Dik warm been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Dik warm been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 22:37

Mijn knollie is zaterdag door het hek gegaan, wat oppervlakkige schaafwonden opgelopen.
Nu heeft ze overal wat kleine zwellingen, maar haar linker voorbeen is helemaal dik. Onderbeen flink gezwollen bij haar pijp, en ook wat warmig. Verder is ze enkel wat stijfjes,m aar niet kreupel. Wondjes hebben we ontsmet en behandeld, maar nou vroeg ik me af wat het beste is qua been. Ze is niet kreupel.

Nu ga ik de komende dagen gewoon zoveel mogelijk stappen en wandelen met haar.
Maar is het koelen van het been ook aan te raden?? En hoevaak/ hoelang is dan aan te raden?

Ulissa

Re: Dik warm been

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 23:03

Tancreda4 schreef:
Mijn knollie is zaterdag door het hek gegaan, wat oppervlakkige schaafwonden opgelopen.
Nu heeft ze overal wat kleine zwellingen, maar haar linker voorbeen is helemaal dik. Onderbeen flink gezwollen bij haar pijp, en ook wat warmig. Verder is ze enkel wat stijfjes,m aar niet kreupel. Wondjes hebben we ontsmet en behandeld, maar nou vroeg ik me af wat het beste is qua been. Ze is niet kreupel.

Nu ga ik de komende dagen gewoon zoveel mogelijk stappen en wandelen met haar.
Maar is het koelen van het been ook aan te raden?? En hoevaak/ hoelang is dan aan te raden?

Ik zou er toch maar een da naar laten kijken. Ik denk dat dit paard wel wat antibiotica en ontstekingsremmers kan gebruiken. Ik doe dat zowieso altijd bij mijn paard. Ik ga niet afwachten tot het botvlies kan gaan ontsteken want dan ben ik nog verder van huis.

Afspuiten zowieso doen als het kan om de 2 uur.

Ik had vandaag weer zo'n gevalletje. Mijn paard had wat te ruig gespeeld heeft met haar achterhoef de bal van haar rechter voorhoef geraakt, er was een stuk vel los en het bloedde. Wond afgespoten en schoongemaakt met betadine. Toch de da maar even gebeld. Deze kwam heeft het stuk vel er met een mesje afgehaald daarna het weer schoongespoten want er zat toch zand in. Hierna een betadinepleister op de wond gedaan watten erom en verband erom zodat er geen vuil bij kan komen. Hierna nog een antibiotica-injectie en klaar is kees.

Woensdag mag het verband er weer af.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 12:50

Ik maak me verder niet echt veel zorgen om het been, de wondjes die ze had zijn allemaal oppervlakkig (enkel haar eraf, scahafwonden) en die heb ik allemaal goed ontsmet. Eerst betadine shampoo gewassen, na het drogen ingespoten met een desinfecterende wondspray.

Enkel dat dikke been dan...
Maar koelen is dus wel gewoon het beste?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:58

voor een dik been door (kleine )wondjes is het raadzaam om er een bandage met ANIMALINTEX omheen te doen (verkrijgbaar bij de dierenarts en ruitersportzaak)
en dat een nachtje laten zitten... de volgende dag is het been weer helemaal dun
het werkt echt super
het word ook gebruikt om (mok) korsten ermee los te weken
succes Knipoog

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:06

Ik zou toch maar even de DA er naar laten kijken, het kan zijn dat je paard een bloedvergiftiging heeft, dit kan ook komen door oppervlakkige wondjes. Ik zou je paard ff temperaturen en als de temperatuur hoger is dan 38,3 zou ik toch maar ff iemand laten kijken die er verstand van heeft. Je paard heeft dan namelijk antibiotica en ontstekingsremmers nodig.
Koud afspuiten kan nooit kwaad

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:59

Met de laatste zin: 'Koud afspuiten kan nooit kwaad' ben ik het niet eens. En ik denk dat een boel mensen met Friezen of andere 'langharigen' het met me eens zijn. Vandaag namelijk een dik been door een schaafplekje, morgen een nog veel dikker been door de mok. En dan heb je echt beduidend meer kans op een bloedvergiftigingsbeen dan bij een oppervlakkig schaafwondje.
Knipoog

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:06

Ik sluit me helemaal aan bij Ulissa !

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 21:01

Het gaat een stuk beter met haar been. Ze is er niets kreupel op geweest, wondje is mooi geheeld, maar het is nog wel wat dikkig. Maar het is al een stuk geslonken heel netjes.