ben afgelopen zaterdag met emra bij de hoefsmid geweest en aan de voorhoeven had ze lichte rotstraal wat nu er uitgesneden wel is!!maar nou moest ik omde straal te beschermen en harder te maken hoof en sole hardner gebruiken!!!kan dat ook met egyptische zalf?wie heeft ervaring met hoof en sole hardner of egiptische zalf??gr emaartje Knipoog

Zolang er niets rot is, niets doen. Wat wel belangrijk is, is om de straal juist goed vochtig te houden.(straal bestaat voor 60% uit water) Dus elke dag met water afspuiten ofzo....
Een droge straal gaat juist brokkelen en scheuren en dan krijgen de bacterien kans zich in te nestelen. Wat eigenlijk nog belangrijker is, is om de straal groot te laten (dus niet bij te snijden). Alleen dan maakt hij grondcontact en is dus actief (goede doorbloeding=gezonde straal)

Mijn paard kad jaren lang last van rotstraal. Tot in de hoef toe. Je kon er zo met een stok insteken. De hoefsmid sneed hem elke keer bij, waardoor het rottingsproces zich steeds verder in de hoef verplaatstte.
Het leek mij erg tegenstrijdig om niets aan de straal te doen en deze juist met water vochtig te houden. Maar het werkte!!!
Hij heeft nu grote gezonde stralen. En geen kankerverwekkende (egyptische zalf) smeersels meer nodig!!

Esther

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:25

Ik heb hoofcare gebruikt dat is een hoofhardner, ik had niet het iedee dat het iets uithaalde.
Succes.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:57

Geen teer gebruiken als er rotstraal is, er moet op dat moment juist lucht bij kunnen en gereinigd worden, met teer stop je het alleen maar dicht.
Teer is ter voorkoming van, niet op het moment van

De rot moet gereinigd worden, dit kun je doen door de hoef elke dag een poosje in een hoefschoen of een emmer met soda of biotex te zetten. Daarna de straal goed uitspoelen met stromend water ( dus een tuinslang o.i.d )

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:08

Mijn fries had ook altijd van die giga harde hoeven. Erg raar dus als je opeens merkt dat ze toch rotstraal had. De HS zei dat het kwam door een te schone stal! Doordat er nooit nat stro in lag droogde de hoeven uit en waren ze vatbaarder voor rotstraal.

De rotstraal hebben we weg gekregen door snijden en ontsmetten met spul van de DA (iets wat ze ook bv voor het ontsmetten bij keizersnedes gebruiken).

Toen het eruit was nog even met spuitteer nabehandeld en daarna een paar x in de week met Hoefolie van HH. Hiermee heb ik goede resultaten behaald, na een paar weken waren haar hoeven een stuk soepeler!