Kale plekjes achter oortjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Kale plekjes achter oortjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 19:01

Gisteren was ik met onze nieuwe appaloosa veulen (wobbe) een beetje aan het knuffelen en aaien.
Zit ik bij zijn oortjes te kriebelen voel ik ineens iets vettigs.
Ik ernaar kijken, blijkt dat vlak achter zijn rechteroortje een kale plek zit.
Toen ook maar aan de linkerkant gekeken en daar is de plek groter en zit ook een beetje aan de voorkant van zijn oor.
Een beetje rond zijn oor zeg maar.
De plekjes zijn tot op de huid kaal en er zitten ook een paar korstjes/schilfertjes op.
Het is niet rood ofzo en ook niet warm.
Mijn moeder dacht dat het van 1 van de halstertjes komt die ik voor hem heb, maar dat halstertje heeft hij maar 2 keer omgehad en in totaal 1 of 2 uurtjes.
En de plekjes zijn zo kaal dat ik zeker weet dat het daar niet van komt in zo'n korte tijd.

Dinsdag ga ik waarschijnlijk met 1 van de dierenartsen van mijn stage een dagje meelopen.
Zou het zinvol zijn om hem ernaar te laten kijken? want als we dan toch onderweg zijn kunnen we net zo goed even langs mijn pony rijden.
Zouden jullie ernaar laten kijken? of weet iemand misschien wat het is? of kan zijn?
Ik zat zelf te denken aan schimmel/schurft iets die kant op....

Let_be

Re: Kale plekjes achter oortjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:29

Neem een foto-tje om het hem te laten zien Pling

En Imavarol kun je ook altijd nog even gebruiken! Dat ontsmet voor als er schurft ofzo zou zijn. Als je dat doet halstertje even uitlaten en als het plekje weg is halster wassen in biotex/amivarol (daar kan het dan nog aanzitten).

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 19:31

QuijoSavan schreef:
Neem een foto-tje om het hem te laten zien Pling

En Imavarol kun je ook altijd nog even gebruiken! Dat ontsmet voor als er schurft ofzo zou zijn. Als je dat doet halstertje even uitlaten en als het plekje weg is halster wassen in biotex/amivarol (daar kan het dan nog aanzitten).

Maar als ik het halstertje uit moet laten hoe moet ik hem dan meenemen?
en met hem wandelen en hem vastzetten voor te poetsen?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:46

Je zegt net dat je het halster maar paar keer hebt gebruikt, dus ik dacht dat dat wel kon.

Maar het gaat erom dat als je net die plek hebt ontsmet en je het weer besmet ect ect. Dan blijft het doorgaan.

Je kan ook het halster meteen schoonmaken en het gewoon vaker herhalen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:20

het kan wel degelijk komen van het halstertje, de huid bij de oren is best dun dus kunnen ze daar op reageren, doe er een neusbontje omheen( kun je kopen bijd e ruitersportzaak) of een zacht stuk handdoek eromheen,

zijn het echt ronde plekjes dan kan het wel schimmel zijn.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 07:49

Aan de ene kant zit het ook aan de voorkant van zijn oortje, dus daarom dacht ik dat het niet van het halstertje kwam.
Dat halstertje doen we hem nu ook voorlopig niet meer om.
Haha, een neusbontje is dan wel een goed idee (als het van het halster komt)
Maar hij heeft al zo'n klein koppie en het is al zo'n klein halster dat er dan helemaal niks meer van overblijft.
Maar er zitten ook korstjes op, dus ik ga toch even de dierenarts vragen denk ik (als we tijd hebben)

blondie3866

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:52

toen mijn shet kwam had ze dat ook.. beest zag er niet uit.

we hebben het gewoon maar laten zitten, volgens mij kan het ook komen door stress.

denk ook eens aan ontwormen, bij weipony's moet dat zeker regelmatig gebeuren.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 22:01

Hij is gewend om binnen te staan in de winter.
En hij is 3 weken geleden ontwormd, maar over 2 of 3 weken doen we hem nog een keer.
Dan loopt hij tenminste gelijk met onze andere paardjes.

Ik denk trouwens toch dat het van het halstertje komt, maar niet van mijn halstertje.
Hij heeft namelijk ook 2 hele kleine plekjes op zijn neusje.
Ik denk dat het komt van het halstertje wat hij bij die mensen om kreeg.
Het was gewoon zo'n harry's horse veulen halster,maar alle veulens kregen hetzelfde halster om alleen niet tegelijkertijd.
En die dochter van 21 vond/vind wobbe ook heel leuk en nam hem wel eens mee uit wandelen.
En dat halstertje deden ze aardig strak, dus ik denk toch dat het daar van komt.
Maar omdat het nu al een plekje zonder haar is ben ik een neusbontje aan het maken van fleece.
Want dan kan het halstertje niet irriteren omdat er geen haar zit.
Dan kunnen de plekjes rustig genezen en als er weer haar groeit dan haal ik de bontjes er weer af.